• lollisen

Vad tycker du om Lidl

Jag tycker att affären är helt värdelös och dessutom stödjer man indirekt föroreningen som sker i samband med helt sjukt onödiga transporter...
    Nej, lägg ner sådana butiker och handla mer miljövänligt! Det är min mening om det här.

• lollisen
    Torparn skrev 2008-04-10 10:10:17 följande:
    Vad är det som exakt är onödiga transporter om vi räknar bort den danska mjölken som ev. levereras upp till norra sverige?
    Vet du hur långt produkterna transporteras innan de kommer till butiken? Varför tror du att de kan hålla så låga priser?
    Det är mycket tyska varor bland annat som transporteras många långa mil innan de till slut hamnar i butiken.
    Det är många varor som går till andra länder för att exempelvis packas, för att sedan komma tillbaks till Sverige för att slutligen hamna på lågprishandlar.
  • lollisen

sär skriven skrev 2008-04-10 10:18:35 följande:

Ja. Ica är jätteduktiga på det, de packar sin flera gånger.
    Ica är äckliga som hade detta som system... UÄKK!!
  • lollisen

Jag försöker iallafall göra ett medvetet miljöval då det kommer till vad jag handlar och vart jag handlar. Men det är jag det, inte sagt att någon måste försvara sina egna handlingar..

Man kan välja svenska produkter som man vet packas i närheten eller så, som inte som exempel: köps i Sverige, körs till Kina för att packas(/rensas om det handlar om findus torsk), som sedan transporteras tillbaka till Sverige (ibland mellanlandar i ett annat land innan Sverige), till ett lager, som sedan transporterar varan till en butik...

• lollisen

sär skriven skrev 2008-04-10 10:30:20 följande:

Säg inte så, nu kommer jag aldrig kunna handla bananer igen EVER. För jag kommer alltid misstänka att du inte alls skämtade utan att det finns någonting som heter bananspindlar. Pratar de tyska?
    det finns hur mycket exotiska spindlar som helst som råkar packas ner... Har själv sett ett antal, (som dock tack och lov var döda!) då jag jobbade i butik och packade upp bananer.. Urk.. De är läbbiga..
  • lollisen
    Svar på #450
    Nej, lätt är det inte, då många butiker inte gärna skyltar med att de indirekt hjälper till att smutsa ner miljön..
    Det ger ingen bra PR..
    Men man kan alltid fråga personalen vart de köper sina produkter, finns det produkter närmre som de inte köper in, så kan man oxå fråga om varför de valt bort dem..
  • lollisen
    Torparn skrev 2008-04-10 10:42:32 följande:
    Jag ifrågasatte varför de inte hade äpplen från den lokala ekologiska äppelodlingen men de fick inte ta därifrån för att coop måste ta alla sina varor från centrallagret...Men de höll med om att det var bakvänt men kunde inget göra.
    "Kunde inget göra", är ett talesätt då man använder bekvämligheten i att inte BEHÖVA göra nått.. Klart man kan om man vill..
  • lollisen
    Svar på #455
    Jättebra att du ifrågasatte! Det ska man göra, många gör inte det.
Svar på tråden Vad tycker du om Lidl