• siggie

Hur kan jag hjälpa henne få upp slemmet i halsen?

Saga är extremt slemmig i halsen för tillfället och vissa stunder är jag rädd att hon ska kvävas av sitt eget slem! Hon hostar och stönar men slemmet kommer liksom inte upp med en gång och hon blir alldeles knallröd i fejan när slemmet sitter fast....finns det nåt knep man kan ta till för att hjälpa henne? Verkar ju så oerhört jobbigt att ha det så där, samt att jag blir alldeles hispig.....

• Svar på tråden Hur kan jag hjälpa henne få upp slemmet i halsen?
  • GammBettan

Är Saga stor nog att dricka vatten? Det ät det bästa slemlösande som finns, efter bröstmjölk! Så amma massor, eller ge mycket vatten så att slemmet blir tunnare och lättare att få upp.

• Marlene B

Min dotter på 6 veckor har legat inne på sjukhus tills igår, hon blev smittad av sin storasyster, båda har RS-viruset!

Har hon svårt att andas och verkar rosslig? Problem med att äta/ svälja? Isåfall borde du åka in.

• Marlene B

Renässans nässprej och neseril rek. läkaren till oss om det blev jobbigt.

• NVA

Mina söner hade väldigt mycket slem i halsen i samband med en förkylning för ett par veckor sedan. Det enda jag kunde ge dom, som dom inte hostade upp igen, var bröstmjölk och fruktpuré. Sen fick de även dricka vatten, inget de är överförtjusta i

• Flippen

Försök hålla henne upprätt så mycket som möjligt. Det är när de ligger ner som slemmet stockar sig i halsen, och ligger ner gör de ju för det mesta.
    Nu vet jag inte hur gammal din är, men när min flicka var 3 mån så lät det som hon skulle kvävas av slemmet. Vi fick rådet att åka in och det var INTE RS-virus, så det behöver alltså inte vara det. Vi fick då tipset att ha henne sovandes i babyskyddet, då de nästan sitter upp, eller ha henne liggandes på min mage.
    Jag hade henne på magen med en massa kuddar runt omkring ifall hon skulle trilla ner när jag sov, men det blev inte mycket sovandes för min del den natten i alla fall.

• siggie

Hej hej alla och tusen tack för era svar! Nej RS tror jag inte det är. Hon har inte svårt att andas det är bara att det blir mycket slem emellanåt och äter och dricker gör hon och hennes allmäntillstånd på topp! Bara detta jäkla slem....

Hon både ammas och får vatten....Neseril ska jag dock prova, tack för tipset!

Bilbarnstolen fungerar bra så den får det bli om natten blir jobbig....

TACK!

• Chizandra

Så vitt jag vet så är det inte andningen i sig när det är RS..utan just slemmet som man ska hålla koll på. Så sa de till mig på barnakuten iaf...är det som du säger så hade jag åkt till en dokter

♥ ~ Prins född -03...nu en liten sessa född 25/10 -07~ ♥
  • Boa

Min dotter hade en massa slem och hostade så hon spydde för ett tag sen. Läkaren konstaterade bronkit (=luftrörskatarr). Han sa att vi (förutom antibiotika) skulle ha på en luftfuktare i ca en timma några gånger per dag och sen "banka" henne på ryggen för att hjälpa henne att få ut slemmet.

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa henne få upp slemmet i halsen?