• T x 3

Hjälp! Varför blir min lilla dotter blå om läpparna och på fingertopparma?

Min ena dotter som blir 2 år i sommar har varit sjuk i 2 veckor. Vi har även legat inne på sjukhus ett dygn. Hon har astmaproblem, jättehögfeber (hade 39.7 i morgontemp idag), förkyld och hängig. Orkar inget utan sover mycket och ska bäras hela dagarna. Dessutom har hon öroninflammation och en röd hals. När hon hostar och ibland annars också så blir hon alldeles blå/lila på läpparna. Dessutom så är hon iskall på händerna med blå/lila fingrar och mörkare händer än vanligt till och från. Vad är det? Igår lyssnade barnläkaren på henne och andningen lät fin. Någon som vet varför?

• Svar på tråden Hjälp! Varför blir min lilla dotter blå om läpparna och på fingertopparma?
  • Tett82

Hej!

Låter inte kul...
    Vet läkaren om detta med att hon blir blå om läppar och fingrar? Blir man blå brukar det bero på att man syresätter sig dåligt och det är ju inte bra.
    Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen!
    Hoppas tjejen blir bra snart!

Alva - vår gullunge! =)
  • Faxinus

Man kan bli blå om läpparna om syressättningen är för låg av någon anledning. Vad det beror på i ert fall vet jag inte. Min son blir det när han skriker utan att andas sk afektkramp.

• Plutten Augusti07

Dålig syresättning, kontakta sjukvårdsupplysningen direkt och förbered dig på att åka in. kanske kan ringa akuten direkt?

• T x 3

Jag funderade på om hon syresattes dåligt men det kommer och går. När vi låg inne på sjukhus skulle de kolla det men de gjorde de aldrig. Minns inte om jag hade upptäckt det innan. Munnen har jag sätt att den blivit blå/lila flera gånger och trott att det var pga att hon frös pga febern. Jag har aldrig sätt händerna så mörka och fingrarna så blå/lila. Otäckt. Hennes andning låter fin mycket bättre än tidigare. De funderade tidigare om hon hade lunginflammation i virus form. Därför var vi inlagd bla. Hon andas nu med stängd mun och hennes näsvingar rör sig inte. Jag står i kö på rådgivningen nu. Återkommer. Tack för svaren!

• T x 3
    Svar på #5
    På rådgivningen sa de att det hörde ihop med den höga febern. Var jag orolig skulle jag åka upp. Nu gör jag det iaf men även pga hennes dåliga allmäntillstånd. Jag fick tid kl 21.
  • Tett82

Hoppas det går bra, bra att du åker in med henne!
    Kram på er!

Alva - vår gullunge! =)
  • Johannas mamma
    T x 3 skrev 2008-04-08 20:15:57 följande:
    Svar på #5På rådgivningen sa de att det hörde ihop med den höga febern. Var jag orolig skulle jag åka upp. Nu gör jag det iaf men även pga hennes dåliga allmäntillstånd. Jag fick tid kl 21.
    Kan ju vara skönt att få det uppkollat. Önskar lycka till!!
  • T x 3

Nu har vi varit på jouren och båda hennes öron fula men ett var väldigt fult. Hon var påverkad och hängig tyckt läkaren. Han mätte syresättningen fast hon såklart var fin när vi var där. Hon hade 96%. Hon fick penicillin mot öronen men läkaren tog ett bredare spektrum som även tog luftvägsinfektioner, halsfluss, nedre eller om det var övre urinvägsinfektion osv. Han sa att hon borde blivit friskare efter de här veckorna som sjuk. Jag hoppas att det här hjälper. Mina barn får egentligen inte äta penicillin eftersom de är infektionskänsliga och äter så otroligt mycket. Det står t o m i deras journaler. Fast nu är det ändå jag som bestämmer och jag orkar inte med denna oro. Läkaren kunde inte förklara varför hon blev blå på händerna utan godtog min egen teori. Vid hostaattacker och när hon får så hög feber. Har ni någon annan teori än syresättningen så berätta gärna. Jag har mailat barnens barnläkare så jag får säkert svar så snart han har tid.

Svar på tråden Hjälp! Varför blir min lilla dotter blå om läpparna och på fingertopparma?