• SandvikenMamma

Vad gör jag med överblivet ris? Gratäng? Annat?

Ja, vad finns det för spännande rätt jag kan göra med all överbliven ris (väldigt mycket ris!)?
    Jag tänker mig någon gratäng, men ni har säkert superbra förslag, så ös på bara

• Svar på tråden Vad gör jag med överblivet ris? Gratäng? Annat?
  • lycka79

Syrran brukar göra en jättegod gratäng.

Ris i botten, strimla kassler och ha över. Släng på frysta grönsaker som typ ärtor, majs och paprika. Skiva banan och lägg på och till sist avslutar du med currysås som du häller över allting. In i ugnen tills allt blivit genomvarmt och fått lite färg!

• Zenobia

Ta ris och lägga i en ungsform, ta kassler eller kycklingfile som du stekt klar då. Lägg det på riset.
    Stek lök och champinjoner och häll ovan på. Sen lägger du på annanas och banan. Vispa grädde och ha i chilisås och vitlökspulver, svartpeppar och lite kryddor. Och häll det ovanpå, ta lite ost om vill det.

• Bollen82

Stek riset tillsammans med wokgrönsaker, kyckling och chilisås.
    Eller frys in i portioner, bra att ha om man ska göra sallad eller annat snabbt..

• lycka79

Annars kan du göra en tacogratäng med fisk.

Ris i botten, lägg fiskfiléer ovanpå så det täcker, typ Hokifiléer. Blanda lätt creme fraiche med salsa och bred ut över fisken, så det täcker. Krossa tacoskal eller likn och fördela över, avsluta med lite riven ost på toppen. In i ugnen i typ 175-200 grader i ca en kvart.

• PerG

Vi brukar frysa in överblivet ris.

Ibland blir det tvärtom när det blir mat över (att riset inte räcker) och då är det bara att ta en låda ris och en låda av det andra så får man en komplett "lunchlåda"..

• Skrik och Panik

DU kan ju göra risbullar, ungefär som potatisbullar fast med ris. Man tar ris o blandar med ägg o kryddor. Sedan steker man de som biffar typ. Till det kan du servera vad du känner för, tex bacon o ngn sås

• SandvikenMamma

Att frysa in bara riset vill jag inte göra, för jag vet att jag kommer att få kasta det till slut då... Och matlådor behöver jag ha, eftersom jag jobbar som timvikarie och kan bli inringd närsomhelst.

Men ni hade ju jättefina förslag! Det blir en tur till affären först bara, sen ska jag testa något av era recept! Tusen tack för hjälpen!

Svar på tråden Vad gör jag med överblivet ris? Gratäng? Annat?