• boktok

Vi som låg på 69

Hej! Nu startar jag en tråd för oss som låg på Avd 69 i V-ås. Det skulle vara roligt att höra hur det har gått för er. Här kommer en snabb sammanfattning om Erik: vi blev utskrivna 22 Juni, efter 2 veckors hemvård.
    Erik får remiss till sjukgymnast i V-ås. Dit åker vi fortfarande.
    Sommaren gick fort och vi var mest hemma. Erik ökade i vikt i sin takt. För långsamt för BVC, men det försökte vi att inte bry oss om.
    Idag väger han 8115g, 69cm lång och har ett stort huvud 45,7cm!

• Svar på tråden Vi som låg på 69
  • boktok
    morotsstavar skrev 2008-04-08 22:31:43 följande:
    Vi låg inte där samtidigt som er, men är också från Sala och låg där två månader med vår dotter (född i november 06 i v.24+1) och nu ett par dagar med hennes lillebror, är hemma på permission nu men blir förhoppningsvis utskrivna imorgon. Vad kul att det gått så bra för er
    Hej och tack. Får också gratulera till sonen. När föddes han?
    Erik är född den 15/3-07, i v30+4 dagar,vägde 885g.
    vad skönt att ni är hemma på permis och att ni snart blir utskrivna. Lycka till Ps:Du såg väl tvillingpojkarna i tidningen idag?Ds
  • boktok

Lilla EF skrev 2008-04-09 14:51:40 följande:

Hej!Kul tråd! =)Vi låg på 69:an förra sommaren i 7 veckor med vår dotter, född 28+3. Vägde 1120 g och var 35 cm lång när hon föddes. Emma är snart 10 månader och väger någonstans mellan 7,5 och 8 kilo nu och är ca 67 cm lång(ska till bvc om en vecka)Allt har fungerat bra efter att vi kommit hem och nu utvecklas Emma i rasande takt känns det som!Håller med om att vistelsen på 69:an har satt sina spår även om jag också tyckte personalen var underbar!
    Hej EF! Hon var ju rätt stor ändå för att vara född i den veckan. Hon vägde ju mer än Erik. Han utvecklas också väldigt fort och vi har inte sett några tendenser på att han skulle vara sen i utvecklingen. Nog för att tiden där har satt sina spår, det kändes ju som att man aldrig skulle få komma hem. Jag hade mina favoriter bland personalen,man kan ju inte trivas med alla.

Ilse: det är klart att du får skriva här också, det är bara roligt att få träffa andra som också har legat på 69:an.
  • boktok
    sulanett skrev 2008-04-09 12:05:11 följande:
    Jag trivdes jättebra på 69:an.  Bra personal. Fast man hade sina favoriter. Sen måste jag säga att föräldrarna som jag träffade när jag låg inne var helt underbara personer. Tur att man hade dom där. Man fick både skratta och gråta tillsammans. Vi stötte varandra helt enkelt.Vi låg på 69:an nästan i 11 veckor. Först 6v i uppsala och 1v i e-tuna.Sebastian kom i v.23+1   570gram och 28 cm lång.
    Tack själv! På något sätt så kan jag längta tillbaka ibland. Vi var ju där allihopa tillsammmans och när vi åkte hem så var det så tyst. Saknar också tiden när man satt med honom hud mot hud. Idag får man vara glad om man kan ha honom i knät i 5 min.!
  • boktok

Lilla EF skrev 2008-04-09 20:08:34 följande:

StinaB:Ja, hon var lite större än din lilla Erik! Över 1 kilo är ju bra! =)Vi missade precis varandra på neo, vi kom dit den 17 juni men då var ni förstås på permis. Visst hade man favoriter och någon riktig "ofavorit"!Ha det bra!
    Hej! Den 17 Juni hade vi varit hemma ca 2 v. Vi hade hemvård i 2v och blev utskrivna från 69an den 22 Juni. Då var det skönt att slippa sjukhustiden. Fastän det var nervöst att komma hem och inte ha hjälp av någon personal utan vara tvungna att klara av allting själva. Vi hade däremot mycket hjälp av mina föräldrar som inte bor så långt härifrån. Nu efter ett år är vi "erfarna" föräldrar. Man lärde sig ju oerhört mycket på 69an och jag är faktiskt glad att vi fick en prematur. Annars så hade jag ju aldrig träffat de människor som vi fick sån bra kontakt med där på sjukhuset. Och jag hade aldrig hittat till den här sidan.!!
  • boktok

Emblas mamma skrev 2008-04-14 21:13:33 följande:

Hej hopp!För två år sedan låg vi inne med vår Embla, född v33+5. Allt gick jättebra förutom att jag hade dåligt med mjölk så hon fick inte i sig tillräckligt med mat. En släng av gulsot fick hon oxå annars gick allt kanon! vi var inskrivna i ca 5v med hemvård de sista 1,5veckan.69ans personal var helt suverän!!! Visst fanns det vissa som man kom mindre överens med men över lag var de helt underbara!!Nu är Embla en glad pigg 2åring full med bus!! Tiden går så fort!!Kram till er alla!!
    Hej Emblas mamma! Vad skönt att ni slapp ligga där längre. Jag tycker också att de på 69an var bra överlag. Dock hade tv/matrummet behövt vara betydligt större.
    E hade också lite gulsot,behövde bara sola 1-2 ggr. Han är idag en busig, glad och livfull liten krabat ,som kan driva sin mamma till vansinne.!
  • boktok

Malin F skrev 2008-04-27 22:24:38 följande:

Gokväll på er alla!Tänkte höra om det är fler än jag som tycker att det vore skoj med en återträff i sommar? Picknick i gröngräset en solig dag...en idé att spåna vidare på kanske?
    Ja absolut! Vi är lediga i sommar. Vi har försökt att träffa Sussie,men barnen har varit sjuka rätt ofta så det har inte blivit av. Juli skulle passa oss bäst.
  • boktok
    morotsstavar skrev 2008-04-29 00:00:25 följande:
    Malin F skrev 2008-04-27 22:24:38 följande:
    Ja! Jag har lite planer på att starta upp en prematurförening i Västmanlands län (det finns i stockholm, uppsala, dalarna, men inte här). Man kunde ha ett par kontaktföräldrar som folk som blir inlagda antingen på 86:an eller 69:an kan ringa och prata med. Samt träffar, på sommar och vinter vet jag att stockholmsregionen har. Vad tror ni om det?
    Det skulle vara väldigt trevligt. Har saknat en sådan här i Västmanland. Det finns ju behov för det här också.
  • boktok

Hej! Nu skriver jag här igen. Sommaren blir nog ganska full för oss ändå, men någon dag på en helg borde vi väl kunna få till. Varför inte ha picknick på Djäkneberget? Där finns det ju också en lekplats så barnen kan få sitt lystmäte. Om det inte blir för långt att åka för de flesta här?!. Vet ju var några av er bor, men kan inte hålla reda på alla. Återkommer med ett mer exakt datum.

• boktok
    boktok skrev 2008-05-18 16:23:59 följande:
    Hej! Nu skriver jag här igen. Sommaren blir nog ganska full för oss ändå, men någon dag på en helg borde vi väl kunna få till. Varför inte ha picknick på Djäkneberget? Där finns det ju också en lekplats så barnen kan få sitt lystmäte. Om det inte blir för långt att åka för de flesta här?!. Vet ju var några av er bor, men kan inte hålla reda på alla. Återkommer med ett mer exakt datum.
    Fredagen den 30, Lördagen den 31 Maj el Söndagen den 1 Juni, 13,14,15 Juni
    27-29 Juni 26,27 Juli
Svar på tråden Vi som låg på 69