• Anonym (sjukskriv)

Ni som är långtidssjukskriva med barn på dagis!?

Ni som är hemma & är långtidssjukskrivna, hur många timmar om dagen är era barn på dagis?
    Om man är sjukskriven heltid, måste barnet var på dagis 8 timmar då?
    Hur har ni gjort?

En tjej på FK sa att de inte kollar upp hur mgn timmar barnet är på dagis, men om det bara är ex 6 timmar på dais, är det bedrägeri då? Var går gränsen för heltid vid sjukskrivning?

• Svar på tråden Ni som är långtidssjukskriva med barn på dagis!?
  • Anonym

Nja, det är moment 22 kan man säga. Lagen säger att kommunerna ska tillhandahålla förskola till förvärvsarbetande föräldrar. Man har alltså inte rätt till dagis om man är sjukskriven. Man får söka hos sin kommun och de allra flesta får 15 timmars barnomsorg. Om det är så att man inte kan ta hand om sitt barn pg.a sjukdom får man ansöka om fler timmar. FK kan säkert vara nitisk och tycka att om man kan ta hand om sina barn kan man jobba. Vi har 15 timmar per vecka för dottern men då jobbar maken 50% för att jag inte klarar av att ensam ta hand om hennne.

• bananglass

5 timmar per dag går min pojke. Och det är absolut inte så att det är ngn absolut regel att barnen ska gå heltid på dagis för att man är långtidssjukskriven, det skiljer sig från fall till fall. Jag behöver inte ha min son på dagis alls, men han fick börja 25 h i veckan när han blev 18 månader för att jag skulle orka med. FK vet att min pojke varit hemma med mig och de vet att han går 5 timmar per dag nu, det är helt OK med dem, men det avgörs från fall till fall beroende på vilken diagnos du har bland annat.

• Anonym (sjukskriv)

Om jag har fibromyalgi & depressioner /panikångest & känner att sonen bara behöver vara på dagis runt sex timmar, säg 9-15, då skulle det rent logiskt funka med FK alltså? Jag behöver inte vara rädd för att bli anmäld för fusk?
    Jag vågar inte ta upp detta med FK, just för risken att bli anmäld...

• Anonym (axlar)

Jag är sjukskriven sedan -02 på 50% pga värk i axlarna.
    Jag blev även sjukskriven under min mammaledighet med dottern och därför får jag inte "vårda barnet" som det heter på min sjukskrivna tid.

Jag är sjukskriven 50% som sagt och ser till att dottern har 20h på dagis som jaginte jobbar.
    Den andra tiden jobbar jag och tar ut Fp för att hon ska slippa superlånga dgaar på dagis.
    Har inte frågat exakt utan hoppas att detta är ok OM de nu skulle kolla upp det. De ringde hem en gång under mammaledigheten för att fråga huruvida jag vårdade barnet själv eller inte...

Så i mitt fall har jag förstått att jag inte får ha barnet hemma på min sjukskrivna tid. Men jag vet att dte finns andra som tvärtom inte har rätt till dagis för att de är sjukskrivna

• Malleballebuse

Jag tycker att du ska ringa och fråga. Det är inte alls farligt och då blir det rätt från början.

Själv så var jag sjukskriven i 1år pga cancer. Min kille fick vara på dagis så mycket som jag behövde, men jag hade honom inskriven på heltid. Eftersom allt berodde på dagsform, så gick han allt mellan 15 till 45 timmar. Sen har han en pappa som såklart tog huvudansvaret för hämtning och lämning.
    Jag kan inte svara på om personalen tog kontakt med komunen och frågade om hur reglerna var. Vi pratade aldrig med dom om andra lösningar utan vi fick som sagt göra som vi ville.

• CeeJay

Som långtidssjukskriven har man rätt till heltid på förskolan, så är det här i min kommun. Att ta hand om sitt barn/sina barn kan i vissa fall förvärra sjukdomen och FK godkänner inte alltid hel sjukskrivning om det visar sig att man kan ta hand om sina barn.

• Anonym

Finns det några regler på det här? Jag blir alldeles förvirrad när jag läser denna tråd.

Jag har hel sjukersättning och min man är helt sjukskriven sedan ett år tillbaka. Vår son går på dagis 15 timmar i veckan, alltså 5x3 dagar. Det funkar bra för oss. Har aldrig varit frågan om annat. Fk har inte sagt något heller.

• bananglass
    Anonym skrev 2008-04-11 20:51:09 följande:
    Finns det några regler på det här? Jag blir alldeles förvirrad när jag läser denna tråd.Jag har hel sjukersättning och min man är helt sjukskriven sedan ett år tillbaka. Vår son går på dagis 15 timmar i veckan, alltså 5x3 dagar. Det funkar bra för oss. Har aldrig varit frågan om annat. Fk har inte sagt något heller.
    Det brukar inte vara några problem. Det finns ingen generell regel, utan det avgörs från fall till fall. Många patienter kan må bättre av att få ha sina barn hos sig under dagarna medan andra har skador eller sjukdomar som borde omöjliggöra för dem att ta hand om barnen på heltid.
  • MammaHela

om du är sjukskriven så ska barnet gå de tider som du skulle ha jobbat, så enkelt är det....

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Anonym
    MammaHela skrev 2008-04-11 21:11:41 följande:
    om du är sjukskriven så ska barnet gå de tider som du skulle ha jobbat, så enkelt är det....
    I vårt fall skulle jag jobbat 4 timmar per dag, medan min man är arbetslös i vanliga fall. så det kanske är "rätt" då med 15 timmar...
  • Thuva03

Efter en bilolycka hade jag min dotter på dagis samma tider som jag skulle ha haft om jag jobbade eller nästan... jag lämnade inte henne vid halv sju utan klockan nio men sen gick hon till fyra fem på kvällarna. det sa dom inget om..... personalen sa att det va okej. med tanke på att hon va 1½ och jag inte fick lyfta eller något...... lever ju själv med henne också.....

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Tokaungen
    MammaHela skrev 2008-04-11 21:11:41 följande:
    Fast problemet är att det inte är så enkelt...

Det är skollagen som reglerar vem som har rätt till barnomsorg/inte och i vilken omfattning och där är det endast förvärvsarbetande och studerande som nämns.

Sjukskrivna hamnar i en rävsax där kommunen inte har skyldighet att tillhandahålla barnomsorg samtidigt som FK anser att du friskskriver dig om du vårdar ditt barn.

De flesta kommuner väljer att ge dig barnomsorg efter dina arbetstsider även om du är sjukskriven men du har ingen som helst rätt till det enligt lag.
  • Analoga
    Tokaungen skrev 2008-04-11 21:33:35 följande:
    Fast problemet är att det inte är så enkelt... Det är skollagen som reglerar vem som har rätt till barnomsorg/inte och i vilken omfattning och där är det endast förvärvsarbetande och studerande som nämns. Sjukskrivna hamnar i en rävsax där kommunen inte har skyldighet att tillhandahålla barnomsorg samtidigt som FK anser att du friskskriver dig om du vårdar ditt barn. De flesta kommuner väljer att ge dig barnomsorg efter dina arbetstsider även om du är sjukskriven men du har ingen som helst rätt till det enligt lag.
    Är du helt säker på det? Vad jag läst så har alla barn rätt till barnomsorg. och är man sjukskriven så har man ju mer behov av det än tex en som är mammaledig?
  • Anonym

Som jag förstått så får man bestämma själv hur många timmar ens barn ska vara på dagis. Du har rätt till heltid då du är heltidssjukskriven men det är ju inget tvång!

• Jennie med ie

Min son har 8-16 må-to och 8-13.30 (pappa hämtar) fr som grundtid, har jag en bra dag och inte är upptagen med läkarbesök eller sjukgymnastik t ex så hämtar jag tidigare och sover han länge så lämnas han senare. Utan särskilt intyg hade han bara fått vara där mellan 8 och 11.

Man kan vara sjukskriven för att man pga sjukdom eller skada inte anses kunna sköta sitt jobb utan att man anses oförmögen att ta hand om sitt barn, så hurvida man får ha barnet hemma eller ej varierar.

Det finns inget i skollagen som ger självklar skyldighet till heltids barnomsorg om man är sjukskriven på heltid.

• Tokaungen
    Analoga skrev 2008-04-11 21:35:23 följande:
    Är du helt säker på det? Vad jag läst så har alla barn rätt till barnomsorg. och är man sjukskriven så har man ju mer behov av det än tex en som är mammaledig?
    "Alla" har inte rätt till barnomsorg, däremot finns den allmänna förskolan men det har inget med det här att göra.

Skollagen ger dig ingen automatisk rätt till barnomsorg i samma omfattning som om du skulle ha förvärvsarbetat, det är dessvärre så det är.
  • Fragile Angel

Min dotter går på dagis varje dag mellan 07.00-15.00, jag är sjukskriven på heltid.

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Tokaungen
    Anonym skrev 2008-04-11 21:37:10 följande:
    Som jag förstått så får man bestämma själv hur många timmar ens barn ska vara på dagis. Du har rätt till heltid då du är heltidssjukskriven men det är ju inget tvång!
    Nej, man har ingen "rätt" till något alls när man är sjukskriven, det är dessvärre så det är! Kolla gärna upp det med fler källor än FL men det är så det är. Det är helt upp till din kommun hur man ställer sig till sjukskrivna föräldrar!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-04-09 12:14:01 följande:
    Nja, det är moment 22 kan man säga. Lagen säger att kommunerna ska tillhandahålla förskola till förvärvsarbetande föräldrar. Man har alltså inte rätt till dagis om man är sjukskriven. Man får söka hos sin kommun och de allra flesta får 15 timmars barnomsorg. Om det är så att man inte kan ta hand om sitt barn pg.a sjukdom får man ansöka om fler timmar. FK kan säkert vara nitisk och tycka att om man kan ta hand om sina barn kan man jobba. Vi har 15 timmar per vecka för dottern men då jobbar maken 50% för att jag inte klarar av att ensam ta hand om hennne.
    så är det i vår kommun. Men om man redan är i omsorgen så är det annorlunda, vid långtidssjukskrivning får man gå ner till 15 timmar, men sen finns det ju förskolor som inte bryr sig.
Svar på tråden Ni som är långtidssjukskriva med barn på dagis!?