Inlägg från: Baby Pettsson |Visa alla inlägg
  • Baby Pettsson

    Vi över 30 som väntar smått i mars-08, del 4

    Tack Nica....

    Här har de första dagarna fungerat jättebra, åkte hem från
    sjukhuset när Nora bara var dryga 19 timmar gammal och kände mig pigg och så
    (ja jag kanske inte var i skick att springa ett maraton men ändå....) och så
    natten mellan lördag och söndag började jag må jättekonstigt. På 1½ timme
    gick jag från att må ok till att få jordens frossa och 40 graders feber!
    I måndags blev jag beordrad att söka vård så tog jag mig till gynakuten för
    febern ville inte ge med sig. Maken sa att jag liknade en duracellkanin så
    som jag skakade av feberfrossa. Det visade sig att jag fått en
    bröstinflamation (min ena tutte se helt suspekt ut och gör ont som fan! och
    jag själv misstänkte mjölkstockning men det var tydligen lite mer än så eftersom
    jag hade en sänka på över två hundra) Jag är satt på en dunder pencilinkur
    och måste ta sex tabletter omdagen. På fredag skall jag till
    amningsmottagningen på KS och förhoppningsvis så ska detta bli bättre så man kommer på benen igen och framför allt att bröstet återgår
    till mer normalt utseende och slutar göra så in i bomben ont. Då kanske
    liltösen fattar att det faktiskt går att äta från den tutten också, just nu
    tvärvägrar hon (kanske inte så konstigt eftersom bröstvårtan har ett varigt
    sår som jag måste göra rent och att jag kvider när hon väl lyckas få tag om
    det onda bröstet)

    Bättre start hade man kunnat önska sig....

  • Baby Pettsson

    Maras:

    Det blir lite bättre för varje dag. Har dock fortfarande lättare feber, ligger runt 37.8
    Svullnaden i bröstet har gått ner och tutten börjar se mer normal ut. Tyvärr så godtar inte Nora den längre och man känner sig lätt förtvivlad när hon gastar i högan sky. Jag hoppas att detta vänder snart, är mest rätt för att mjölkproduktionen i det bröstet skall upphöra. Handpumpar med jämna mellanrum...

  • Baby Pettsson

    Nu mår jag betydligt bättre än för några dagar sedan. Men jag måste fortfarande bråka med Nora för att hon skall ta min "sjuka" tutte. Det är fortfarande en hel procedur och mycket gnöl och skrik när hon skall ammas (dvs finns inte på världskartan att jag skulle lyckas amma henne i en sjal) Dagens seger är ialla fall att jag lyckats få henne att ta vänster bröst tre gånger idag (För två dygn sedan tog hon det inte alls)
    tack och lov måste jag ialla fall säga är att damen sover otroligt bra på natten, och har gjort hela tiden. Inatt sov hon mellan 22 till 04.30 (och då sov jag med!) tuttar lite och somnar om till 07.30 (Håller tummarna för att detta skall hålla i sig, de andra två har också alltid sovet bra nattetid)

  • Baby Pettsson

    Nora höll på att skräma skiten ur både mig och maken igår!!
    Ho låg och sov i babysittern (En sådan där som man kan fälla ner så den blir plan) Där hade hon legat och sussat gott i 1½-2 tim. När jag står bredvid babysittern så hör jag att hon gör konstiga ljud och jag tittar naturligtvis ner på henne för att se vad hon sysslade med.
    Ögonen var alldeles stirriga och vattniga och hon kippade efter luft. Hon liksom bara tuggade utan att dra efter andran, så jag sliter upp henne och efter några sekunder (som kändes som en hel evighet) så andas hon igen. Skitläskigt och inget jag sett de andra två göra. När jag lyfte upp henne kom en rap djup innifrån kroppen på henne samtidigt som hon hade massa saliv i munnen. Misstänker att det blev någon krock med att hon försöker svälja samtidigt som rapen är på väg men jag höll på att skita på mig.

  • Baby Pettsson

    Idag blir Nora tre veckor, kan inte fatta att tiden har gått så fort. Nu är min bröstinfektion borta och tutten har återgått till ett mer normalt utseende. Nora har också slutit fred med bröstet och äter som vanligt från båda. Det märks dock på hennes viktuppgång att jag varit sjuk och inte kunnat ge henne ordentligt med mat (förmodligen både mängd och näringsinnehållet tog styk) Hon har hitintills bara gått upp 230 gram från födslovikten. På fredag så skall vi tillbaka till BVC och det skall bli spännande och se vad som har hänt under veckan. Nu är jag ju frisk och det är full produktion i mjölkfabriken.

    Nattetid så har jag inget att eg klaga på hon äter kanske en eller två gånger mellan 02-03 och runt 05-06. Däremot så har hon blivit mycket mer mammig (det var hon inte i början, då dög pappa jättebra också) Vissa dagar så duger det bara att vara nära nära nära, vilket blir lite frusterarande för jag vill hinna göra lite annat också...

    Nu ska vi klä på oss och gå ut i solen och mysa!!

  • Baby Pettsson

    Snacka om att jag har skapat mig en selektiv hösel efter att Nora föddes. När lilltösen rör sig för mycket eller börjar böka på natten vaknar jag på en gång (Nora skriker inte efter tutten på natten, hon grymtar som en lite gris...) Men när maken ramlar ur sängen och slår huvudet i sängbordet (viket borde skapat en del oväsen) sover jag lugnt vidare :o)

    Hemma hos oss så sover jag och alla barnen bra om natten, men maken har trots detta jättesvårt att sova. Är Nora för tyst för länge måste han kolla henne så i dagsläget sover han kanske 3-4 tim per natt. Har sagt till honom att han kommer att bli ett vrak om han fortsätter så och föreslagit att han kanske skall sova några nätter på soffan istället (vår soffa är jätteskön att sova i!!!)

  • Baby Pettsson

    Tiden vid datorn är onekligen begränsad till ett minimum nu förtiden. Men det beror faktiskt inte så mycket på Nora utan på att jag håller på men mina projekt förfullt. Just nu är det den gamla häcken runt huset som har blivit kasserad och ersatt med en ny samt att jag håller på att bygga en grind vid entren. Vill passa på att vara ute så mycket som möjligt nu när det är så fint väder.
    Morgonen startar oftast med en ordentlig långpromenad i raskt tempo (får ju inte börja springa än...)Ett riktigt skönt sätt att kicka igång dagen! Därefter är det väl oftast full fräs med att hinna med och göra en massa innan de andra två kommer hemfrån skolan. oscar är nu inne på sista veckan med sina gipsade ben (hälseneförlängningen) och det skall bli underbart att få ta bort det i nästa vecka. Han är tapper i denna sommarvärme!

    Ha det gott tjejer och njut av era små och sommaren!!

Svar på tråden Vi över 30 som väntar smått i mars-08, del 4