• isss

hemmagjord glass

Jag skulle vilja göra hemmagjord glass på något "nyttigt" recept. Har sett att de flesta går ut på att man vispar grädde, äggula och socker. Kan man göra det nyttigare med typ yogurt istället? Sen undrar jag om någon vet vart jag kan köpa sådana där formar som man fryser in glass själv i?!

• Svar på tråden hemmagjord glass
  • strojes

Här ska vi prova att frysa mosad färsk frukt i "glasspinneformar" har hört att det är jättegott på sommaren!

• Mollan

Man kan mixa frysta bär med matlagningsyoughurt, turkisk youghurt eller liknande.

• isss

Men var hittar jag dessa "glasspinneformar" att köpa???

• dessiboll

På ikea finns det glasspinneformar att köpa...

Är glassen förresten för barn eller vuxna? När jag gjorde glass åt min son kokade jag päron eller äpplen och mixade sedan det med lite kanel och frös in. Det var ganska lämpligt när han var under 1,5 år. Nu har jag börjat mixa jordgubbar och vaniljvisp och frysa in istället.. det är nått som även vi vuxna gillar. Annars kan man göra som spooky skrev att mixa bär med yoghurt. Enbart fantasin sätter gänser :)

• isss

Nu har jag surfat runt på ikeas hemsida utan att lyckas hitta dem! Vad heter de???

• canmamma

Stick en pinne i bananhalvor och stoppa in i frysen. Bör ätas ganska snart (inom en vecka kanske) efter att de har frusit. Annars brukar jag frysa in överbliven smoothie i glasspinneformar. Mums!

• Pshevil

Brukar göra supergod mangoglass.
    Man mixar/vispar samman en paket frusen mango med en halv burk Kesella (+ lite vaniljsocker) eller Kesella vanilj. Går att äta med en gång!

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • isss

Tack för alla jättebra tips! Letar fortfarande på nätet efter dessa formar...

• DDB

formarna brukar finnas på ica maxi, där köpte vi våra

• dessiboll

Jag fick dom av min mamma när hon hade varit på ikea i Haparanda.. vet inte om dom går att beställa. Men jag har även hittat såna på vissa ica affärer oxå. Jag vet att dom kan vara jättesvåra att hitta :(
    Lycka till!

• Emma La

Var på Ikea i Kungens kurva igår o såg såna där glasspinneformar. De kanske inte finns på hemsidan.

Svar på tråden hemmagjord glass