Inlägg från: Serendipity |Visa alla inlägg
  • Serendipity

Visparnas tråd # 7

Jag hoppas allt ser bra och moget ut idag MaLu!!

• Serendipity

Malu: Idag är det spännande!!! Vem skickar du SMS till och i vilken tråd så man får läsa när bebis anlänt??!!

• Serendipity
    Joyce skrev 2008-06-13 22:31:48 följande:
    Vaddå säger Juul att man kan ge för mycket uppmärksamhet?! Jag som hittils har gillat Juul. Måste läsa artikeln.
    ´Ja, jag blev också förvånad över att han tyckte man kunde skämma bort barnet..
  • Serendipity
      ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHH!!! Härligt! Oj vilken stor flicka med tanke på vilken vecka hon kom i GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!  
  • Serendipity
    Ma Lu skrev 2008-06-16 18:14:55 följande:
    Bläää... *Nu börjar gnällandet* Har sår på båda bröstvårtorna (hon föddes så sent på kvällen att ingen hann lära oss innan natten utan först sent på lördagen var det en bm som tittade till oss och hur vi låg) och Stella är dessutom lite gul och är trött idag så det är jättesvårt att få henne att amma alls idag Hon bara sover och sover... Orolig ju! Ska tillbaka till BB på återbesök imorn bitti dock. Tänker ta med amningskudden då för att få lära mig amma med den. Nu kan vi bara ligga och det dessutom bara på HÅRDA sängar.Som grädde på moset fick maken idag efter långt om länge besked från sitt jobb och BÅDE hans tjänst som utesäljare och hans chefstjänt på ca 50% dras in i nedskärningarna Han blir erbjuden en innesäljartjänst men han är jättenere och inget är kul Varför kan allt inte bara fö vara bra?Jag har tredjedagsdepp och bara väntar på nästa katastrof...
    MaLu: Depp och sår låter helt normalt (sorry   )  Ang. att vara gul så blev ju Teodor gulare och gulare och när han var 4 veckor så var han helt gul i ögonen och inte förrän då gjorde man något åt det. Så ta det coolt!
  • Serendipity
    Ma Lu skrev 2008-06-17 21:02:25 följande:
    Måste bara håll amed zynk: NI ÄR UNDERBARA! Visst är det så att maken för det första ser sitt jobb som mycket viktigare än iaf jag nånsin kunnat göra och det är kanske lite "manligt". Och han har definitivt lite babyblues han med för liksom jag kunde han iaf de första dagarna bara tänka på om Stella andades eller inte och han precis som jag tänkte bara på det när hon föddes fast han hade dessutom varit skitorolig hela förlossningen dels för mig, dels för Stella då han ju var mycket mer medveten än jag om att hjärtljuden var skakiga ibland.Måste börja mjölka inför nästa matning nu och det tog oss en dryg timme att få i henne nästan 40 ml sist Då hade jag mjölkat en halvtimme innan nästan (brösten ahr växt som bara den idag och det finns mer mjölk än det fanns när jag mjölkade första gången inatt men det är ännu inte mycket så det tar tid!) och så måste vi ta paus mellan bröstmjölk och ersättning för rapning och bajskalas. Det händer grejer där i magen iaf...
    Skulle bara inflika att Teodor inte fick tag om bröstet ordentligt så jag använde amningsnapp (silikontuta på bröstvårtan alltså) för att han skulle få grepp. (han föddes i 37+5)
  • Serendipity
    Ma Lu skrev 2008-06-29 19:55:34 följande:
     När Elma föddes hade jag blodigt/blodblandat avslag i bara knappt en vecka men nu har det hållit på i mer än två Det misnkar hela tiden men snart börjar jag undra... Om man läser om avslag står det på nåt ställe att det blodiga bara ska hålla på i tre-fyra dagar och på andra ställen en vecka
    WHAT? Jag hade blodigt avslag i 6 veckor och sedan gulaktigt i ytterligare 3 veckor. Inget konstigt med det sade all sjukvård/MVC.
  • Serendipity

MaLu:
    Avslag
    Det ställe där moderkakan suttit fast på i livmodern har lämnat ett sår, som först blöder rejält och sedan vätskar sig en tid. Den kraftiga blödningen är som störst dygnen efter förlossningen men har efter ca en vecka avtagit till en vanlig mens volym. Därefter är det snarare sårvätska än färskt blod som kommer och totalt kan avslaget hålla på upp till 6-8 veckor. Ju fortare livmodern drar ihop sig efter förlossningen desto fortare kommer (troligtvis) avslaget att avta. Amningen framkallar sammandragningar i livmodern som hjälper livmodern att dra ihop sig till sin ursprungliga storlek. Om blödningen/avslaget börjar lukta riktigt illa och du känner dig sjuk med feber bör du genast ta kontakt med MVC eller förlossningen. Värk i magen och feber är typiska symptom på livmoderinfektion (som förr benämndes barnsängsfeber) orsakad av t.ex kvarvarande fosterhinnor eller delar av moderkakan. Detta torde vara extremt ovanligt annat än den allra första veckan efter förlossningen. Om du rör på dig mycket eller lyfter tungt kan detta resultera i att såret öppnas lite och då kan avslaget återigen innehålla mer färskt blod. Det behöver du inte oroa dig för. http://www.barnsidan.se/cldoc/96.htm

• Serendipity

Ma Lu: Teodor sov på sidan hela tiden ända tills han kunde vända sig själv och började sova på mage. Han sover fortfarande vid 2 års ålder på mage Vi hade andningslarm på honom tills han fyllde ett typ. Vi var vaktiskt tillsagda att lägga honom på sida eftersom han kräkte så mycket och satte i halsen även nattetid. Man kunde bulla upp ihoprullade handdukar som stöttade honom så han inte kunde rulla över på mage.

Svar på tråden Visparnas tråd # 7