• Anonym (less)

Min inneboende bara bråkar, hjälp!

Jag bor i en 3:a och för ett par månader sedan fick jag en inneboende. Det är en tjej som jag känner via gemensamma intressen, hon saknade boende tillfälligt och jag föreslog att hon kunde hyra ett rum av mig tills hon hittade något. Vi har skrivit kontrakt som gäller tom 30/4.

Men hon bara bråkar! Hon har bråkat en massa om småsaker och blivit helt hysterisk och jag har inte skrikit tillbaka utan försökt att lösa problemen praktiskt.

Imorse gick jag upp en stund före henne och när jag skulle iväg började hon prata om att jag bullrar så att hon inte kan sova. Jag sa att jag försöker vara så tyst som jag kan och då började hon prata om att det låter när jag stänger dörrar. Jag sa ursäkta, jag försöker stänga dem så tyst som möjligt och då sa hon att hon tyckte att jag inte ska stänga dem alls. Det tänker jag inte göra och det sa jag också, om jag sitter på mitt rum och läser så vill jag ha dörren stängd och samma sak om jag är på toa.

Då började hon prata om att jag är uppe för länge på kvällarna och anmärkte på att jag hade åkt till universitetet igår kväll kl 19 för att skriva en sak och att det var idiotiskt att börja med något så sent. För det första så hade jag jobbat med det hemma hela dagen och skulle bara renskriva och för det andra (och viktigare) så har hon inte med det att göra. Hon skulle inte ha att göra med om jag skulle vara ute och supa hela nätterna, det är inte hennes sak. Jag blev väldigt irriterad på henne och jag blir bara mer irriterad nu när jag tänker på det. Hon sa att hon tyckte att jag ska gå och lägga mig senast kl 23 och det kan jag inte om jag har mycket att göra eller ska ut någonstans och dessutom så HAR HON INTE MED DET ATT GÖRA!!! Till på köpet sa hon att hon trodde att det skulle vara bra för mig att sova mer!

Jag ska säga till henne att jag försöker vara så tyst som möjligt och att jag ska låta bli att stänga dörrar om det inte är nödvändigt. Men om hon har några åsikter om hur mycket jag jobbar eller hur många timmar jag sover så får hon hålla dem för sig själv. Som sagt, hon skulle inte ha att göra med om jag tillbringade hela nätterna på svartklubbar, morr!!!!

Alltihop är så jobbigt att jag vill inte ens åka hem och träffa henne. Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Min inneboende bara bråkar, hjälp!
  • BimBim o Knorrans Mamma

Men va fan. Be henne hålla käft o dra om det inte passar. Jösses vilken idiot!

Anonym (less) skrev 2008-04-07 17:06:38 följande:
    Jag bor i en 3:a och för ett par månader sedan fick jag en inneboende. Det är en tjej som jag känner via gemensamma intressen, hon saknade boende tillfälligt och jag föreslog att hon kunde hyra ett rum av mig tills hon hittade något. Vi har skrivit kontrakt som gäller tom 30/4.Men hon bara bråkar! Hon har bråkat en massa om småsaker och blivit helt hysterisk och jag har inte skrikit tillbaka utan försökt att lösa problemen praktiskt.Imorse gick jag upp en stund före henne och när jag skulle iväg började hon prata om att jag bullrar så att hon inte kan sova. Jag sa att jag försöker vara så tyst som jag kan och då började hon prata om att det låter när jag stänger dörrar. Jag sa ursäkta, jag försöker stänga dem så tyst som möjligt och då sa hon att hon tyckte att jag inte ska stänga dem alls. Det tänker jag inte göra och det sa jag också, om jag sitter på mitt rum och läser så vill jag ha dörren stängd och samma sak om jag är på toa.Då började hon prata om att jag är uppe för länge på kvällarna och anmärkte på att jag hade åkt till universitetet igår kväll kl 19 för att skriva en sak och att det var idiotiskt att börja med något så sent. För det första så hade jag jobbat med det hemma hela dagen och skulle bara renskriva och för det andra (och viktigare) så har hon inte med det att göra. Hon skulle inte ha att göra med om jag skulle vara ute och supa hela nätterna, det är inte hennes sak. Jag blev väldigt irriterad på henne och jag blir bara mer irriterad nu när jag tänker på det. Hon sa att hon tyckte att jag ska gå och lägga mig senast kl 23 och det kan jag inte om jag har mycket att göra eller ska ut någonstans och dessutom så HAR HON INTE MED DET ATT GÖRA!!! Till på köpet sa hon att hon trodde att det skulle vara bra för mig att sova mer!Jag ska säga till henne att jag försöker vara så tyst som möjligt och att jag ska låta bli att stänga dörrar om det inte är nödvändigt. Men om hon har några åsikter om hur mycket jag jobbar eller hur många timmar jag sover så får hon hålla dem för sig själv. Som sagt, hon skulle inte ha att göra med om jag tillbringade hela nätterna på svartklubbar, morr!!!!Alltihop är så jobbigt att jag vill inte ens åka hem och träffa henne. Vad ska jag göra???
    (¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • snillis

jeeeeesus..........vilken soppa!

Vad synd att du fått så tråkiga erfarenheter av inneboende.
    Jag hade två olika inneboende när jag var student och det var jättemysigt.
    Bor du på en studentort kommer du inte ha några problem med att hitta en ny - NORMAL - människa som vill hyra ditt rum.

Skit i henne nu.
    Ge henne en tidsfrist när hon skall ha hämtat ALLA sina saker - ställ därefter ut skiten på gatan!

Och du, oroa dig inte för vad kompisarna i föreningen skall tycka.
    De har med största sannolikhet redan märkt vad hon går för

• Anonym (less)

Ja, jag misstänker att det är fler som har haft problem med henne. Jag pratade med en kompis och berättade hur jobbigt jag tycker att det är med min inneboende. Jag kände mig jättehemsk som pratade om det, jag brukar inte prata illa om folk och berätta om mina konflikter men jag ville prata med någon.

Jag och min inneboende har samma förnamn, vi kan låtsas att det är Karin. När min kompis hörde om problemen sa hon att en del av de andra i klubben kallar oss för "snälla Karin" och "elaka Karin", det var jag som var snäll...

Tydligen har hon fått ett raseriutbrott inför en massa folk en gång och de är lite rädda för henne.

snillis skrev 2008-05-05 22:30:54 följande:
    jeeeeesus..........vilken soppa!Vad synd att du fått så tråkiga erfarenheter av inneboende.Jag hade två olika inneboende när jag var student och det var jättemysigt.Bor du på en studentort kommer du inte ha några problem med att hitta en ny - NORMAL - människa som vill hyra ditt rum.Skit i henne nu.Ge henne en tidsfrist när hon skall ha hämtat ALLA sina saker - ställ därefter ut skiten på gatan!Och du, oroa dig inte för vad kompisarna i föreningen skall tycka.De har med största sannolikhet redan märkt vad hon går för
  • iacata

Skriv imorgon hur det går för dig.
    Om folk e lite rädda för henne så se till att du har lite kompisar hemma hos dig imorgon som kan backa upp dig. Då slipper du ta allt skälv + att det kan faktiskt göra så att hon inte ställer till en massa bråk.
    Backa inte med vad du tycker och stå på dig om du vill ha ut henne.
    Du fixar det.
    Kram

• bättre o vara fet glad än smal

Tala om för henne att det är ditt hus och att hon får rätta sig efter dig eller flytta.
    Låt dig inte trampas på om du vill leva ett gott liv.

• Trollet i skogen

Byt lås! Ni har ju ett kontrakt, det verkar som du kan visa att hon inte har betalat hyra som överenskommelse.

Det är inget konstigt att om hon inte tömt sitt rum före utgången av detta kontrakt att du ställer ut hennes saker framför porten.

Jag skulle även skicka en räkning på låsbytet när det blev tvunget pga att hon ej återlämnade nyckel.

Lite mycket "singel, wite female" över henne.

Kolla på Lawline.se dom kan svara på lag frågor gratis och dom har ett arkiv av frågor så du kan säkert hitta underlag för det du gör.

Lycka till.

• jenny99

Får man ställa andras saker utanför porten/dörren?
    Jag tycker du ska göra det,MEN jag vet inte om man får det.
    Enligt polisen.

Däremot hade jag en galen inneboende för länge sen.Jag fick inte ställa grejer utanför alls,det var förbjudet.Däremot när kontraktet gick ut fick jag ta nycklarna som var mina,och kasta ut henne.Och sedan bestämma dag och tid då hon ska hämta sina saker,om inte hon tar det direkt.

• Anonym (less)

Snällt att ni tänker på mig

Jag har träffat henne ikväll, det var träning med klubben. Hon har hållit sig borta ur lägenheten när jag har varit här, gud vet var hon sover. Men hon har varit här, jag såg att hon har lagat mat. Jag ansåg att jag hade gjort klart för henne att hon måste vara ute 7/5 så jag tänkte att jag ser väl när hon kommer hit.

På träningen hade jag ingen lust att börja diskutera med henne. Men det första jag sa när jag såg henne var att jag vet inte vad hon tror men jag har inte lagt saker i hennes säng för att vara dum utan för att de var ivägen när jag hade gäster. Då sa hon oskyldigt att hon var orolig för att bli allergisk och det var jobbigt med både pollen och katter. Inte ett ord till ursäkt, inte den minsta medvetenhet om att det var en våldsam överreaktion att lägga saker i min säng för att hämnas och att anklaga mig för att vara "knepig".

Jag sa att jag kan vara hemma imorgon kväll så att hon kan lämna nycklarna, då sa hon att hon ville ha torsdag förmiddag på sig för att flytta ut. Arghhh! Jag tänkte snabbt på alternativen:
    1. Säga att hon måste flytta ut allt imorgon och lämna nycklarna. Riskera att hon börjar krångla, vägrar betala hyran eller lämna tillbaka nycklarna. Det är dyrt att byta lås och väldigt krångligt att skicka kronofogden efter henne.
    2. Låta henne bära ut sina saker på torsdag förmiddag.
    Så jag sa ok, torsdag förmiddag.

Jag har fortfarande inte sagt något om telefonräkningen. När jag träffar henne för att få nycklarna ska jag dels säga till henne att jag tycker att det är otroligt dålig stil att flytta in i mitt hem, ställa krav på hur jag ska bete mig, anklaga mig för saker och försöka hämnas och vara elak mot mig. Jag har bara varit snäll mot henne!

Dessutom ska jag fråga henne hur det kom sig att det sista nummer som någon hade ringt från telefonen i måndags var till länsstyrelsen. Då måste hon erkänna att hon har ringt dit. Om hon säger att det var enda gången som har använt telefonen så tar jag fram den specificerade räkningen och visar henne samtal som någon har ringt medan jag var bortrest och samtal till ett nummer till någon med samma ovanliga efternamn som hon har. Det är liksom droppen, att använda telefonen i smyg fast vi hade avtalat att hon inte skulle göra det.

Jag struntar i om hon tycker illa om mig och om hon försöker prata skit om mig inför mina kompisar så faller det tillbaka på henne. Men för säkerhets skull kanske jag ska spela in när jag pratar med henne. Hehe...

Svar på tråden Min inneboende bara bråkar, hjälp!