• josida

Skoda Fabia - är det en bra, pålitlig bil?

Har en på g, 2006 års modell.

ÄR det en pålitlig bil?

• Svar på tråden Skoda Fabia - är det en bra, pålitlig bil?
  • Lantani

undrar också det. är eventuellt intresserad av att köpa combin till hösten. inte så dyr iaf.

• josida

nä, hyfsat pris, och eftersom de ingår i VOlkswagen-koncernen borde kvalitén vara okej... Jag menar, med släktingar som VW och AUDI...

• AJS

Ett tips är att gå in på tex. motormännens sida och kolla tester på bilar och jämföra. Det finns säkert fler än de som gjort tester men kommer inte på just nu. Jag kollade och jämförde innan jag skulle köpa bil, då får man lite opartisk vägledning. För övrigt hade jag en fabia, o var nöjd med den, den har ju enklare inredning inte satsat lika mkt på säkerhet har jag för mig, tex. kan det vara airbag på endast förarsidan. De har tex. också satsat på ett enklare rostskydd under bilen och ska man då ha bilen länge behöver man kanske göra en tilläggsbehandling. Men min fabia var lättkörd och bränslesnål, men som sagt kolla lite tester och jämför.

• Skogshallon

Jag har haft en Fabia, en 00:a visserligen. Men jag tycker den var bra, speciellt med tanke på priset. Den var otroligt lättkörd och bensinsnål!
    Det är ju ingen stor bil så det är ingen bil jag hade satsat på om man ska ha in barnstolar, tycker det blev för trångt då.

• tintilar

JA!

Vi har en fabia 05:a, bensinare kombi "lyxmodellen" eller vad man säger med lackade speglar etc. Och en 06:a (också "lyx") med diesel turbo, halvkombi.

Nu har inte jag haft så många bilar men sambon är kunnig och vi är en ganska binintresserad släkt. Fabian är både bekväm, snygg, lättkörd, bränslesnål och håller som den ska.

Ett problem som dock finns på just 06an och 05an (kanske fler, vet ej) är att den inte är helt ok i tätningen vid ena bakdörren - vet inte riktigt hur det där funkar men sambon har koll. Detta är ett fabrikationsfel och går dock lätt att få åtgärdat på verkstad. Våran 06:a är fixad men inte 05:an och det är inget vi märker av trots att bilarna står utomhus. Men det kan ju vara bra att veta.

Den är rymlig, har trepunktsbälde på alla passagerarplatser, har bra fläktar, stolsvärme, etc. Jag har den svagaste motorn i min men tycker ändå att den är pigg att köra. Sambons är ju lite piggare då. Diesel Turbo som sagt.

Perfekt bil, vill aldrig byta ut den. Och i en mkt bra prisklass.

• tintilar

Kan tillägga att motorerna i Fabian är väldigt fria från barnsjukdommar. Det sitter nämligen först i Audi, året efter i wolksvagen (om jag minns rätt) och året efter det i fabian. Så motorerna är alltså testade i två år innan de sitter i fabian. Vilket gör att motorerna är väl testade och barnsjukdommar är åtgärdade redan innan.

-06ans fabia har alltså samma sorts motor som 04ans audi. Tryggt och säkert, men kanske inte med alla dom nyaste finesserna. Sånt som en okunnig bilförare som jag inte ens tänker på. Jag vill ha en bil som fungerar helt enkelt.

Nu låter det som att det sitter begagnade motorer i fabian men så är det såklart inte. Det är förrförra årets audimodell på motorn helt enkelt. Men såklart helt ny.

• josida

tintilar: Det var mycket och bra information. Tur att det är positiv, eftersom jag köpte bilen... Nu väntar jag bara på leverans...

• tintilar

Va roligt! Du kommer säkert att bli helnöjd.

• Anna Paulita
    tintilar skrev 2008-04-11 14:08:40 följande:
    Ett problem som dock finns på just 06an och 05an (kanske fler, vet ej) är att den inte är helt ok i tätningen vid ena bakdörren - vet inte riktigt hur det där funkar men sambon har koll. Detta är ett fabrikationsfel och går dock lätt att få åtgärdat på verkstad.
    Gäller det fler av Skodas bilar från 06? Vi har en Skoda Octavia halvkombi och precis det problemet har vi, men ena bakdörren.
  • Lantani

Vi har börjat fundera på skoda oktavia, dock tror jag det blir kombin, måste från dig anna sol, vilken motor har ni 1,6?

• Anna Paulita
    Lantani skrev 2008-04-17 17:26:19 följande:
    Vi har börjat fundera på skoda oktavia, dock tror jag det blir kombin, måste från dig anna sol, vilken motor har ni 1,6?
    Jag vet faktiskt inte. :/ Men kan ta reda på det när min sambo kommer hem.
  • tintilar

Anna Sol: Där har sambon bättre koll. Men det du beskriver är ju just det jag menade. Ena bakdörren håller inte helt tätt. Så jag kan tänka mig att det även gäller Octavian. Kolla med en Skodaverkstad eller ngt. Det var tydligen inga problem att fixa vad jag förstår.

• Anna Paulita
    Lantani skrev 2008-04-18 15:19:22 följande:
    Anna sol: har du kollat upp om det var en 1,6?
    Ja det är det, jag frågade.
  • Lantani

hur är den att köra? Är den "seg" i omkörningar och så eller det är helt okej?

• Anna Paulita
    Lantani skrev 2008-04-18 16:52:29 följande:
    hur är den att köra? Är den "seg" i omkörningar och så eller det är helt okej?
    Nu har ju inte jag körkort, men i sommras åkte vi en hel del och jag upplevde aldrig att det var några problem.
  • Majsan70

Mina föräldrar är nu inne på sin tredje nya Skoda. De älskar den modellen och det är verkligen inte ett enda problem med dem känns det som. Min Volvo har jag haft in för femtielva uppgraderingar och återtag för fel som gjorts, men enda gången de lämnat in sina bilar är vid servicen.

Svar på tråden Skoda Fabia - är det en bra, pålitlig bil?