• Beatrissan

Snabb Tzatziki?

Ska ha tzatziki och panerad fisk till middag.

Använder gurka (som jag rivit o lagt i durkslag)
    Turk.yoghurt
    vitlök
    salt o peppar

Någon som vet hur länge yoghurten ska rinna av? Orkar ju inte vänta hela kvällen på den. Nåt tips? Måste man o varför ska den rinna av?

Tips på snabb tzatziki någon tack!

• Svar på tråden Snabb Tzatziki?
  • Tecken

Turkisk yoghurt brukar vara så fet att den inte behöver rinna av. Anledningen till att man gör så, är för att man/jag vill ha en så tjock tzatziki som möjligt, och gurkan kan ibland släppa ifrån sig lite vatten och tunna ut den.

• Heavenlyfaith

Nä, det behöver den inte göra. Visst blir det tjockare men går utmärkt att effektivisera o låta bli
    Blir jättebra. Den turkiska yoghurten är tjock från början, värre med vanlig matyoghurt.

• MamaKajsa

nä jag orkar aldrig låta den rinna av, blir ju tunnare om den inte rinner av, men det kan man ju leva med

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Tecken

Jag brukar alltid salta gurkan, för att "vattna ur" den mer.

• Sencha

Om du använder turkisk yoghurt behöver den inte rinna av. Den är tjock nog ändå.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Madame Mom

En ren handduk funkar superbra. Häll i yoggin dör och vrid ihop handduken ovanför..  Vrid tills vätskan pressas genom handduken..  Snabbt o smidigt...

• Needy

Jag kramar bara åt gurkan..hårt, hårt..sen häver i den..utan att rinna av yogurth!
    Det måste man inte..överkurs! =)

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Fru Indosaurie

säger som ovanstående, turkiskt yoghurt behöver inte rinna av..

om du saltar gurkan lite och lägger den på papper så sugs det ut mkt vatten

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Mia med 4 pojkar

Den turkiska youghurten är väl väldigt tjock från början så den behöver inte rinna av. Salta på gurkan och låt det dra och krama sen ur den så du inte tillför någon extra vätska bara :)
    Smaklig spis

• Beatrissan
    Madame Mom skrev 2008-04-09 19:10:22 följande:
     En ren handduk funkar superbra. Häll i yoggin dör och vrid ihop handduken ovanför..  Vrid tills vätskan pressas genom handduken..  Snabbt o smidigt...
    Ska man ha en kökshandduk eller vanlig handduk?
  • Beatrissan

Tack så jätte mycket för era svar.
    Behöver ju inte vänta mer på yoggin då *gött*
    Nu ska jag spisa till det lite här :P

• Mammassaga

brukar aldrig låta den turkiska yoghurten rinna av men tycker du att den är för lös så köp det grekiska som är fastare i konsitensen:)

• Tutilure
    Needy skrev 2008-04-09 19:10:24 följande:
    Jag kramar bara åt gurkan..hårt, hårt..sen häver i den..utan att rinna av yogurth!Det måste man inte..överkurs! =)
    Så gör vi också och Tzatzikin är alltid perfekt i konsistensen.
Svar på tråden Snabb Tzatziki?