• pezz

coleslaw recept?

någon som har något gott recept op coleslaw?

• Svar på tråden coleslaw recept?
  • Niinaaa

Recept på coleslaw.
    En amerikansk vitkålssallad som gjort till barbeque och grillat. Blir dessutom bara godare om du gör den innan och har i kylen. Sås, gott och nyttigt i ett. Blir också jättegod med grekisk eller turkisk yoghurt som ex. Larsa. God till biff och kyckling. Färsk ingefära ger en annorlunda smak men kan uteslutas. Vitkål är vanligast men rödkål och spetskål blir också gått.
    Ingredienser till recept

* 500 gram färsk kål
    * 6 medelstora morötter
    * 1 tumme färsk ingefära eller något krm torkad
    * 1 dl majonnäs eller turkisk yoghurt
    * 1 dl gräddfil eller turkisk yoghurt
    * 2 msk socker, gärna mörkt som farinsocker
    * 0,5 tsk salt och några varv med pepparkvarnen

1. Strimla eller riv kål och morötter. Skala ingefäran och hacka den fint. Blanda alla ingredienser. Blir godare efter ett tag i kylen.

• Niinaaa

finns massor om du söker på google

• pezz

jo men jag ville ha tips på recept som folk tycker är goda, jag vet inte vilket av alla olika på google som e bra

• ludenben

jag gör ett som inte är så onyttigt. Då kan man äta det och leva rätt nyttigt

Strimlad vitkål
    Rivna morötter
    Tärnade äpplebitar
    Ca 1 dl (beroende på mängden grönsaker) turkisk eller grekisk youghurt
    (den kan bytas ut mot cultura-fil som jag har i ett recet men det har jag inte testat)
    Sen man man välja olika grejer i beroende på vad man har lust till tex:
    Oliver
    Coctailtomater
    Grillad paprila
    Ajvar
    Fransk senap
    Örtkryddor
    Tomatpure
    Inte alla dessa smaker på en gång utan efter humör
    Om det inte är färsk vitkål tänk på att göra den dagen innan så vitkålen mjuknar och drar till sig smakerna.

• mosterYster

Denna är lite "jobbig" att göra, men får alltid beröm!

Strimla vitkål, salta. Krama den länge med händerna, du måste hålla på tills den mjuknat. Häll av vattnet som bildas, enklast är att låta den rinna av i durkslag. Riv morot. Blanda dressing i följande proportioner (sen får man ju avväga hur mkt dressing man vill ha, dvs hur kladdig man vill att salladen ska vara):
    1 dl vardera av gräddfil/turkisk yoghurt och majonnäs (EJ lättmajo, vill man ha smalare coleslaw tar man mer gräddfil och mindre majonnäs), 1 pressad vitlöksklyfta, ca 1/2 msk lökpulver, 1 msk vitvinsvinäger, 1 tsk socker, 1 tsk grovmalen (gärna färskmalen) svartpeppar, lite vitpeppar. Blanda ihop alltsammans med kål och morot och smaka av med mer salt om det behövs. Jag gillar starkt och tycker att det är gott att tillsätta lite tabasco också.

• Skottan

Jag har i morötter vitkål, turkiskyougurt, majonäs, dijonsenap, svartpeppar, salt o socker.
    Men vet inte riktikt hur mycket. Bara river vitkål så mycket jag vill ha o sen har i morötter o sen blandra jag majonäs o yougurt i passande mängd o sen har i kryddorna. Börjar med lite o smakar av, senapen måste mn va försiktig med. Sen kleta ihop allt.

• pezz

ok tack så mycket för alla tips, jag gör nog något mellanting :)

Svar på tråden coleslaw recept?