bergvärme
Jag och min sambo har bestämt oss för att hyra ett hus som är 107 kvm stort. Det ska värmas upp med bergvärme. Men det vi funderar på är hur mycket kostnaden blir per månad. Hur mycket betalar ni i månaden?
Jag och min sambo har bestämt oss för att hyra ett hus som är 107 kvm stort. Det ska värmas upp med bergvärme. Men det vi funderar på är hur mycket kostnaden blir per månad. Hur mycket betalar ni i månaden?
Vi har haft bergvärme i drygt ett år och är jättenöjda. Vårat hus är 1½ plan på 134 kvm och vi betalar ca 1500kr/mån för värme och hushållsström.
Vi har haft bergvärme i 3 år och har ett hus på 300 kvm. Vi har en årskostnad på 20,000 med uppvärmning och el. Vi har vattenburen golvvärme överallt.
så det blir runt 1000 - 1500 per månad då antagligen. Huset är väl isolerat och i gott skick men något mindre än era
Kan nog stämma bra. Räkna på 1500 så ligger du på rätt håll i varje fall.
Okej. Då vet man på ett ungefär då. Tack för hjälpen Men vi kan nog komma undan en del åxå. Man kunde elda med ved också. Fanns även så man kunde använda olja. Så det går ju att elda med ved så kommer man undan lite billigare också
Det var ett konstigt hus med både bergvärme och oljepanna kvar. Normalt så tar man bort oljepannan från pannrummet och ersätter den med en bergvärmepump. Finns ju ingen anledning att ha olja kvar.
Eller... du skrev att huset SKA värmas med bergvärme. Är inte bergvärmen installerad än? I så fall vill nog hyresvärden höja hyran när det är gjort för att få betalt för den dyra investeringen som ger er betydligt lägre uppvärmingskostnad.
Nej bergvärmen är inte installerad än. Hyran ligger på 3100 och han kommer inte höja den heller bara för att han installerar bergvärme. Det gjorde han klart för oss redan från början. Oljepannan/vedpannan kommer vara kvar som reserv ifall det händer nåt med bergvärmen.
Någon av er som vet vad det kostar på ett ungefär att installera bergvärme? får man bidrag när man konverterar om? Huset idag har direktverkande el och kakelugnar, hur gör man då?
? ingen som vet?
ursäkta TS för att jag lånar din tråd
Det kostar ungefär mellan 130000-160000 kr beroende på hur djupt hålet ska vara och hur djupt det är tills man träffar på berg. Då får de lägga insatsrör tills berget kommer och det är dyrt. Man kan grovt säga att en installation kostar 1000 kr/m. Borrar man 140 m, kostar det runt 140000 kr.
En liten notis som inte många tänker på. Värmen som tas från berget kommer inte från jordens innanmäte utan från solen som värmt upp berget uppifrån. När man borrar så får man en enormt effektiv anläggning de första 4-5 åren. Därefter avtar effekten årsvis eftersom berget urlakas på värme i snabbare takt än solen kan värma. Det går ännu snabbare om man har många grannar runt omkring som också kör bergvärme. Till slut har balansen med uppvärmning av berget och uttaget värmen stabiliserats och då har man inte en riktigt lika effektiv anläggning längre. Men eftersom anläggningen betalar sig på 6-7 år så är det inget bekymmer. Det är fortfarande betydligt billigare än olja/el.
Idag finns det enormt effektiva luft-vatten-värmepumpar som klarar sig ner till -20 grader. De drar totalt lite mer ström per år än bergvärme, men det blir billigare installation eftersom man inte behöver borra.
ArneAnka Kan man ha en värmepump om man har ett hus på 160 kvm? Vad kostar en sådan och vad ska man isf ha?
Just det... har man direktverkande el så kan man även installera en pelletskamin. Den ser ut som en braskamin men eldas med pellets som räcker i 2-4 dagar. Då har man en automatisk braskamin i vardagsrummet som klarar av att värma upp nästan hela huset. En sådan installation har jag för mig kostar runt 40000 kr med skorsten. Den får man sota ur en gång i veckan.