• MariaKex

Morotskakans glasyr!?

Hej hej!

jag är ute efter att baka en saftigt god, tung, morotskaka Det jag nu ställs inför är vilken skillnad är det på glasyren om den görs med eller utan smör??

Själv har jag ingen aning, har ätit några morotskakor tidigare men aldrig tänkt på skillnaden,... om jag ens har ätit olika glasyrer?

Någon som vet?

• Svar på tråden Morotskakans glasyr!?
  • o0Mia0o

man kan göra med bara vispad filadelfia och florsocker (och lite citronsaft/apelsinsaft) om man vill slippa smöret.

på jobbet gjorde vi oftast med smör.

mjukt smör blandas med filadelfia och sen vispa ned florsockret och eventuell smaksaättning.

If I can't dance to it, it's not my revolution
  • MammaMie

Vi testade en gång att vispa filadelfia och några msk alpelsinmarmelad. Skalen i blev en vacker effekt och smaken blev lite sötsyrlig. Annars brukar vi vispa filadelfia och florsocker..

• mysrester

Skillnaden är väl att den stelnar bättre om du har smör med. Får lite mer samma konsistens som vanlig glasyr på florsocker och vatten, medan den hålls mer kladdig om du bara har florsocker och philadelphia.

• Fru hemlig

Personligen föredrar jag den med smör, tycker den smakar mer som det ska Svårt att förklara.

• hustomte

Den absolut godaste morotstårtan är Rosendals morotstårta. Sök på den!
    Glasyren på den är med smör, phiadelphia och citronsaft.
    HUR GOD SOM HELST!

• mooogn

Jag har också bara använt Philadelphia-ost, florsocker och någon smaksättning

• Mafaldas

Jag har gjort glasyr med florsocker, philadelphia och smält vit choklad med limesmak. Mums!

Svar på tråden Morotskakans glasyr!?