• emma80

hallumiost?

kan man äta hallumiost som gravid?

• Svar på tråden hallumiost?
  • Loopington

Är det sant? Den är ju pastöriserad..?

• Sarisen82

Vilken svarta lista? Menar du livsmedelsverkets? För jag kunde inte hitta den där..
    Oavsett så steker/grillar man ju halloumi, borde det inte räcka?

• liebfraumilch

Enligt info som jag fått så är det inte ok med Halloumi. Kan ju vara nåt med själva osten som inte har med pastöriseringen att göra. Jag har iallafall avstått under hela grav.

• Loopington

Om den inte står på livsmedelsverkets lista så borde det inte vara nån fara?

• HappyPower

Liebfraumilch - som sagt vilken svarta lista? För det finns inget på livsmedelsverket som säger det. All ost som är pastöriserad är OK och om man dessutom skulle steka den eller hetta upp den på något annat sätt.

Förlåt men jag tycker det är lite hemskt att "skrämmas" såhär och prata om svarta listor som kanske inte ens existerar :)

• liebfraumilch

Ost
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

Grillad halloumi är säkert okej då.

• liebfraumilch
    HappyPower skrev 2008-04-08 21:45:49 följande:
    Liebfraumilch - som sagt vilken svarta lista? För det finns inget på livsmedelsverket som säger det. All ost som är pastöriserad är OK och om man dessutom skulle steka den eller hetta upp den på något annat sätt. Förlåt men jag tycker det är lite hemskt att "skrämmas" såhär och prata om svarta listor som kanske inte ens existerar :)
    Inte meningen att skrämmas. Var kanske lite för snabb. Men i info som jag fått så står det att man inte ska äta halloumi.

I Amelias gravidtidning "Vänta barn Amelia 2007" står hallomi på nej-listan. Vill inte alls skrämmas. Förlåt.
  • HappyPower

:) Appropå tidningen Amelia - finns den fortfarande? Alltså den där de har gravidspecial? När jag blev gravid så letade jag efter den men hittade inte och nu har jag slutat leta.

• liebfraumilch

Jag har inte sett nån tidning för 2008 men 2007 kom en tjock tidning som hette Vänta Barn och den har jag haft stor glädje och tilltro till.

• liebfraumilch

Hittade lite mer info:

www.viforaldrar.se/artiklar/2008/02/27/vad-kan-jag-ata/

Bra hygien och kall förvaring är speciellt viktig när det gäller mozarella, ricotta, halloumi och andra get- och fårostar.

Avrådan från mozzarella och halloumi kan ju mycket väl bottna i att de ostarna är extra känsliga och mottagliga för bakterier och kan man inte säkerställa bra hygien/förvaring så är desa ostar en onödig risk för gravida.

• Forza

I Livsmedelsverkets kostråd, där står det att halloumi är ok....särskilt grillad såklart. Jag litar hundra gånger mer på Livsmedelsverket än Amelia.

"Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Halloumi är en annan ost gjord på får- eller getmjölk och som även den tillverkas med tillräcklig upphettning för att eventuell listeria avdödas. Om ostarna därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• therese

Jag åt halloumi igår. Bebisen sparkar man steker/grillar u den så det är ingen fara. Lite till Livsmedelsverket hellre än till någon tidning!

/Therese - ostfreak!

• Mme K

Min barnmorska säger att allt man hettar upp kan man äta! Alltså: Stek haloumi och ät, det har jag gjort efter att ha frågat barnmorskan.

• listo

Stekt/grillad halloumi är HELT okej, precis som all annan ost.

Lita INTE på t.ex. Amelias kostråd, de har haft fel fakta många gånger. Kolla hos Livsmedelsverket istället, det är de som har de korrekta kostråden.

• Loopington

Jag har ätit lite rå halloumi, lugna mig och säg att det inte är nån fara men att jag inte ska göra det igen! Jag har ätit mozzarella också innan jag visste att det inte var bra.

(Fan, jag är vegan i vanliga fall och behöver inte bry mig, men klarade inte av att äta sojamjölk, bönor, linser, tofu och andra proteinkällor i början så jag åt rätt mycket ost ett tag.. Skit!)

• listo
    Loopington skrev 2008-04-09 15:55:19 följande:
    Jag har ätit lite rå halloumi, lugna mig och säg att det inte är nån fara men att jag inte ska göra det igen! Jag har ätit mozzarella också innan jag visste att det inte var bra.(Fan, jag är vegan i vanliga fall och behöver inte bry mig, men klarade inte av att äta sojamjölk, bönor, linser, tofu och andra proteinkällor i början så jag åt rätt mycket ost ett tag.. Skit!)
    Nja alltså Livsmedelsverket säger ju att det inte ska vara någon fara, så jag ser ingen anledning till oro
Svar på tråden hallumiost?