• Anonym (Orolig)

Väldigt sen flyttanmälan - konsekvenser?

Hej!

Jo, jag flyttade hemifrån för ca 2 år sedan. Struntade då i att anmäla flytten och adressändra/eftersända posten eftersom jag bl a tyckte att det inte behövdes samt för att det i min mening var en onödig utgift. Jag kunde ju hämta posten hos mina föräldrar.

Nu tänkte jag ta itu med det här och undrar därför om det blir några konsekvenser för mig? Kan jag bli skyldig att betala någon sorts straffavgift eftersom jag dröjt så länge eller kan något annat otrevligt inträffa?

Man ska ju ange datumet då flytten skedde och jag vill inte ange något annat datum än det riktiga, alltså för ca 2 år sedan. Förstår att det kan se märkligt ut hos Skatteverket och kanske även andra ställen...

Vore schysst om någon med vetskap om detta vill svara :)

• Svar på tråden Väldigt sen flyttanmälan - konsekvenser?
  • Queen70

Du skriver naturligtvis inte datum för två år sedan, utan ett datum nu. Vad jag vet har man inga skyldigheter att anmäla flytt.

• Anonym (Orolig)

När man flyttar är man skyldig att anmäla sin nya adress, vilket kallas flyttanmälan. Det här står på Adressändrings hemsida. Det står även att datum ska anges för när flytten skedde, vilket var för två år sedan och inte nu.
    Det är därför jag undrar om det blir några konsekvenser iochmed att man är skyldig att anmäla sin flytt och jag inte har gjort det ännu. Men tack ändå för svar :)

• MammaHela

Så länge inte dina föräldrar fick några bidrag baserat på att du bodde hos dem så tror jag inte att det är nån fara...

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Queen70

Du säger helt enkelt ett datum som passar dig. Finns inget sätt att kolla hur länge du redan bott där.

• Anonym (me 2)

När jag flyttade så skickade jag in en anmälan till skatteverket och till adressändringen. Sen när det blev val så fick jag mina blanketter men det stod att jag skulle rösta på min gamla ort.så jag ringde skatteverket å de sa att de hade fått mina blanketter men att jag hade missat att fylla i ett flyttdatum.(sen var det en miss av dem att inte skicka tillbaka dem till mig för komplettering sa hon). så hon skulle skicka nya till mig så fick jag fylla i datum igen.

Jag fyllde i ungefär när jag flyttade och det var inga problem.

Ska dock betala tillbaka lite på skatten i år å det kanske kan bero på de olika skattesatserna mellan länen?

• Anonym (Orolig)

Okej, tack för svar. Hoppas att det inte ska vara någon fara att jag dröjt så länge då :)

• mooogn

Jag var skriven hemma hos min mamma (ett annat län) i flera år medan jag bodde "svart" här i Sthlm. Inga problem med några myndigheter när jag väl lyckades hitta ett förstahandskontrakt

• Anonym

Det stämmer att du ska göra en flyttanmälan när du flyttar, man ska nämligen vara folkbokförd där man bor och ingen annastans. I ditt fall så är jag dock ganska säker på att det enda som händer är att du dels fortfarande röstar i din gamla kommun, dels betalar deras kommunalskatt.

/jobbar på Skatteverket (dock ej med folkbokföringsärenden)

• Anonym (Också orolig)

Till trådstartare: Jag har en familjemedlem som ish är i samma sits, dock hen har flyttat utomlands och glömt anmäla. Skulle du kunna ge en uppdatering kring din situation och om det blev några konskevenser till slut för den sena anmälan? Tacksam för svar.

• Räkan77

Om du eller din familj inte fått några bidrag så kan jag inte se att det kommer uppdagas att du varit folkbokförd på fel adress. Vilket alltså inte är lagl8gt. Ta detta som en lärdom och skicka in en flyttanmälan med dagens datum.

Svar på tråden Väldigt sen flyttanmälan - konsekvenser?