• Anonym (fundersam)

avbrutet samlag

Hur säkert är det egentligen? Alltså i procent...

Vill inte äta mer Ppiller eller något annat som påverkar kroppen, men vi är heller inte redo för barn riktigt ännu. Vad säger ni? Grejen med att sluta med ppiller är ju att jag vill återställa kroppen i väntan på en graviditet men jag vill inte bli gravid nu på stört.

• Svar på tråden avbrutet samlag
  • minbebis76

Kondom kanske?

Jag skulle inte våga ha avbrutet samlag om jag ABSOLUT inte ville. Om man kan tänka sig det och ha med det i beräkningarna skulle jag köra på.

• lia76

Som du säkert vet så kommer det alltid en försats innan mannen kommer.
    Och i den försatsen kan det finnas spermier...
    Så vill ni inte bli gravid så skulle jag råda er att använda kondom isåfall.
    Även om många säger att avbrutet samlag har fungerat på dem i x antal månader/år så behöver inte dte betyda att det fungerar hos er...

Dett ahittade jag på nätet:

"Det är inte säkert. Avbrutet samlag går ut på att killen ska dra sig ut precis innan han kommer, så att sperman hamnar utanför slidan. Även om han är jätteduktig på att känna efter och verkligen alltid drar sig ut i god tid, så finns det ändå en risk för att du blir gravid. Detta beror på försatsen, den lilla mängd sädesvätska som kommer en stund innan orgasmen och utlösningen, där det kan finnas några få spermier. Det är inte lika många i den som i utlösningen, men som vi alla vet, så räcker det med en.

Killen känner inte försatsen, så han har ingen chans att dra sig ur innan den. Dessutom kan försatsen komma en lång stund innan själva utlösningen. Brukar du ge din kille oralsex? Tänk på det nästa gång, du kan känna smaken av försatsen långt innan utlösningen, ibland 5-15 minuter innan utlösningen. Det kan vara intressant att fråga killen om han hade någon aning om när den kom, killar brukar bli väldigt förvånade när de får veta hur långt innan försatsen kommer.

Förutom problemet med försatsen så har vi givetvis problemet med att killen måste dra sig ur i tid. Det är svårt att sluta när det är som skönast. Du som tjej måste lita till 100% på killen, vilket inte alltid är lätt och du är helt beroende av hans förmåga. Killen måste även koncentrera sig under hela tiden, vilket gör det mycket mindre skönt och roligt.

Använd kondom eller något annat pålitligt preventivmedel istället! Både du och han kommer att få det bättre då, ni kommer att kunna slappna av och slipper alla risker. Sluta med avbrutet samlag innan det är för sent..."

Källa: sexnyheter.blogspot.com/2006/11/frga-fungerar-avbrutet-samlag.html

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym

Jag slutade med p-piller och vi körde med avbrutet, men vi visste båda att det inte är någon säker metod, så vi pratade mkt innan & kom fram till att om jag blev gravid så var det helt ok. Åtta månader senare stod vi där med en veckas försenad mens & ett plus på stickan!

Nu är vår dotter ett år och det absolut bästa som hänt oss
  • Anonym

hade avbrutet samlag under 4 års tid och vart inte gravid och sen när vi bestämde oss för att skaffa oss en liten så vart jag med barn på första försöket och idag har vi en underbar tös på 3 år och 5 månader har ätit piller nu sen ett år tillbaka

• Anonym

Har periodvis kört med "avbrutet" samt "säkra perioder" och har inte blivit gravida under dessa perioder. Hur säkert det är i % kan jag inte svara på men för mig har det ju varit 100 % säkert. Kan tillägga att jag har tre barn idag.

• Jennass

För oss funkade det i hela 5 år, sen drog vi igång bebisverkstan och blev gravida efter 4 månader..

Men det är nog olika för alla. :)

UL 9/3 :D
  • Anonym (fundersam)

Ja om det skulle bli något skulle jag givetvis bli överlycklig... men samtidigt lite rädd.

kondom känns inte som ett alternativ. Det är inte skönt.

Hur fungerar säkra perioder?

• Jennass

säkra peroder = du tar reda på när du har ägglossning och har inte sex då ägget kan bli befruktat

• Lioal

Anonym (fundersam) skrev 2008-04-08 12:15:33 följande:

Hur säkert är det egentligen? Alltså i procent...
    Jag hittade detta på www.p-guiden.nu
    "Säkerheten för avbrutet samlag är ungefär lika hög som för rytmmetoden, det vill säga 20 kvinnor av 100 blir gravida på ett år trots att man alltid försökt avbryta samlaget."
  • Anonym

Kan du inte använda pessar?Det funkar kanon bra för mig!

• Anonym (fundersam)

hur fungerar ett pessar? *nyfiken*

• Jennie med ie
    Anonym (fundersam) skrev 2008-04-15 13:22:48 följande:
    hur fungerar ett pessar? *nyfiken*
    Det är en kupa så att säga av gummi (inte samma gummi som i kondomer så tål man inte kådisar kan det hända att man tål pessar) som tillsammans med spermiedödande medel förs djupt upp i slidan så att det täcker livmodermunnen och hindrar eventuella spermier att ta sig in. Det kan sättas in precis före samlaget eller upp till en timme innan, sätts det in tidigare får nytt spermiedödande medel föras in. Sitter det sedan rätt så känns det inte under samlaget, varken för kvinnan eller mannen. Efteråt ska det sitta kvar ett visst antal timmar, minst 6 tror jag man säger, men eftersom det inte känns kan man göra i princip vad som helst under tiden. Sova, laga mat, jobba
  • Anonym (fundersam)

det låter ju intressant.... hur hög säkerhet? hur får man tag i ett?

• Jennie med ie
    Anonym (fundersam) skrev 2008-04-15 16:22:15 följande:
    det låter ju intressant.... hur hög säkerhet? hur får man tag i ett?
    Rätt använt är säkerheten ungefär 95-97%. Tyvärr slarvar många, så en hel del blir gravida ändå, men använder man det rätt så...

Säg till din BM eller gyn att du vill prova ut ett. Risken finns att de gnäller och tycker det är gammaldags, men då går du till nån annan
  • This is me2

Då får du hoppas att inte killen läcker lite under tiden!

• Anonym

Jag har inte använt några preventivmedel sedan 1997. Perioder då graviditet passat sämre har vi kört avbrutet. Jag har ett barn som blev till under riktigt försök. Ett missfall som blev till under avbrutet.
    Ganska säkert om du frågar mig. Men bara ganska......

• Judy

Har för mig att jag läst att 20% av de som kör med avbrutet blir gravida på ett år. Jämfört med 1-2% på p-piller.

• Miisa

Enligt min barnmorska skulle jag inte ens ha äl ca sex månader efter jag tagit ut p-staven, så vi trodde att vi var säkra när vi körde avbrutet. Blev gravid första gången vi hade avbrutet vilket var mindre än en månad efter jag tog ut staven. Jag skulle aldrig våga köra avbrutet igen.

• Jennass

Alla par är nog olika och har olika mycket "tur" när det gäller avbrutet samlag, orsakerna kan vara olika rätta mig om jag har fel, men alla killar har väl olika mycket forsats och det är nog olika på hur bra "koll" männen har på sina snablar innan dom ska spruta, vissa kanske helt enkelt drar ut liiite för sent och kanske inte alla kvinnor har den miljön i slidan som krävs för att sperimerna ska kunna överleva i flera dagar och vänta in en ÄL..?

Men iof så krävs det ju bara en snabb spermie för att det ska bli en bebis, men 20% låter ganska mycket... jag kommer alltid att ha avbrutet samlag som metod, men det är ju jag det :)

• Judy
    Yohanna1985 skrev 2008-04-15 21:11:15 följande:
    Alla par är nog olika och har olika mycket "tur" när det gäller avbrutet samlag, orsakerna kan vara olika rätta mig om jag har fel, men alla killar har väl olika mycket forsats och det är nog olika på hur bra "koll" männen har på sina snablar innan dom ska spruta, vissa kanske helt enkelt drar ut liiite för sent och kanske inte alla kvinnor har den miljön i slidan som krävs för att sperimerna ska kunna överleva i flera dagar och vänta in en ÄL..? Men iof så krävs det ju bara en snabb spermie för att det ska bli en bebis, men 20% låter ganska mycket... jag kommer alltid att ha avbrutet samlag som metod, men det är ju jag det :)
    Ja givetvis beror det på hur det passar paret, liksom att vissa blir gravida på p-piller ofta medan andra aldrig blir det. Den siffran är ju bara statistik.
Svar på tråden avbrutet samlag