• buffas

Platt bakhuvud hjälp!!!

Min son på 4 månader har så platt bakhuvud Vi försöker ha honom så lite som möjligt på rygg,på bvc säger dom att jag inte behöver vara orolig,för det kommer att gå till sig när han börjar sitta och så,snälla finns det någon som haft som han å det har gått till sig,är orolig att det inte ska försvinna Tacksam för era svar!!

• Svar på tråden Platt bakhuvud hjälp!!!
  • maja 81

här är det samma :) BVC-tanten sa att det brukar rätta till sig så man får ju hopaps på det ;)

• Nim

Min son var jatte platt pa sidan. Vi forsokte mata honom fran andra sidan och uppmuntra honom att liga pa den andra osv. Hela kinden pa den ena sidan var mer eller mindre platt och den andra bullig, och huvudet ocksa.

Men det forsvann av sig sjalv succesivt, nar han var lite over aret kunde man inte se nagot. Bara att de far mer har hjalper. - Rakar vi av oss haret ar nog vara skallar knotiga och platta ocksa har och var. Oroa dig inte!

En del satter hjalmar pa sina barn, vilket jag aldrig skulle gora da det bara ar kosmetiskt, och dessutom rattar ut sig sjalv.

Njut av att vara mamma!

• Little Ms Chatterbox

Vet det finns en tvillingmamma här på FL där båda hennes tvillingar hade platt huvud, fanns kort på det i gallerit. Hennes pojkar fick specialhjälmar att ha på.
    Jag kommer inte ihåg vad hon hette men ska fundera och återkommer om jag kommer på det

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Sunset 79

hej!min kompis bebis hade också mycket platt bakhuvud när han föddes och detta varade i ungefär 5-6 månader innan hans huvud blev normalt..du behöver inte oroa dig! Det kommer att gå tillbaka.

• Spexig

Det finns ju speciella hjälmar som formar huvudet om det är väldigt platt, men det verkar ju inte på er bvc-tant som att det skulle behövas.
    Trivs han på magen är ju det ett bra alternativ att låta honom ligga och spralla så. Det är ju bra för motoriken oxå.

• buffas

Tack för era svar,hoppas verkligen att det kommer att försvinna,har honom såmycke det bara går i andra ställningar än just på rygg men han låg mycke på rygg när han var mindre..

• NailPolish

Hej! Har läst att små platta bebiskuddar ska hjälpa. Låt honom ligga på kudde.

• snartliverhorn

Hej hej!
    Min lille har snett bakhuvud. Jätte mycket så han ska börja med sjukgymnastik nu för att få det bättre. Han är bara 7 veckor gammal, men enligt läkarkontrollen behöver han det.
    Så du kan ju alltid fråga efter sjukgymnastik om du vill, men har dom inte sagt något så är det nog ingen fara.

• olalala

Använd kudde både i vagnen och sängen. Finns bra i babyaffärer.
    Kolla också så han inte har en viss grej som gör att de har en förkortade halssena eller nåt...minns inte riktigt vad det heter, men det kan leda till platt huvud. KOlla med BVC.

• Angelflikkan
    olalala skrev 2008-04-09 20:07:24 följande:
    Använd kudde både i vagnen och sängen. Finns bra i babyaffärer.Kolla också så han inte har en viss grej som gör att de har en förkortade halssena eller nåt...minns inte riktigt vad det heter, men det kan leda till platt huvud. KOlla med BVC.
    det heter torticollis..
    är du orolig så be få remiss från bvc till sjukgymnast.

vår tjej har/hade torticollis vilket resulterade i snett o platt bakhuvud pga hon ville bara vrida huvudet åt ena hållet.
    plattheten gick tillbaka när hon började sitta mer, så oroa dig inte..
    för svagheten i ena nacksidan har vi tränat och idag kan man inte veta att hon haft torticollis..

ts. om du är orolig så får du kontakta mig om du vill prata lite..
    mamma älskar dig snuttan
Svar på tråden Platt bakhuvud hjälp!!!