• karma30

kan man måla en bröstpanel mörkgrått?

Har ett kök med ljusgråa tapeter, rostfri kyl och frys och en bröstpanel som går i betsat vitt. Problemet är att det ser så färglöst ut trots turkosa panellängder och turkosa detaljer...Vad tror ni om att måla panel i en granitgrå färg? Vilken färg rekommenderar ni? Behöver tips!

• Svar på tråden kan man måla en bröstpanel mörkgrått?
  • helene306

Provmåla en liten del och se hur det blir innan du lägger arbetet och målar allt. Ett tips bara Jag målade vår bröstpanel vit och det lyfte mycket.

F+H=D
  • karma30

Tack för svaret! Den är ju redan betsad vit...får prova som du sa Vilken färg använde ni? Det finns ju så många olika...

• helene306
    karma30 skrev 2008-04-10 12:16:27 följande:
    Tack för svaret! Den är ju redan betsad vit...får prova som du sa Vilken färg använde ni? Det finns ju så många olika...
    Vi köpte någon takfärg från Maxi och bröstpanelen målade med. Tidigare har vi köpt provfärgburkar hos en färghandlare, de kostar runt 35:- när vi varit osäkra på färgval.
    F+H=D
  • Linnpinn

Jag tror att det går alldeles utmärkt att måla bröstpanelen mörkgrå. Eller jag kankse ska säga hoppas, eftersom jag tänkt göra det själv Vår panel är också vitbetsad, fast riktigt dåligt och ojämt betsad så jag tror att vad vi än gör så kommer det att bli bättre...

• karma30

Det är ju precis som min! Fruktansvärd....Sambon är den som är så tveksam, han tycker att den är fiiiiin

Linnpinn skrev 2008-04-11 10:53:40 följande:
    Jag tror att det går alldeles utmärkt att måla bröstpanelen mörkgrå. Eller jag kankse ska säga hoppas, eftersom jag tänkt göra det själv Vår panel är också vitbetsad, fast riktigt dåligt och ojämt betsad så jag tror att vad vi än gör så kommer det att bli bättre...
  • musmamman

Jag har grå bröstpanel i köket till grå medaljongtapeter super snyggt tycker jag.

• karma30

Måste fråga, vilken färg använde du?

musmamman skrev 2008-04-13 17:51:46 följande:
    Jag har grå bröstpanel i köket till grå medaljongtapeter super snyggt tycker jag.
  • musmamman

Jag använde heltäckande lasyr för utomhusbruk för det ska vara lätt att rengöra.

• Moi Mokulat

Visst går det att måla. Jag rekommendera att du går till en färg affär där de blandar färgen själva. Du väljer färg och de blandar.
    Vad är det för resultat du vill ha?
    En täckande färg eller en lasyr så ådringen syns?
    Om du nu vill ha en täckande färg ska du köra med en lackfärg.
    Jag skulle ta Beckers Aqua halvbland eller matt.
    HAlvblank gör att de blir lättare att torka av om det behövs.
    Vet att de har de på Coop Bygg.

• karma30

Tack!! Ska måla i veckan och har FORTFARANDE inte bestämt om jag ska måla den vit eller mörkgrå....Velig, vaddå? Vet iallafall att färgen ska vara heltäckande
    Synpunkter på färgval?

Moi Mokulat skrev 2008-05-04 16:12:11 följande:

Visst går det att måla. Jag rekommendera att du går till en färg affär där de blandar färgen själva. Du väljer färg och de blandar. Vad är det för resultat du vill ha?En täckande färg eller en lasyr så ådringen syns?Om du nu vill ha en täckande färg ska du köra med en lackfärg.Jag skulle ta Beckers Aqua halvbland eller matt. HAlvblank gör att de blir lättare att torka av om det behövs. Vet att de har de på Coop Bygg.
  • Inredaren

mörkgrå bröstpanel tycker jag skulle vara snygtt, men passa dig bara så inte allt blir grått i köket.

• karma30

Mmm, det blir nog det, första ideén man får brukar ju vara den rätta...Grått är det redan, men har färgstarka, turkosa panellängder, och turkosa inslag genom hela köket

Inredaren skrev 2008-05-04 16:23:13 följande:
    mörkgrå bröstpanel tycker jag skulle vara snygtt, men passa dig bara så inte allt blir grått i köket.
Svar på tråden kan man måla en bröstpanel mörkgrått?