• Angie83

En bra familjebil med stort bagageutrymme??

Vi är på jakt efter en bra familjebil med ett stort bagageutrymme, ska få plats med både stor hund och barnvagn. Vi har en Ford Mondeo -99 nu, och den är helt perfekt, förutom att det är en disel, så den måstye vi sälja. Skatten är för hög på den och vi åker inte så jätte mycket, så det lönar sig inte.
    Det vi vill att bilen ska ha är:
    * Stort bagage
    *Dragkrok
    *Ac
    *Bensinsnål
    * pris max ca 30000
    Är detta en omöjlig kombination??
    Vilken bil skulle passa? Har tittat lite på Renault Laguna, är den bra?
    Lite hjälp tack =)

• Svar på tråden En bra familjebil med stort bagageutrymme??
  • Tinsa

Vi har Laguna, och jag tycker den är toppen! Vet dock inte hur de äldre modellerna är. Vi har en -02 och fåt lätt in en sykonvagn och ett gäng stora matkassar där bak. Ganska rymlig inuti också.

• MarySpook

Volvo säger jag bara
    Har en 945:a själv, och att den drar lite mer bensin vägs helt klart upp av allt det andra
    Rymmer ALLT, hållbar, delar är billigt + att det går att fixa mkt själv (behöver inte verkstad o "felsökning" för minsta lilla)
    Lycka Till

• Tecken

Jag tänkte tipsa om Opel Astra kombi -05 (det gör jag typ alltid, har haft en sådan och var väldigt nöjd!). Men tyvärr kan du nog inte få en sådan för 30tkr.

• Angie83

Tecken
    =) nej, det kanske är för mycket begärt att hitta en -05:a för 30tkr. Men hoppas kan man ju =)

HoneyB
    Hmm.. har tittat lite på volvo 855, men vet inte så mycket om dom. Är det en bra bil?

Suck, ett jätte jobb att leta rätt på en bra bil ju... =/

• Moll

Jag är också nyfiken på tips, har lite samma önskemål som TS! Idag kör vi runt i en toyota corolla-91, tredörrars (!!!) fiiisbil.

• Anki85

vi har en volvo 855, jättebra bil, iof har vi en babytravel syskonvagn och de går att fälla ihop bra, men den tar inte ens upp halva kombiutrymmet!, vi får även plats med en sulkey ovanpå syskonvagnen och en hund brevid och det finns mkt plats för hunden att röra sig på
    verkligen en prisvärd bil.

• MeMy

Volvo 855 hade jag nog tagit...Har själv haft en sådan tills för 1 år sedan. I den fick det plats en hund i hundbur och en Emmaljungavagn...Nu har jag en v70 och den rymmer samma!

• Chaplin
    Tinsa skrev 2008-04-09 14:42:08 följande:
    Vi har Laguna, och jag tycker den är toppen! Vet dock inte hur de äldre modellerna är. Vi har en -02 och fåt lätt in en sykonvagn och ett gäng stora matkassar där bak. Ganska rymlig inuti också.
    Jag skulle typ rekommendera nästan vilken bil som helst förutom just laguna. Jag har haft en själv av samma årsmodell och den höll på att förstöra hela vår ekonomi. På tre år betalade vi nästan 65 00 i service och reparationer på den bilen. Allt som kan gå sönder gick verkligen sönder och det allt var svindyrt att åtgärda.

Visst man kan ha otur med alla bilar, men med lagunan är det ett faktum, det är en skitbil. Väldigt många av dem från årsmodell 02 och frammåt blir underkända på första besiktningen och det gäller framförallt spindelleder, styrstag, bakaxelproblem, handbromsar... you name it!

Alla de fel som finns uppräknade hos beskiktningen råkade vi ut för på vår bil + en massa andra fel som till exempel att fönsterhissar gick sönder.

Ja, jag skulle kunna skriva en hel uppsats om denna hemska bil och jag kan verkligen inte råda någon att köpa den!
  • Angie83

Sitter och tittar lite på blocket..
    Opel Vectra kombi -97/98 eller möjligtvis Opel Omega kombi, är det någon som vet något om dom? Bra bilar?? Hur är bagaget?

Chaplin
    Låter inte som om Lagunan är så bra då... Kanske hoppar över den då!

Drar 855:an mycket? Har för mig att dom är ganska törstiga...

• MarySpook

Volvo 855 & V70 är ungefär samma bil som 945:an
    Bara nyare modell
    Jag var inne på 855 för egen del, det som avgjorde var att det inte går att "fixa & laga" själv,om det skulle va nåt, på samma sätt som med 945:an..
    Nu är ju inte jag nån mekaniker på långa vägar
    Men sambon är rätt så pillfrisk och fixar det mesta!

• Anki85

ang volvo 855
    nu har vi en diesel och de drar inte riktigt lika mkt som en bensinare, ´men man får ju räkna med att de drar åtminstånde runt 0.8-1.0 liter/mil, dieseln drar ca 0.6-0.8

• mickepicke
    Angie83 skrev 2008-04-09 17:04:41 följande:
    Sitter och tittar lite på blocket..Opel Vectra kombi -97/98 eller möjligtvis Opel Omega kombi, är det någon som vet något om dom? Bra bilar?? Hur är bagaget?ChaplinLåter inte som om Lagunan är så bra då... Kanske hoppar över den då!Drar 855:an mycket? Har för mig att dom är ganska törstiga...
    Både vectran och omegan är bra bilar, Vectran fick ett facelift -99 och blev trevligate då, även rostskyddet blev bättre.
    Dock är inte bagaget så jättestort, vectran fick stort bagage först när den nya kombin kom (helt annan prisklass)
    Vi har en vectra kombi från -99 och vi kan ha vår 40kg hund och en vanlig barnvagn (brio) men inga längre resor.

Omegan har hur bra utrymmen som helst och ligger lågt i pris. Större än både 245 och 945 i bagaget. Nackdelen med omegan är bakhjulsdrift och att den tyvärr rostar, vilket alla bilar gör med fel ägare. Hitta en rostfri.

Du bör välja 1.8 litersmotorn på vectran om den är nyare än -99 och på omegan 2.0 16v. Inga racermotorer men lagom.
    Som vanligt på Opel är det noga med kamremmen.

Lycka till
  • Angie83

mickepicke
    Tack för hjälpen!! Väldigt uppskattat! Jätte bra info, precis sådana saker jag var ute efter!

Tack alla andra oxå så klart =)

Nu lutar det faktist lite åt en Opel Omega, verkar som om 855:an är lite för törstig..

Någon annan som kan hjälpa till??

• FolkaFarsan

Det finns ju en anledning till att opel står lågt i pris begagnade.
    Ett stort skäl är rosten. Kolla noga efter rost.

• musli

Säger som så många andra, passa rosten på Opel. Själv kommer jag aldrig köpa en Opel, har allt för dålig erfarenhet av dem.

Har haft en Volvo 855 -95 2,0 liters automatare. Pigg jäkel som drog bra med bensin (ca. 1 liter/milen) om man trampade hårt på gasen. Körde man normalt så läg den på ca. 0,8 liter/milen. Köper hellre en sån och lägger nån krona extra på bensin än en Opel som måste små-fixas konstantkonstant....

Nu har vi en Toyota RAV4 -03, måste ha nån form av fyrhjulsdrift där vi bor!

• marsbebis
    Chaplin skrev 2008-04-09 16:45:10 följande:
    Jag skulle typ rekommendera nästan vilken bil som helst förutom just laguna. Jag har haft en själv av samma årsmodell och den höll på att förstöra hela vår ekonomi. På tre år betalade vi nästan 65 00 i service och reparationer på den bilen. Allt som kan gå sönder gick verkligen sönder och det allt var svindyrt att åtgärda.Visst man kan ha otur med alla bilar, men med lagunan är det ett faktum, det är en skitbil. Väldigt många av dem från årsmodell 02 och frammåt blir underkända på första besiktningen och det gäller framförallt spindelleder, styrstag, bakaxelproblem, handbromsar... you name it!Alla de fel som finns uppräknade hos beskiktningen råkade vi ut för på vår bil + en massa andra fel som till exempel att fönsterhissar gick sönder.Ja, jag skulle kunna skriva en hel uppsats om denna hemska bil och jag kan verkligen inte råda någon att köpa den!
    Oj vilken otur ni har haft! Ni fick nog ett måndagsexemplar! Vi har en Renault Laguna -04 som vi köpte alldeles ny och vi har inte haft några som helst problem med den! Den har dessutom gått igenom besiktningen utan strul! Jag ÄLSKAR verkligen denna bilen - den är rymlig, snygg och den drar inte mycket bensin! Jag skulle lätt köpa denna bilen igen!
  • L jung
    musli skrev 2008-04-14 20:16:04 följande:
    Säger som så många andra, passa rosten på Opel. Själv kommer jag aldrig köpa en Opel, har allt för dålig erfarenhet av dem.Har haft en Volvo 855 -95 2,0 liters automatare. Pigg jäkel som drog bra med bensin (ca. 1 liter/milen) om man trampade hårt på gasen. Körde man normalt så läg den på ca. 0,8 liter/milen. Köper hellre en sån och lägger nån krona extra på bensin än en Opel som måste små-fixas konstantkonstant....Nu har vi en Toyota RAV4 -03, måste ha nån form av fyrhjulsdrift där vi bor!
    Hur tycker ni att RAV4 är att äga?
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Leva livet, nu ska jag leva livet! ♥´¯)¸.♥´¯)
  • Chaplin

Jo visst hade vi extrem otur, men tyvärr så är det oerhört många bilar som råkar ut för dessa fel. Sedan hade vi oturen att råka ut för ALLA! Jag kan lägga till en massa saker på listan...

Kan också påpeka att många fel dyker upp när bilen gått omkring 7000 mil. När vi köpte vår hade den gått ungefär 4000-5000. Och när vi sålde den ungefär 13000. Hade jag i tid insett vilket helvete vi var på väg in i hade jag sålt den direkt efter de första allvarligare felen. Men varje gång vi tänkte sälja den så var det alltid något nytt fel som behövde åtgärdas.

När vi till slut sålde den fick vi i princip inget för det eftersom andrahandsvärdet är helt uruselt. De är till och med svårsålda på bilfirmor. Dessutom hade AC:n just pajat, vilket kostar typ 12000 att årgärda....

Har lovat mig själv att aldrig mer köpa en begagnad bil!

I övrigt tyckte jag om bilen av samma anledningar som du!

marsbebis skrev 2008-04-14 20:20:28 följande:
    Oj vilken otur ni har haft! Ni fick nog ett måndagsexemplar! Vi har en Renault Laguna -04 som vi köpte alldeles ny och vi har inte haft några som helst problem med den! Den har dessutom gått igenom besiktningen utan strul! Jag ÄLSKAR verkligen denna bilen - den är rymlig, snygg och den drar inte mycket bensin! Jag skulle lätt köpa denna bilen igen!
Svar på tråden En bra familjebil med stort bagageutrymme??