• oOmejaOo

Prickar på kroppen....vad kan det vara??

Min lilla flicka på 8 månader har fått små röda prickar lite varstans på kroppen. Framförallt är det i huvudet(hårbotten), halsen, magen och på ryggen.
    Hon hade i helgen feber och då visade det sig vara tänder på g (hon fick sin första tand nu igår).

Det är inte vattkoppor eftersom hon har haft prickarna sedan igår morse.
    Kan det vara värmeutslag??
    När jag tittade imorse när vi vaknade så var det mer prickar på den sidan av huvudet hon sovit på.

Vad tror ni??

♥ (¯`°?.¸ ♥ Meja ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Prickar på kroppen....vad kan det vara??
  • oOmejaOo

Nu en liten större
  • Teskedsmamman
    oOmejaOo skrev 2008-04-09 15:25:11 följande:
    Nu en liten större
    Ja, det där är ju inte ens i närheten av vattkoppor, bilden jag visade ovan är närmare... det därär säkerligen virusprickar, stora sonen får liknande av virus...
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • oOmejaOo
    Teskedsmamman skrev 2008-04-09 15:38:54 följande:
    Ja, det där är ju inte ens i närheten av vattkoppor, bilden jag visade ovan är närmare... det därär säkerligen virusprickar, stora sonen får liknande av virus...
    Gör man någonting åt dem??
  • Teskedsmamman
    oOmejaOo skrev 2008-04-09 17:09:21 följande:
    Gör man någonting åt dem??
    Varken åt tredagarsprickar eller åt virusprickar gör man nåt... känns prickarna? Eller ligger de "i" huden? tredagarsprickar känns som knottror ungefär..

När febern sjunker igen, nästan lika fort, kommer utslagen. Dessa börjar oftast på kroppen och sprider sig härifrån till armar och ben. Barnet får dock sällan utslag i ansiktet.

Utslaget är nästan blekrött, prickigt och kan ha små blåsor. Utslagen finns kvar i 12-14 timmar. Sedan är sjukdomen över. netdoktor.passagen.se/default.ns
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • oOmejaOo

lite knottriga är de.
    Det var bätte nu ikväll när jag tittade, få se hur det ser ut imorgon.

• Venna

Många barn blir ju också prickiga efter de har haft feber. Det är toxiner ("gift") som kommer ut ur kroppen efter febern som bildar röda prickar...

Men skönt att ändå få det uppkollat!

• milla 71

Min lilla tjej har med sånna utslag just nu och jag tippar på tredagarsfeber. Hon hade hög feber i 2 dagar, tredje dagen väldigt lite. På fjärde dagen kom utslagen.

• oOmejaOo
    milla 71 skrev 2008-04-09 22:22:29 följande:
    Min lilla tjej har med sånna utslag just nu och jag tippar på tredagarsfeber. Hon hade hög feber i 2 dagar, tredje dagen väldigt lite. På fjärde dagen kom utslagen.
    Precis så var det för oss oxå.
  • Halländsk glad tjej

Precis så såg min dotter ut. Ringde sjukvårdsupplysningen å de sa att virus kan utveckla sig i utslag som tex förkylning å bara en timme efter jag hade pratat med henne så fick hon värsta förkylningen å som avslut på prickarna så fjällade hon på tårna.

• oOmejaOo

Hon började bli förkyld nu imorse.......ja allt pekar ju på nått förkylningsvirus.
    Hoppas de är borta imorgon.

• kayal

BVC skylle allt sådant på virus tydligen om det är i samband med feber eller förskylning, min dotter har också haft prickar. Hon är två år.

• oOmejaOo

nu är prickarna så gott som borta. Skönt!!

Svar på tråden Prickar på kroppen....vad kan det vara??