• Hoppas på bebis 2008

Hur snabbt produceras det nya spermier???

Som rubriken lyder är det någon som vet om det tar 12 timmar eller minder för att produceras nya?

• Svar på tråden Hur snabbt produceras det nya spermier???
  • Pimpinellan

Det tar tre månader för att få ett helt nytt lager av spermier,men det produceras nya hela tiden.

• Fiddelii

hej jag har hört att största chansen till ett plus är sex tre dagar i veckan.. då hinner spermierna "växa" till sig lite.. sen lever de ju några dagar även inne i kvinnan.. men dettta är bara vad jag hört så jag vet inte till hundra. (men det känns som det kan stämma) vi kör på varannan dag! och hoppas på plus denna månad!

• Dimitra

Förstår inte riktigt din fråga tror jag.

Följande är saxat från growingpeople.se:

Det är inte så att de bildas i intervaller utan spermierna tillverkas hela tiden, non stop. Nya spermier (sädesceller) bildas i testiklarna under mannens hela liv. Det tar mer än två månader från anlag till färdig spermie.

När spermierna är färdiga transporteras de från testikeln till bitestikeln. Här mognar de på ungefär två veckor och är därefter färdiga att transporteras genom sädesledarna till sädesblåsan.

I sädesblåsan förvaras de och får där näring och gelbildande proteiner för att hållas samman till en vätska som kallas säden. När säden passerar genom prostata tillsätts bland annat gelupplösande enzymer som kräver en sur miljö för att verka. När mannen får utlösning under ett samlag pressas säden ut genom urinröret och hamnar längst upp i slidan. I slidans sura miljö sker ingen gelbildning men utanför slidan omvandlas säden på några sekunder och får sin typiska klibbiga, geléartade konsistens.

Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
Svar på tråden Hur snabbt produceras det nya spermier???