När gick ni över från vagga till spjälsäng?
Ja de är just de jag undrar när era älsklingar gick från vagga till spjälsäng?
Ja de är just de jag undrar när era älsklingar gick från vagga till spjälsäng?
Har endast spjälsäng fungerar jättebra!
Hej!
Jag la över min dotter när jag såg det började bli trångt. Så hon va nog strax över 3månader sen när jag la henne i spjälsängen så bonade jag med filatar så det blev som ett u.Hon har inte sagt något utan sover jätte bra nu i spjälsängen med.
Tror sonen var 5 mån när vi flyttade in honom i hans egna rum o därmed i spjälsängen.
När hon var ca 5 månader, då var hon för lång för att ligga i vaggan. Jag satte vyssanlull-tassar på spjälsängen eftersom hon blivit van att vaggas tills sömns. De funkar sådär, blir mest skak, men hon somnar bra i alla fall. Hade kanske inte behövt dem.
När dottern var ca 2,5 månad och hon var för lång för vaggan. Hade gärna använt den längre då den är mysigare än en spjälsäng...
1,5 månad ungefär. Hon sov oroligt i vaggan och trivdes bättre i sängen. Men storleksmässigt hade det gått ett par månader till.
har aldrig haft nån vagga utan spjälsängen har fungerat jättebra från första början.....har bara bonat in den lite mer mysigt med filtar och så...
Direkt, vi testade att lägga honom en gång i vaggan, men han hamnade med ansiktet mot vaggväggen och då ville jag inte att han skulle ligga där något mer ifall han skulle rulla mot väggen igen och kanske inte få luft eller något sådant.
Jag har köpt ett Snuggle nest, med små hårda kanter. Den flyttar jag mellan vaggan och spjälsängen (och vår säng). Det funkar kanon! Jag har vaggan i vardagsrummet där bebis sover på dagarna, och spjälsängen i sovrummet där hon sover på nätterna. Hon är bara 1 vecka gammal än så länge så vi får se hur länge vaggan funkar!
Min tjej är sex månader. Vi har precis bytt från vaggan. Jag har läst och förstått att man ska byta när babyn kan rulla runt, av säkerhetsskäl antar jag.
Vi bytte från vaggan till säng när Thea var ca 8,5 månader. Det var då hon lärde sig att sätta sig upp själv.
Vi bytte igår och hon e 3 mån nu. Anledningen till att vi bytte var bara att vi ville ha täcket som låg i vaggan, till barnvagnen, istället för åkpåsen i fleece. Storleksmässigt hade hon kunnat ligga i vaggan ett tag till. ca 10cm längre... har spjälsängen i vårt sovrum för hennes rum kommer att vara så långt bort från vårt sovrum. Vill inte lägga henne själv än. Det tycker jag hon e för liten för.
Nu har hon bara sovit en natt i spjälsängen, men det gick bra. Man kan ju tyvärr inte vagga henne längre, men hon verkar klara sig bra ändå. Jag har inte bullat upp med filtar och så som många gör, men det kanske man skulle ta och göra? tror inte jag kommer att göra det. dock märkte jag att hon från att ha legat på kudden när jag la ner henne, så låg hon alltid nedanför kudden när jag tog upp henne för att mata henne. så hon ålar ser nedåt på nåt vis. tror jag läste nånstans att man ska lägga de med fötterna mot nederkanten, fast jag minns inte varför... de kanske känner sig tryggare då..!? men det blir ju knasigt med täcket då..
vi bytte runt 5månader, då hon började bli för stor för vaggan, ville gärna vända sig när hon sov och så. men efter ett tag satte vi vyssanlull-tassr på spjälsängen för hon hade så svårt att komma till ro utan gungandet. litet tips bara...