• Kwela

Trombyl- oförklarligt barnlös

Jag är oförklarligt barnlös sedan 3 år tillbaka. Har aldrig varit gravid, trots inseminationer och 2 ivf och 2 FET. Nu har jag fått utskrivet Trombyl och testar det i denna naturliga cykel samt kommer att göra så vid vårt nästa ivf. Är intresserad av att höra om det är ngn fler oförklarligt barnlös som äter Trombyl?

• Svar på tråden Trombyl- oförklarligt barnlös
  • Caribe

Hej msnorrland (vi känner ju varandra sen tidigare och har ju liknande situation)

Jag är oförklarligt barnlös sen 4 år tillbaka, har aldrig varit gravid trots 3 inseminationer och 4 ivf försök. Har oxå fått trombyl utskrivet och provar nu i en naturlig cykel "hemma verkstad" och skall även ta det vid mitt nästa ivf försök, skall då börja ta det på kvällen efter äggplock!

• Kwela

Hej kul och se dig här. Tar du T under hela natruliga cykeln? Jag har fått instruktioner att ta den under hela, fast jag hann inte få dem utskrivna så denna cykel började jag kring ÄL. Så du har fått instruktioner att börja på ÄP kvällen? Jag skulle äta under hela behandlingen men det känns inte helt ok.

Jag är på CD 33 idag och jag brukar inte gå längre än CD 32 så jag lurar på att T har förskjutit min mens, för jag har mensvärk och känner att den är på G.

• Caribe

Jag fick oxå instruktioner om att ta trombyl hela cykeln men jag ifrågasatte om det verkligen var nödvändigt för just mig och fick då till svar att det gick bra att sluta vid mens och sen påbörja igen vid ägglossning/äggplock, så jag har valt att göra så! Äter dock 150 trombyl när jag äter istället för 75 som en del läkare förespråkar enligt min läkare skall 75 vara för lite för att ge effekt!

Som jag förstår det så beror det lite på varför man äter trombyl om man skall äta det hela cykeln eller inte? För min åkomma som är lite högt TNF Alfa så räcker det med att börja äta vid ÄP.

Tycker inte att det verkar logiskt att trombyl skulle skjuta upp mensen, tvärtom.. det gör ju att man blöder lättare. Har du gravtestat?

• Kurreburre

Jag har lyckats övertala min klinik att få ta Trombyl den här omgången (4:e ICSI, har även gjort 2 FET, inga +), de brukar inte skriva ut det. På sista kollen frågade vi när jag skulle börja ta dem, då sa de efter ET. Igår efter ÄP frågade vi igen o då sa de 1 vecka efter ET! Det tyckcer inte jag verkar vettigt. Det verkar som om de flesta börjar redan innan ÄP eller allra senast direkt efter ET. Vad säger ni stämmer det?
    Jag tänkte nämligen propsa på att börja med dem redan på ET dagen, men vill "ha lite på fötterna" först.
    Jag ska "bara" ta 75mg, bättre än inget, men det verkar som det e rätt blandat vissa får 150 och vissa får 75.

När ska det bli VÅR tur?!
  • Kwela

Hej Kurreburre välkommen hit. Ja jag är också förvirrade ang dos och när man ska börja ta det. Jag har lite förhöjt TNF- alfa och tar 150mg. Har dock läst att äter man mer än 100mg dag så finns det för lite studier som kan bevisa att det inte är ngn fara för fostret. Låter läskigt eftersom att jag blivit ordinerad 150mg. Skulle vilja se dom där stuiderna som är gjorda.

• Kwela

Jag vågar inte testa, den kommer nog när som helst, känns det som i alla fall...

• Caribe

msnorrland - kan inte låta bli att hoppas för din skull....

Kurreburre, man äter ju trombyl för att ägget skall kunna fästa för dom som har problem med det alternativt att det fäster och sen tvingas till att lossna så att det blir missfall! Så en vecka efter ET låter försent då har ju ägget redan fäst vid en ivf så då missar man ju den hjälpande effekten man är ute efter... antingen efter ÄP eller direkt efter ET skulle jag säga.

Beträffande dosen så skulle jag föredra att hålla mig till 75, men har valt att gå på denne specifike läkarens inrådan att ta 150 eftersom att han hävdar att 75 är meningslöst... men man skulle önska att man kunde få se studier på detta!

• Ad Infinitum

Hej!
    Jag tog barnalbyl när vi gjorde vårt sista försök, 1/3 tablett detta var helt ok med Leif på Öresundskliniken där vi går. Jag började efter ET. Jag blev gravid fast det visade sig vara ett x. Tråkigt såklart men gravid blev jag ju! Lycka till alla!

• Kwela

Hej och tack för ditt inlägg. Tråkigt att det slutade med x. Har du kvar några i frysen? Jag har bestämt mig för att börja med Trombyl på ET dagen nu. Sedan så är jag fortfarande osäker på om jag vågar ta 150mg/dag.

• Kwela

Dumma mens, nu kom den. Har aldrig varit försenad under tre år... Nu har jag bestämt mig för att inte ta en högre dos än 100mg då det inte finns några studier på om högre än det kan ge fosterskador. Börjar med sprutorna i morgon. Vad händer med er?

Svar på tråden Trombyl- oförklarligt barnlös