• skruttan85

Gravid och dricka coca cola?

Jag funderar på om man vågar dricka cocacola under graviditeten? Är det som kaffe att man kan dricka måttligt (2-3koppar/dag) eller farligare? sedan säger ju några att man inte ska drika kaffe alla, så då är det farligt då?
    Känner mig helsnurrig och vill inte göra nåt som kan skada vårt barn, men tror ni att det är OK att dricka coca cola någon gång då och då? tex till maten nån dag eller om man går på fest? Tacksam för alla synpunkter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 17:37
    Åh vad skönt, tack för alla snabba svar!! jag tänkte ju inte hinka i mig som förr kanske, men det är ju så gott! Jag trodde det var farligt pga att det är koffein i det med, men det kanske är lite mindre än i kaffe då? Fast jag dricker ju varken te eller kaffe, så då kan jag ju unna mig cola. skönt att veta! Någon som vet hur det är med räkor och skagenröra då? blev sugen på det nyss... och majonäs?`usch jag vet ju ingenting!

• Svar på tråden Gravid och dricka coca cola?
  • Me o Mike

jaa klart du kan dricka cola.. MEn man bör inte hinka i sig cola light då det innehåller aspartan.. Men jag har druckit mycket cola unde rmin graviditet..

• Juice

Det finns inga restriktioner för cocacoladrickande under graviditeten. Det enda är att man inte ska dricka för mkt för sockrets skull, så man inte går upp för mkt, sen har man lättare att få hål i tänderna under en grav har jag hört... Jag har druckigt läsk hela min grav och absolut inte haft nå problems..är i vecka 35

• En glad tjej

Men om man är diabetiker då? Då ska man inte dricka vanlig cola utan light. Känner många som typ levt på cola light under sina graviditeter och det har inte varit farligt!

• Emelianfian

Jag blev tokig i cocacola och drack 1 liter om dagen från vecka 20 typ hade ett enormt sötsug. min dotter mår hur bra som helst och vägde under medelvikt så större barn för att man dricker cola stämmer inte här iaf. Men jag får lida för de nu eftersom jag gick upp en massa och det var nog delvis cocacolan som skapade det.

• Svarta katten

Det är säkert ingen fara, bara man är måttlig. Det är väl för mycket koffein som inte är bra. Tror det är max 3 koppar kaffe/dag som gäller, cola borde inte vara farligare. Jag dricker cola ibland iallafall och kommer fortsätta göra det (nygravid).

• Arctura

Drick coca cola du! Det gjorde jag under bägge min graviditeter och båda barnen mår hur bra som hellst

Men tänk på att det innehåller mängder med socker, så det är ju inte så nyttigt & det kan man ju tänka på! Men gott är det!!!

• TheodorMiranda

Jag har legat o kräkt i 19 veckor av min grav, och läkaren sa till mej att jag skulle dricka coca cola för att få i mej socker o dessutom för att bli piggare. Det var absolut inget farligt med att dricka cola.

• Mumu

En bra sak är ju att läsa livsmedelsverkets kostråd för gravida, och där finns det inga restriktioner gällande varken cola eller cola light. Utom förstås att man ska vara måttlig med söta livsmedel, och där ingår ju läsk, men då menar de förstås för att man inte ska öka onödigt mycket i vikt.

Att aspartam inte är nyttigt i allmännhet är ju en helt annan sak än att det skulle vara extra farligt vid en graviditet.

www.slv.se

Bäst just nu: Blanda-själv-müsli - mums!
  • Ezder

300 mg koffein, som man inte ska över på en dag, motsvarar ungefär 2-3 liter cola, lite beroende på märke.

Socker och aspartam är ju, som sagt, en annan sak.

• skruttan85

Tack ezder, det känns bra att veta det!

• Alexi

Coca-Cola och Coca-Cola light innehåller 10mg koffein/100ml.
    En kopp kaffe innehåller 60mg koffein/100ml.

Om någon undrar. Man ska ju dra ner på koffeinet. Själv försöker jag kraftigt dra ner på mitt cola light-drickande, både för koffeinets skulle och sucralosen. Men sluta helt tror jag inte jag behöver (eller kan för den delen).

• really

Finns det inte coca cola light utan koffein på vissa ställen i Sverige? Har för mig att jag har sett det...
    Det köper jag i USA där jag bor, och så slipper jag oroa mig för det där med koffeinet. (dricker ofta 2 koppar kaffe om dagen, så närmar mig gränsvärdena varje dag, så känns lika så bäst)

Svar på tråden Gravid och dricka coca cola?