• september20

Enrgidryck!! Farligt???

hej..
    är det farligt att dricka Energidrycker när man är gravid?? eller om det är någon fara att ta någon gång??
    tack för svar..

• Svar på tråden Enrgidryck!! Farligt???
  • popcornplaya

Tja energidrycker är ju ganska pumpade med koffein och det ska man ju inte få i sig för mycket av när man är gravid så jag skulle nog inte dricka energidryck för ofta.

***V.26***
  • Catriiin

Det brukar ju stå på att det INTE rekommenderas för gravida. Gissar att det har med koffeinhalten och de andra upppiggande medlena att göra.

• malla69

Är man känslig för koffein ska man inte dricka energidryck, men nån enstaka kan man ju slurpa i sig. det gjorde iaf jag, eftersom jag är en väldigt stor kaffedrickare tyckte jag att det inte gjorde nåt att jag tog en energidryck istället för kaffe.

• Shirley

Nja det brukar som sagt stå att gravida ej ska dricka det, det e mkt mer koffein i energidryck, tex red bull än i kaffe.... själv skulle jag inte chansa eftersom det avråds ifrån det.. det är så stora mängder koffein i energidrycker.

• Beebiz

Skulle aldrig dricka det...inte ens när jag inte är gravid...Vilken anledning? Låter säkert som en moraltant nu, men finns det något "BRA" i den typen av dryck?!

• Älsko

Man dricker energi dryck fö att får mer energi kanske.. Och sen är de riktigt goda..Men inget man ska dricka när man är gravid om man är känslig för koffein.. Det står ju bara att man ska undvika det om man är känslig..Men jag skulle itne dicka det som gravid.
    samma sak med kaffe även om det inte är lika mkt koffein så varför dricka det vad finns det för nytta med att dricka kaffe ?? De flesta som dricker kaffe tyckte inte ens om kaffe i början utan började dricka det endast för att det är en sällskappsdryck.. om du fattar :)

• Jesster

Det är mindre koffein i energidryck än i kaffe så jag tror inte att det är p.g.a. just koffeinet man ska undvika sådana drycker, det kan väl vara koffeinet i kombination med allt annats om de innehåller som kanske inte är så nyttigt.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

♥ v.26 ♥
  • Themis

Det är aminosyran taurin i energidrycken i kombination med mycket koffein som man inte ska ha i sig för mycket av som gravid.

Läs allt om det här om ni vill, men artikeln är ganska avancerad:

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

I korthet: Taurin har många viktiga funktioner i kroppen och även under fosterutvecklingen. Även om det behövs taurin då så innehåller bara en burk energidryck klart mycket mer taurin än man kan få i sig genom maten på en dag.

Eftersom vi talar om att kladda runt med mekanismer som reglerar saltbalansen i kroppen och den jonbalans som styr hjärtmusklerna så tycker då livsmedelsverket att det är olämpligt att överdosera på taurin när man är gravid, även om det faktiskt inte finns några helt säkra bevis för hur skadligt det är. Kombinationen av taurin och koffein anses också kunna stimulera nervsystemet på sätt som troligen inte är till det bättre.

Vet man inte 100% vad en "överdos" gör med kroppen så är det bättre att avstå-försiktighetsprincipen får gälla helt enkelt.

Svar på tråden Enrgidryck!! Farligt???