• Blue666

Långpanne tårta

Hej!

Ska göra tårta till sonens dop och hade tänkte göra bottnarna i långpanna.
    Gör man en sockerkaksbotten eller rulltårtebotten?
    Någon som har ett bra recept?

• Svar på tråden Långpanne tårta
  • lia76

Själv så gör jag pinnochiotårta i långpanna... Jätte gott
    kryddburken.wordpress.com/2007/05/01/pinocciotarta-brittatarta-glommingetarta-margaretatarta-herrgardstarta-mm-mm/

Men annars finns recept på rulltårtebotten:

Rulltårta
    3 st ägg
    2 dl strösocker
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1/2 dl mjölk
    Ev. smaktillsats som kakao om du vill ha chokladrulltårta. Då är det gott med vaniljkräm som fyllning.
    Fyllning
    3 dl vispgrädde
    1/2-1 liter jordgubbar eller någon dl sylt
    Sätt ugnen på 250 grader. Klä en långpanna, cirka 30 x 40 centimeter med bakplåtspapper. Vispa ägg och socker 5 minuter med elvisp, matberedare eller för hand. Blanda mjöl med bakpulver. Blanda allt i en stor bunke till en smet. Bred ut sockerkakssmeten jämt över bakplåtspappret. Grädda rulltårtan i ugnens mitt i cirka 5 minuter. Stjälp upp kakan på smörgås- eller bakplåtspapper med ett tunnt lager socker på. Fukta bakplåtspappret med lite vatten så lossnar det lättare. Låt kakan svalna övertäckt ex. en fuktad handduk eller lägg långpannan över. Vispa under tiden grädde och rensa jordgubbar. Bred ut grädde på den svala kakan och fördela jordgubbar. Du kan också bre sylt på kakan innan grädden. Rulla samman från långsidan.

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Blue666

oki tack....då är det bara att göra tre rulltårtsbottnar då om man vill ha en tårta=)

• Blue666

Men hur många pers räcker en sån tårta till?

• Märtas mage

jag har det bästa receptet!!!
    Kalastårta heter den. Sockerkaka och maräng på samma plåt. Tar en 30 min att göra... och svingod! kan det vara nåt?

• michiara
    Märtas mage skrev 2008-04-09 22:01:50 följande:
    jag har det bästa receptet!!!Kalastårta heter den. Sockerkaka och maräng på samma plåt. Tar en 30 min att göra... och svingod! kan det vara nåt?
    recept tack
    Beroende av Simmbook
  • Blue666

Märtas mage skrev 2008-04-09 22:01:50 följande:

jag har det bästa receptet!!!Kalastårta heter den. Sockerkaka och maräng på samma plåt. Tar en 30 min att göra... och svingod! kan det vara nåt?
    Alla recept är välkomna
  • Tottelina

michiara, på coops hemsida hittade jag nåt som heter kalastårta med maräng. kan det vara den märtas mage menar kanske=)

• Tottelina

lia76 överst här nämner pinocciotårta, den är också jättegod tycker jag!

• Märtas mage

Ok! Här kommer det!

12 bitar ungstemp. 150 grader

75 g smör/margarin
    1 dl socker
    4 äggulor
    1,5 dl vetemjöl
    1,5 tsk bakpulver
    2-3 msk mjölk

Maräng:
    4 äggvitor
    2 dl socker
    1 påse (50g) flagad mandel

fyllning:
    2-3 dl grädde

Jag brukar också ha hallon och ibland vaniljkräm...

Gör så här:

Rör smör och socker med elvisp, tillsätt en gula i taget och rör till en porös smet.
    Blanda sen mjölet med bakpulvret och ha dt i äggsmeten. ha sist i mjölken.
    Vispa vitorna till ett hårt skum, tillsätt sockret lite i taget och vispa i ett par minuter.

Klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper. Bred ut sockerkakssmeten på pappret och bred sedan på marängen på.
    Strö på mandeln.
    Grädda i nedre delen i 25 minuter.
    Ta ut och lossa från pappret. Låt den ligga kvar och svalna.

Dela sedan kakan i två delar och bred på fyllning, lägg sedan på den andra delen... Klart!!

Om man vill göra en dubbel tårta så är det bara att strunta i att dela tårtan och göra två stora istället. (gör då en sats i taget) Då räcker det om man har mandel på den ena som ska ligga på toppen. Tårtan kan frysas med fyllning.

Gött gött... Lycka till!

Svar på tråden Långpanne tårta