-
Ja? Vad har det med saken att göra?elektra1 skrev 2008-04-09 16:41:06 följande:fast det finns svensk mjölk och smör också i Lidl butikerna.
-
Vilket Ica Maxi talar du om?Alicia05sMamma skrev 2008-04-09 16:47:10 följande:Ja willys har det det vet jag. Ica maxi har bara typ sallad, plock svamp & sånt krims krams i kylen. resten står ute på golvet.
I vilken stad?
Verkar ju märkligt att Ica Maxi i hela Sverige gör på ett sätt och en butik nånstans skiter i det. -
Erbjuder inte Lidl skurna sallader, groddar eller grönsaker som ligger plockade och förpackade?Niklas skrev 2008-04-09 16:49:10 följande:De frukter som ligger på de Lidl där vi handlar behöver inte vara kylda. De må hända att vissa saker blir dåligare snabbare men det är ju inte vårat problem. Det kontrollerar man innan man handlar. Har jobbar med frukt och grönt ett bra tag och vad jag sett så är det inget som behöver vara kylt där.
Alltså såna som ska förvaras vid max 4 grader? -
Återigen då, bristande utbud.Niklas skrev 2008-04-09 16:57:38 följande:Inte vad jag har sett nej.
-
Är man intresserad av att spara några öroen på mjölk så bör man räkna in resekostnaderna mellan alla butikerna.Niklas skrev 2008-04-09 16:59:15 följande:Inte för min del. Käkar inte sallad eller groddar. ;)Vi handlar på Ica, Willys och Lidl. När vi storhandlar så tar vi troligen en sväng till ALLA butiker och det sparar vi massor på.
Om man nu inte tar cykeln eller går när man storhandlar i tre butiker.
Jag käkar sallad och groddar, dessutom i mängder och varje dag.
En butik som inte kan erbjuda ett stort utbud av sallad idag är ack så ointressant för mig.
Men det är jag. -
Inte när det är djur, natur och i det långa loppet, ens egna barn som betalar priset för det.Niklas skrev 2008-04-09 17:02:45 följande:Jag förstår att folk vill handla så billigt som möjligt. Så enkelt är det.
Att vara miljömedveten idag är inte något som endast en liten grupp i samhället kan ägna sig åt. Det gäller alla, och det gäller nu.
Att frakta hit mjölk som kostar några ören mindre för att svennebanan tycker att det är värt det, är ren och skär idioti.
Det om någon är att inte tänka längre än vad snoken räcker, och högst egoistiskt, inte minst mot sina egna barn och barnbarn. -
Att folks egon är så stort att de hellre sparar några ören än att tänka på sina egna barns framtid är ett ego större än det jag kände till.Niklas skrev 2008-04-09 17:07:19 följande:Att folk är ego är väl ingen nyhet. Det räcker ju med att läsa denna tråd.
-
Ett vasst argument.Niklas skrev 2008-04-09 17:09:50 följande:Trist, men nu vet du ju. Så länge Lidl säljer mycket av mjölken vilket de verkar göra så existerar det såna egon som du inte kände till.
-
Nej.Niklas skrev 2008-04-09 17:12:38 följande:Kan inte säga så mycket annat. Svaret på att folk köper mjölken är ju inte för att spara pengar. De är egoister.
De är egoister som sparar ören genom att låta framtiden betala. -
-
Ja, det är efterfrågan det är fel på, att folk inte bryr sig mer är märkligt.Niklas skrev 2008-04-09 17:38:14 följande:Så länge det finns efterfrågan så tar butikerna in varor som är producerade utomlands.Desamma gäller elektronik. Det mesta jag har hemma kommer nog från andra sidan jorden... förutom diskmaskinen som jag vet är ifrån tyskland.
Sen är det väl en viss skillnad mellan att köpa tex en mp3 från japan och en liter mjölk från tyskland?
Hela det här landet är fullt av kossor.
Hur många tillverkare vi har av elektronik vet jag inte. Inte lika många som vi har svenska kossor som producerar mjölk i alla fall. -
Du menar att det går att jämföra?Niklas skrev 2008-04-09 17:42:57 följande:Det är billigare att producera elektronik utomlands.Hur det är med mjölk vet jag inte.
Har vi alltså samma mp3:or, tv-apparater, dvd osv, osv, osv som tillverkas här i sverige som dem som tillverkas utomlands? -
Okej.Niklas skrev 2008-04-09 17:45:26 följande:Jag bor själv på en Arlagård och jag gillar alla kor och folk får gärna köpa svensk mjölk men jag förstår fortfarande varför folk köper billigare från tyskland. De kanske drar sitt strå till miljön på annat sätt också? Kan inte generalisera och säga att alla skiter i miljön för att de köper tysk mjölk.
Jag förstår det verkligen inte. -
Okej, nu har jag gjort ett studiebesök på Lidl vid E4:an i Uppsala. Den mittemot kvarngärdet.
Jag skulle till djuraffären och köpa hundfoder, och stannade på vägen hem när vi nu diskuterat saken.
Jag ville så gärna ta upp mobilen och fota vid grönsakerna, för det var en ren jävla katastrof, men jag tyckte att det blev lite överkurs att knäppa kort när folk gick där med sina vagnar.
En jävla röra.
Och ett helt uselt utbud.
I mjölkkylen fanns Arla och nåt annat märke som jag inte kände till.
Bland påläggen fanns det Arlas ost och sen 100 ostar av okänt ursprung.
Mest utbud på ost fanns det om man ville ha färdigskivad i plastförpackningar.
Hur fan kan man storhandla på Lidl?
VAD köper man då?
Alla frysar var fulla av färdigrätter, friterat, friterat, friterat. Friterad kyckling på längden och tvären, friterade räkor, friterad bläckfisk och friterat av allt annat som går att fitera.
Älskar man friterat så är Lidl stället, för de flesta frysarna innehåller sånt färdiglagad skit.
Det fanns köttfärs från scan, dock bara i storpack.
Det ekologiska och kravmärkta som nån pratade om här i tråden såg jag inte röken av.
Hur gör ni som handlar maten ni äter på Lidl?
Håller ni era organ igång med hjälp av mediciner?
-
Jo, folk i tråden har berättat att de storhandlar på Lidl.Torparn skrev 2008-04-09 19:44:47 följande:Med mat menar du då endast halvfabrikaten som ja det finns mycket av? Jag har köpt fryspizza där en gång och det gör jag även på ica ibland och skillnaden är 0.Salami och annan korv, smörgåspålägg etc är jättegoda och jag köper ju även salami av okända märken på annat håll också för att jag tycker det är kul att prova nytt. Storhandla är det väl ingen som gör då utbudet som vi tidigare konstaterat är begränsat? Det gör jag aldrig heller i min Coop Nära eftersom utbudet är dåligt även där och priserna inte vänliga. Men småhandla, visst då hittar man ju oftast det man behöver.Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 19:26:39 följande:
-
Jag ÄLSKAR Ica Maxi.Lurvenpajsaren skrev 2008-04-09 19:49:02 följande:Men, TS: du vet att ICA-Maxi för ett par år sedan röstades fram som den billigaste affären i Uppsala? Just ICA Stenhagen alltså. Jag tycker tvärtom: jag fattar inte att det går runt för Lidl där ute då det nästan aldrig står bilar vid den parkeringen de gånger jag är där ute och handlar.
Skulle man kunna ha samlag med en butik så skulle jag ligga med Ica Maxi natten lång.
Det är en onyttig kärlek, den är inte frisk. Men ack så sann. -
En annan sak som slog mig när jag var där var att det knappt fanns någon färsk mat.
Det enda som inte var fryst i köttväg var köttfärsen och några slags köttbullar.
Allt annat var fryst.
Det fanns ingen färsk kyckling, ingen färsk fisk, inget färsk fläskfilé eller annan köttbit.
-
Utbudet är inte så stort hos Lidl.cruZZe skrev 2008-04-09 20:59:37 följande:Tror inte Lidl har sämre i kvalitet eller ingredienser i sina saker än någon annan butik. Dock massa okända märken och ibland smaker. Själv handlar jag mest på coop och Ica men börjar hata dessa butiker i sin iver att vara billigast. Värdelösa egna märken (extra och euroshopper) med noll smak och kass kvalitet samtidigt som de tar bort märken man är van vid och vill ha. Vart finns en butik för oss som har råd och vill handla valfria märken och kvaliteter?
Av det som finns är det VÄLDIGT många varor som håller väldigt länge, alltså innehåller en väldig massa tillsatser osv.
Resultatet blir en butik där för stor del av sortimentet är produkter med kassa innehåll. Om man nu bryr sig om konserveringsmedel, sötningsmedel osv.