Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?
saltgurka skrev 2013-11-11 12:59:09 följande:
Djurtransporter, djurhållning och inte minst slakten i sig. Tror du djuren får röra sig fritt medan de växer upp till köttet du vill ha?Jag säger som den du citerade, man får gärna äta hur mycket kött man vill och det tänker inte jag klaga på, MEN STÅ FÖR DET NI GÖR och sluta hyckla så förbannat!
Det beror ju på vilken definition man har förstås. Du kanske anser att endast skinnflådda levande djur ska klassas som djurplågeri.
Klart det finns djur som har det så "bra" (att födas upp som produkter, leva sitt liv inträngda i pyttesmå områden tills de blivit feta nog att slaktas... verkligen ett underbart liv som fler djur säkert vill uppleva), men det finns minst lika många som behandlas som skit. Och folk bryr sig mer om vad det står på prislappen än hur bra djuret som bidragit med köttet haft det.
Alla vet det innerst inne, men för att döva samvetet intalar man sig massa skit. Är slakt och produktionsuppfödning överhuvudtaget humant, till exempel?
Nej, jag bidrar inte till något djurplågeri.
Det kött jag äter kommer från djur jag slaktat själv eller skjutit i skogen. Dom lever fritt tillsammans med sina avkommor, bra tillgång till foder och på stora ytor utomhus. När det är dags för slakt görs den utan stress och dom hinner inte förstå att dom ska dödas innan dom är bedövade.
För er som inte har den möjligheten finns mycket bra kött att köpa, vilt eller svenskt naturbeteskött. Slakten av tamboskap är inte alltid stressfri, men det är ingen direkt plågsam miljö för djuren, och i tid handlar det om några få timmar av deras liv.
Rovdjuren står för ett mycket större djurplågeri. Deras jakt orsakar ett enormt lidande för bytesdjuren, värre än någon form av "industriell uppfödning" någonsin kan göra. Den producent som vill ha ekonomi i sin uppfödning måste ha djur som mår bra. Sjuka eller stressade djur växer inte, blir lätt sjuka och ger ett kött som inte går att äta.
Så kort sagt - den som vill ha rovdjur borde kunna äta kött oavsett ursprung, utan dåligt samvete...