• Niklas

Vad tycker du om Lidl

Ja, så kan det vara.

Bempa skrev 2008-04-09 16:59:36 följande:
    Men då tänker man inte på att den mjölken har färdats ganska långt. Jäkligt onödigt när vi har så bra mjölk här i Sverige
  • Niklas

Javisst är det skönt att inte behöva tänka längre än till den egna familjen?

MammatillMeja skrev 2008-04-09 17:01:15 följande:
    jag kanske inte kan sätta mej in i såna problem ordentligt,men för mej är det allra viktigaste att mina barn får bra mat som inte förpestat med sina långa transporter.
  • Niklas

Jag förstår att folk vill handla så billigt som möjligt. Så enkelt är det.

• Niklas

Ja, då finns det ju ingen anledning för dig att åka till Lidl..
    Vi åker mycket sällan till Coop eftersom att vi inte behöver det. Vad spelar det för roll? :)

För min del kostar inte bensinen många kronor eftersom att alla butiker ligger i samma centrum. Det handlar inte heller om att handla enbart mjölk för att spara pengar. Handlar mycket skött. Förpackat i frabrik från Scan. Köper även mycket kyckling från svenska gårdar. De har även billig pommes. Köper lätta och margarin... från sverige och så Arlamjöken då men den finns i en annan butik för samma pris men det är lite längre att åka.

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 17:02:54 följande:
    Är man intresserad av att spara några öroen på mjölk så bör man räkna in resekostnaderna mellan alla butikerna.Om man nu inte tar cykeln eller går när man storhandlar i tre butiker.Jag käkar sallad och groddar, dessutom i mängder och varje dag.En butik som inte kan erbjuda ett stort utbud av sallad idag är ack så ointressant för mig.Men det är jag.
  • Niklas

Att folk är ego är väl ingen nyhet. Det räcker ju med att läsa denna tråd.

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 17:05:47 följande:
    Inte när det är djur, natur och i det långa loppet, ens egna barn som betalar priset för det.Att vara miljömedveten idag är inte något som endast en liten grupp i samhället kan ägna sig åt. Det gäller alla, och det gäller nu.Att frakta hit mjölk som kostar några ören mindre för att svennebanan tycker att det är värt det, är ren och skär idioti.Det om någon är att inte tänka längre än vad snoken räcker, och högst egoistiskt, inte minst mot sina egna barn och barnbarn.
  • Niklas

Trist, men nu vet du ju. Så länge Lidl säljer mycket av mjölken vilket de verkar göra så existerar det såna egon som du inte kände till.

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 17:08:46 följande:
    Att folks egon är så stort att de hellre sparar några ören än att tänka på sina egna barns framtid är ett ego större än det jag kände till.
  • Niklas

Kan inte säga så mycket annat. Svaret på att folk köper mjölken är ju inte för att spara pengar. De är egoister.

• Niklas

Det glädjer mig dock att se att folk köper allt svenskt. Det är inte bara mjölk från Lidl som transporteras till sverige långa resvägar.

• Niklas

Så länge det finns efterfrågan så tar butikerna in varor som är producerade utomlands.
    Desamma gäller elektronik. Det mesta jag har hemma kommer nog från andra sidan jorden... förutom diskmaskinen som jag vet är ifrån tyskland.

• Niklas

Det är billigare att producera elektronik utomlands.
    Hur det är med mjölk vet jag inte.

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 17:41:20 följande:
    Ja, det är efterfrågan det är fel på, att folk inte bryr sig mer är märkligt.Sen är det väl en viss skillnad mellan att köpa tex en mp3 från japan och en liter mjölk från tyskland?Hela det här landet är fullt av kossor.Hur många tillverkare vi har av elektronik vet jag inte. Inte lika många som vi har svenska kossor som producerar mjölk i alla fall.
  • Niklas

Jag bor själv på en Arlagård och jag gillar alla kor och folk får gärna köpa svensk mjölk men jag förstår fortfarande varför folk köper billigare från tyskland. De kanske drar sitt strå till miljön på annat sätt också? Kan inte generalisera och säga att alla skiter i miljön för att de köper tysk mjölk.

• Niklas

De varor med svenska namn som tillverkas i utlandet för ett svenskt företags räkning skulle bli samma varor om de tillverkades i sverige. Skillnaden skulle ligga i tillverkningskostnad.

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 17:44:13 följande:
    Du menar att det går att jämföra?Har vi alltså samma mp3:or, tv-apparater, dvd osv, osv, osv som tillverkas här i sverige som dem som tillverkas utomlands?
  • Niklas

Då är kanske din Lidlbutik dålig. :)
    Brysselkål och päron har jag köpt på lidl flera gånger.
    Rosepeppar vet jag inget om men de har en hel del kryddor. Lite svårt att hitta ibland när man inte känner igen märket. Har själv bara köpt knorr och liknande kryddor. Inget från "utlandet".

Tecken skrev 2008-04-09 17:47:00 följande:
    Jag tycker inte att Lidl har alla varor jag behöver. Försökte handla där en gång, hade med mig inköpslista - de hade inte ens hälften av det jag hade på min lista (och det var inga speciellt "konstiga" saker utan t ex brysselkål, rosepeppar, päron etc).
  • Niklas

Vi besöker Lidl NÄR vi storhandlar. Inte sagt att VI storhandlar på enbart Lidl. hehe

• Niklas

Finns alltid färskt kött i lidl-butikerna här. Dock inte fisk.

Svar på tråden Vad tycker du om Lidl