• T x 3

Hjälp! Varför blir min lilla dotter blå om läpparna och på fingertopparma?

Min ena dotter som blir 2 år i sommar har varit sjuk i 2 veckor. Vi har även legat inne på sjukhus ett dygn. Hon har astmaproblem, jättehögfeber (hade 39.7 i morgontemp idag), förkyld och hängig. Orkar inget utan sover mycket och ska bäras hela dagarna. Dessutom har hon öroninflammation och en röd hals. När hon hostar och ibland annars också så blir hon alldeles blå/lila på läpparna. Dessutom så är hon iskall på händerna med blå/lila fingrar och mörkare händer än vanligt till och från. Vad är det? Igår lyssnade barnläkaren på henne och andningen lät fin. Någon som vet varför?

• Svar på tråden Hjälp! Varför blir min lilla dotter blå om läpparna och på fingertopparma?
  • happy2
    Svar på #10
    jag tyckte läkaren gjorde fel i att sända hem er igen ,, ni skulle ha varit på observation o setrations vak under natte åtminstånne,,, Jag har själv barn som är infektionskänsliga ohar hela öron näsa hals astma bagrunden oxå,, Å blåa läppar o fingertoppar tyder på klar syrebrist även om de vara krota stunder så är de inte ok att de pågår för länge heller,, och har man hög feber så blir de värre oxå då hjärta får kämpa mer,, feberkramper eller början till feberkramper ger oxå dess signaler att man blir blå om händer o mörknar runt mun o läppar,,,
    Sebastian kevin Alexander
  • T x 3
    Svar på #11
    Tack för svaret då är min egen teori inte så dåliga. Jag har tre väldigt infektionskänsliga barn och trodde jag hade varit med om det mesta men inte blåa händer och mun. Jag ska ha bra koll på henne. Hon kanske har haft början på feberkramper eller frossa för hon har ryckt en del men inte på värsta viset. Händerna blir röda om man värmer dem och masserar dem ett tag. Jag ska väcka henne nu för att ge henne penicillin och alvedon. Hon fick sova ett tag för hon var helt slut.
  • tofflisar

Har någon läkare lyssnat på ditt barns hjärta? Nu är hon ju iofs så stor så ev. hjärtfel borde uppdagats. På mindre barn kan annars tecken på syrebrist vara symtom på medfött hjärtfel. Hoppas jag inte gjorde dig jätteorolig nu! Barnläkarna har säkert lyssnat på ditt barns hjärta massor med gånger.

• happy2
    Svar på #12
    Förersål att du kan varva med ipren o alvedon, de är en jätte bra ombination mot en återkommande feber som inte ger med isg, men du har säker bra koll på de,, Då behöver du inte vänta lika länge mellan gågnerna då de är olika låna väntetider,, Alltså alvedon eller ipren var 4e timme
  • T x 3
    Svar på #13
    Ja, barnläkarna har lyssnat på hennes hjärta massor av gånger då hon nästan jämt är sjuk. Jag tänkte själv på det eftersom vi har haft lite hjärtproblem av lindrig art i släkten. Förmodligen är hela hon så slut efter att ha varit så sjuk i flera veckor att det är därför hon reagerar så här. Hon har haft krupp och förmodligen RS, haft svår astma men aldrig blåa händer. Konstigt att hon har det nu tycker jag.
  • happy2
    T x 3 skrev 2008-04-08 23:06:27 följande:
    Svar på #13Ja, barnläkarna har lyssnat på hennes hjärta massor av gånger då hon nästan jämt är sjuk. Jag tänkte själv på det eftersom vi har haft lite hjärtproblem av lindrig art i släkten. Förmodligen är hela hon så slut efter att ha varit så sjuk i flera veckor att det är därför hon reagerar så här. Hon har haft krupp och förmodligen RS, haft svår astma men aldrig blåa händer. Konstigt att hon har det nu tycker jag.
    Är hon kall om händerna när hon blir blå?
  • T x 3
    Svar på #16
    Ja, hon är jättekall. Jag brukar stoppa in hennes händer innanför min tröja på magen och massera dem med handen.
  • T x 3
    Svar på #17
    Hmm det där lät kanske konstigt. Hon vill själv ha händerna innanför min tröja då och jag blir chockad varje gång att de verkligen är så iskalla. Det måste ju ha något med cirkulationen att göra. Fast jag har inte sett det tidigare på henne förrän idag. Nu har jag bråkat med henne med penicillinet men hon bara spottar ut det och höll på att kräkas flera gånger. Jag tycker så synd om henne. Under den här kampen så steg säkert febern en hel del.
  • happy2
    T x 3 skrev 2008-04-08 23:21:41 följande:
    Svar på #16Ja, hon är jättekall. Jag brukar stoppa in hennes händer innanför min tröja på magen och massera dem med handen.
    Låter som de har att göra med febern,, feberfrossa på väg till feberkramper om du oxå säger att hin rycker välldigt mellan varverna,, Feberkramper är ju inte farligt,, men obehaglit som sagt,,

Cirkulationen skyndar sig till kroppens alla organ för att skydda,, då blir lemmar utan cirkulation o resulterar till blåa händer, fötter kalla bleka ben, läppar blir snabbt blåa då kärlen är så mycket ytligare där o huden tunnare,

Hoppas natten har funkat ok för er,, Kram!!
  • T x 3
    Svar på #19
    Tack för svaret. Ja, natten för henne har varit bra. Även för hennes systrar som har varit sjuka sedan i fredags. Hennes ena syster vaknade dock imorse och kräktes slem.
  • happy2
    T x 3 skrev 2008-04-09 06:57:38 följande:
    Svar på #19Tack för svaret. Ja, natten för henne har varit bra. Även för hennes systrar som har varit sjuka sedan i fredags. Hennes ena syster vaknade dock imorse och kräktes slem.
    Usch, men de är väl brapå sätt o vis att slemmet kommer opp på någe  sätt,,

Såg i sängen här för en stund sen som jag inte hade upptäckt innan,, var att Alex oxå hade kräks något geggit i sängen,, snacka om att vara hellt tom i skallen o int emärka någe sådant BLIR SÅÅ TRÖTT PÅ MIG SJÄLV .

Ja men berätta hur de går för er  om du orkar sen kram på er!!
  • T x 3
    Svar på #21
    Ta inte på dig skulden för det. Det är lätt att missa. Min dotter började hosta och ropa mamma. Sedan kom ljudet liknade en ljudlig rap. Så hon kräktes bara något vitt tjockt äckel, slem tror jag. Hon berättade det också för annars har jag nog inte förstått det heller eftersom det lät som en rap.

Här kan du/ni läsa lite mer om mina barn och andras barn som ofta är sjuka om du har lust. www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29721067.html

Jag skriver lite mer ikväll och berättar hur det går. Jag hoppas att Alex mår bättre nu.
  • Johannas mamma
    T x 3 skrev 2008-04-08 23:06:27 följande:
    Svar på #13Ja, barnläkarna har lyssnat på hennes hjärta massor av gånger då hon nästan jämt är sjuk. Jag tänkte själv på det eftersom vi har haft lite hjärtproblem av lindrig art i släkten. Förmodligen är hela hon så slut efter att ha varit så sjuk i flera veckor att det är därför hon reagerar så här. Hon har haft krupp och förmodligen RS, haft svår astma men aldrig blåa händer. Konstigt att hon har det nu tycker jag.
    Har ni fått gjort ultraljud?? Vissa hjärtfel är det ju inte säkert man upptäcker bara genom att lyssna.
  • T x 3
    Svar på #23
    Nej, vi har inte gjort något ultraljud. Fast jag tycker väl att om hon hade något fel med hjärtat borde det ha visat sig tidigare. Jag tror mer på det Happy2 skriver men visst jag har det i baktanken om hon kommer att fortsätta bli blå om mun och händer. Nu ska jag ge henne penicillin och astmamedicinerna. Något hon verkligen inte gillar att ta.
  • HelenaMaria

Hjärtfel kan visa sig långt upp i vuxen ålder.

Svar på tråden Hjälp! Varför blir min lilla dotter blå om läpparna och på fingertopparma?