• mandolina

12-veckorskris eller bara utveckling?

Min lilla tjej är nu 11 veckor men föddes BF+8 så hon räknas som 12 v enligt utvecklingspsykologernas teorier.
    I dagarna har hon utvecklats mycket och lärt sig nya saker hela tiden, men skriekr också något infernaliskt flera gånger per dygn och är i stort sett otröstlig faktiskt: snuttning/amning, att bära runt och stryka henne över huden hjälper inte, att vagga/vyssja hjälper heller inte.
    Jag både tror och hoppas att det är en period som går över och att hon snart är förbi krisen igen men mycket mer utvecklad och "stor".
    Jag har egentligen ingen direkt fråga utan tänkte bara att kanske några andra föräldrar är mitt i samma fas och behöver lite bollplank och stöd. Man är ju inte direkt pigg när ens lill* skriker oavsett vad man gör (jag upplever dock inte att lillan är dålig/sjuk som tur är).
    Några tips? Fler som har det tufft just nu? Andra reflexioner?
    Jag läser i "Att växa och upptäcka världen" som är en suveränm bok ur denna synvinkel, där kan jag förstå min bebis bättre och faktiskt uppskatta att hon går igenom en utevcklingsfas - hon måste ju bli större och lära sig mer! =))

• Svar på tråden 12-veckorskris eller bara utveckling?
  • Sandra och Frippe

min är 3½ månad nu, hon hade ett par dar då hon var så jäkla förbannad och bara skrek och slogs typ,detta var för ca 2 veckor sen. Hon grät inte eller så utan bara betedde sig som hon vore arg.Inget var bra! Kan det vara samma?

Jag ringde iaf bvc och pratade med dom där och hon läste ur en bok för mig att det är en fas de har runt tre månader,allt stämde in på min skrutta. Men det stod oxå att det lika gärna kunde vara tvärtom,håglöshet,vill inte äta osv.

Hon hade det i 2 dar sen gick det faktiskt över.

• Trasan0606

Min är också drygt 3,5 månader och betedde sig så här när han var 3 månader, höll i sig en vecka och sen var han som ett ljus och igår började det igen, han är nu 16 veckor så det är väl nästa fas som redan startat (har också växa och upptäcka världen som förövrigt är fantastisk att läsa i!). Han vill inte ligga ner eller sitta i babysittern och OM jag lyckas lägga honom ner så måste jag ha ögonkontakt med honom och sjunga samtidigt. Han småknorrar hela tiden och är väldigt snuttig. Ena sekunden kan han gallskrika för att i nästa skratta.

Visst är det skitjobbigt... Jag är dessutom genomförkyld och har ont i halsen, första gången jag är sjuk på 1,5 år så jag är inte ett dugg kaxig just nu, han visar inga tecken än så länge på att bli sjuk. Tack och lov sover han nu så jag får göra lite annat ett par minuter.

• hella82

jaha! min son är 3månader och idag har han varit precis så som ni beskriver. jag tänkte att han håller på att bli förkyld, för han var lite snorig inatt, men då kanske det är en FAS! de ska visst ha många sånna under uppväxtåren
    jag är helt slut, han sover i min famn nu.

mamma till melker!
Svar på tråden 12-veckorskris eller bara utveckling?