• Katarina m Leon o Matteo

Vegetariskt på restaurang

Jag har blivit ombedd att komma med lite nya tankar och idéer på vegetariska rätter till en restaurang här i staden. Rätterna ska gärna kännas lite lyxigare och absolut inte förefalla som om man serverat en kötträtt men plockat bort köttet (vilket inte känns helt ovanligt enligt mig). Nu har jag tänkt lite och kommit på en hel del tycker jag men så vill jag gärna ha mer input.Så därför vänder jag mig nu till er andra vegeterianer (och er köttätare som gillar vego) för att få lite hjälp. Vilken är den bästa vegorätten som du ätit på restaurang? Vilken rätt skulle du önska fanns att beställa? Vad brukar du sakna på tallriken? Vad vill du absolut inte ha igen? Tackar...

• Svar på tråden Vegetariskt på restaurang
  • Nyfiken gul

Själv har jag tyvärr bara stött på att det är ont om alternativ till kött, oftast är det bara nån paj eller gratäng eller nån trist sallad man kan beställa oavsett om resturangen är ett gatukök eller något finare..

Det finns gott om goda kött-alternativ som gör en komplett måltid.

O något jag alltid undrar över är varför man anses som hälsofreak bara för att man vill ha vegetariskt? Pommes frites, klyftpotatis, feta majonäsderssingar, gräddsåser eller beasåser är oftast helt väck i vegetariska rätter...  o man blir oftast erbjuden ris och någon fettfri yogurtdressing.... ???

Även om jag vill ha kikärtsburgare betyder inte det att jag automatiskt vill ha ris till....

Nyfiken gul, tack för din input! Kan känna igen mig i det du skriver! Lägger till kikärtsburgare med pommes fondant och aioli på min lista.. Låter det bra? Har du några konkreta tips på kompletta måltider vore jag supertacksam!

• MRSVi

Jag såg en rätt på menyn på en krog i Stockholm för några år sen, lamm med en slags filorulle med fetaost, soltorkad tomat, broccoli o svarta bönor i, spenat o potatisgratäng, jag försökte beställa den utan lamm eftersom det lät så gott, men de vägrade av nån anledning... jag tycker fortfarande det låter som en perfekt vegetarisk rätt utan lammet.

• Nyfiken gul
    Katarina m Leon o Matteo skrev 2008-04-07 20:40:56 följande:
    Nyfiken gul, tack för din input! Kan känna igen mig i det du skriver! Lägger till kikärtsburgare med pommes fondant och aioli på min lista.. Låter det bra? Har du några konkreta tips på kompletta måltider vore jag supertacksam!
    Gotte!!! *tumme upp*

Är inte vegetarian själv men beställer gärna vegetariskt ändå och har ett något hum om vad som kan erbjudas lite varstans på krogarna/syltorna...

Quorn borde användas mer!!  Både i fast form och som färs.  Oftast är tex vegetarisk lasagne bara gjord på grönsaker och tomatsås..  Quornfärs är jättegott som alternativ till vanlig färs och är supergod i alternativa pastarätter. går tex utmärkt att göra "köttfärssås" av det.

Quornfileer funkar som kyckling - och det man använder kyckling till kan man absolut ersätta med qournfileer.
  • Nyfiken gul
    MRSVi skrev 2008-04-07 20:44:24 följande:
    Jag såg en rätt på menyn på en krog i Stockholm för några år sen, lamm med en slags filorulle med fetaost, soltorkad tomat, broccoli o svarta bönor i, spenat o potatisgratäng, jag försökte beställa den utan lamm eftersom det lät så gott, men de vägrade av nån anledning... jag tycker fortfarande det låter som en perfekt vegetarisk rätt utan lammet.
    Du sa något!!

Vårrullar är ju jättegott!!
  • AJS

Personligen är jag så himla trött på champinjoner och paprika, det får man så ofta när man beställer vegetariskt. Jag gillar indiskt de kan få till riktigt goda smakrika rätter och är inte rädda för kryddor, något som vissa kockar verkar tro man inte tål när man ska äta vegetariskt.
    På indiska resturanger har jag ätit mycket gott. Jag skulle önska att vegetariska rätter var mer genomtänkta än jag hittills sett. Att bara fräsa ihop lite grönsaker som blivit över känns inte så kul när man får in det för ofta. Man saknar ofta det där lilla extra, tänk om någon kunde komma på att steka lite halloumi o lägga i salladen när den är det enda vego alternativet, eller spenat och en morotsröra på pizzan istället för all lök och paprika. Om inte annat så kan man ta courn produkter som i sig inte smakar så mycket men med kryddor och tillbehör kan bli riktigt hyfsat.

• Nyfiken gul

Kompletta måltider föressten .. det kan ju helt enkelt betyda att man får sin potatisgratäng på tallriken oavsett vad man beställer i övrigt...

Vegetariska rätter är ju också oftast obegripligt nog väldigt små och avskalade. Några tomater, en gurkskiva, ett salladsblad, någon form av vegetarisk köttersättning och en klick sås.. Det är allt vad man ska få äta...

Jag vill ha min kokta potatis, mina gröna ärtor, mitt skirade smör, mitt bröd och min lättöl ÄVEN om jag beställer en stekt polenta...

• hannelelle

jag älskar när det finns FLERA vegetariska alternativ och inte bara ett, då blir jag väldigt glatt överraskad! känns som många restauranger har med ett vegetariskt alt. "bara för att", väldigt trist men jag antar att kunskap saknas om vegetarisk matlagning.

gillar inte att få uppvärmda grönsaksbiffar och dyl man ändå kan köpa i affären och värma upp själv, när jag går på restaurang vill jag ha hemmagjorda (eller ja, restaurang-gjorda då ), går att göra supergoda grönsaksbiffar av egen råvara!

fräscha sallader med annat än tomat och gurka, roliga kryddningar (håller med AJS, ofta är vegmat rätt smaklös), lasagne är en tacksam vegetarisk rätt (fonster.blogspot.com/2007/02/vegetarisk-lasagne.html), går att göra mkt goda mättande vegetariska soppor (ex, linssoppa, potatis, asiatisk).

tycker det Asiatiska köket är en bra insp. källa när det gäller vegetarisk mat. ALLA borde få besöka Lao Wai (www.laowai.se/) åtminstånde en gång i livet!

• MRSVi

En annan grej är att de obligatoriska vegetariska pastarätterna ofta är jättegoda, men inte godare än den pasta man själv svänger ihop hemma... o inte särskilt spännande.

Tack för alla åsikter! Det är bra att många kan tycka till nu när en restaurang av modell lyxigare husman vill satsa lite på vegofronten . Filorullen tycker jag lät spännande *antecknar*.
    Håller med om att indien och asien i övrigt har mkt gott att erbjuda oss vegetetarianer, nu passar inte detta in i denna Restuarangs övriga meny men visst är det super !
    Är också ute efter vego-rätter som jag inte heller kan slänga i hop lika bra här hemma precis som många av er..
    Kom gärna med mer matförslag!!

• astalacasta

Den här salladen har vi gjort en gång, och den kändes lyxig och god:
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=37873

Jag brukar vara väldigt irriterad över att vego för ofta betyder sallad, så det var ett lite ovanligt tips för att komma från mig.

Det jag gillade i receptet var kombinationen salt(halloumi)/sött(aprikoser)/knaprigt(nötter)/matigt(bönor)
    så du kanske kan komponera något recept som påminner om det?

Risotto tycker jag är en annan toppenrätt att bjuda på när det ska vara vegetarisk festmat. Riktig italiensk risotto, mmm. Sparris eller blandsvamp är mina favoritsmaker i risotton.

Gott bröd är extra viktigt när det är vegetarisk festmat, tycker jag.

Fyllda grönsaker låter kanske lite tråkigt, men det behöver ju inte vara paprikor, vilket väl är det vanligaste. Squash, aubergine, tomat och lök blir också gott fyllda, och hur festligt det blir beror ju på vad man fyller dem med och vilka tillbehör man har till.

Sedan är jag förtjust i grillade grönsaker. Klyftpotatis eller ugnsbakade potatishalvor med rosmarin och flingsalt, ett par olika kalla såser att doppa potatisen i (grönmögelostsås och en god kall tomatsås eller -salsa med rejält med chili i är mina favoriter. Till det grillad röd paprika (om man vill göra sig till kan man flå paprikan efter grillning och lägga in den i lite olivilja och salt), samt grillade champinjoner och smålökar på spett.

• AJS

Boktips : "Säd i vår dagliga kost" av Annelies Schöneck. Säd i mat är ofta bortglömt och innehåller mycket nytigheter, det är inte så ofta det blir av att man dextrinerar och lagar till hel havre, råg, korn eller dinkel hemma istället för exempelvis ris eller pasta.

Något som man inte ofta hittar på restaurang är maträtter med rödbetor, det borde ju passa en husmans meny. Tex. rödbetspaj / gryta/ soppa.

• astalacasta

Jag håller med Mrs V om pasta. De flesta pastarätterna känns inte mycket roligare än sådant som man kan slänga ihop hemma.

Det som får mig att beställa pasta är om det finns hemgjord potatisgnocchi med mögelostsås, eller om det finns hemmagjorda ravioli med någon god svampfyllning.

• astalacasta

Apropå rödbetor så brukar jag göra en supergod potatisrätt:
    Halverade mandelpotatisar och rödbetor i bitar in i ugnen. När de är nästan färdigbakade slänger man på salt och stora cocktailkapris i ca fem minuter så att kaprisen blir ljummen.

Måste ju serveras till något. Jag kan tänka mig att det skulle bli gott till stekt shitake eller porcini-svamp. Eller kanske någon form av stekt ost? Eller ett knyte av smördeg med någon god fyllning?

• Ann Lee

Vet inte om du behöver tips på vegetariska förrätter. På den fronten tycker jag att det brukar vara lättare. Själv älskar jag chevregratinerade rödbetor med nötter på ruccolabädd och honung!
    Just finare ostar tycker jag kan göra vegetariska rätter festligare och så givetvis fräscha råvaror, kryddor och oljor.

Jag är själv inte vegetarian men väljer gärna vegetariskt ändå. Det som någon redan påpekat är det sorgliga att det oftast bara finns en vegetarisk varmrätt på menyn.

Tack, tack så mycket bra! *antecknar för fullt*
    Förrätter är nog lite lättare för dem tror jag men de där rödbetorna lät guuuudomliga! Borde gå att placera i något sammanhang som huvudrätt tycker jag?!

• Nyfiken gul

Sen en ren allmän reflektion..

Det kräver ju av resturangpersonalen också att dom KAN tillaga vegetariskt på rätt sätt och vet hur många olika alternativ man kan göra med dom olika ingredienserna.

Att vändsteka en portobellosvamp är ingen konst - men kan dom göra en god gryta av den eller halstra den ?

Nyfiken gul, det tror jag inte är något problem. De är väl ansedda kockar men har bara gått i lås, som så många andra, på den vegetariska fronten .

• MRSVi

Jag lagade häromveckan rostade rödbetor o butternut squash, med rosmarin o vitlök, blandade med trist färdiglagad gnocchi o tärnad fetaost, nåt sånt med hemlagad gnocchi skulle jag definitivt beställa... butternut squash, pumpor o diverse rotfrukter kan ju vara ganska tidsödande att laga hemma, så det skulle vara roligt att se sånt på en meny, varför inte en hederlig rotfruktspytt, kanske med lite smörstekt ostronskivling på, o ett förlorat ägg?

För ett tag sen var vi på en pub o åt lunch, där hade de en halv butternut squash, fylld med spenat o ädelost o gratinerad, konstigt nog smakade den knappt nåt alls... men iden var god.

Nån slags nöt- o linslimpa kanske, med hasselbackspotatis, ångkokta grönsaker o rödvinssås.

• MiaL

här i stan har en ersturang världens godaste vegetarisk planka m grillad halloumi o timjansås.
    det är det godaste jag vegetariska jag ätit ute nånsinn !

sen finns d ju fylld ostfylld pasta med paprikasås, loooovley!

Svar på tråden Vegetariskt på restaurang