• Trulls

att avliva en katt?

Är det någon som vet i fall alla vetrenärer får avliva?
    Vad händer med katten efteråt?
    Och är det någon som vet på ett ungefär vad det kostar i sthlm området?

• Svar på tråden att avliva en katt?
  • Jahadu

Dom får avliva, katten bränns i regel upp om man inte vill ta hem och begrava/whatever själv.

Kostnaden vet jag däremot inte så mycket om, men jag har för mig att det inte är jättebilligt.

• kath

Fast inte jättedyrt heller har jag för mig. Min katt blev sjuk och vad jag minns var det inte så dyrt men värt pengarna - det gick ju inte att göra nått utan han led så mycket.

• Jiji

Vi fick avliva en av våra katter i höstas och det gick på 800, men det var också akut så det var nog dyrare än valiga fall. Ring och fråga!

• ludenben

jag avlivade en av mina katter för 1 år sen då kostade det drygt 500:- sen kostar det mer beroende på vad man vill göra med katten efteråt. Kremering eller om man vill ta med den hem. Jag valde att de skulle ta hand om henne. Hade inte haft henne så länge och det var ledsamt att göra detta så jag klarade inte av att åka hem med en livlös katt. Jag hade intevheller möjlighet i det läget att kremera. Jag ringde till stans olika vet. och jag fick verkligen stora skillnader i pris. Det varierade från 500 till flera tusen. Detta var i GBG.

• CTMT

Har din katt blivit sjuk?
    Avliva inte en frisk katt bara :( Finns omplaceringshjälp...

Det kostar ca.500 kr för avlivning (överdos med sömnmedel så katten somnar in lugnt och stilla). Men sen kostar det extra ifall man vill kremera separat och få med sig askan hem, vet inte riktigt hur mycket. Och jag tror nog att alla veterinärer är kapabla till en avlivning så det går rätt till.
    Om du inte vill ha med katten hem så har jag för mig att de kremeras ändå, fast ihop med många andra djur. De slängs ju inte bara i sopsäckar liksom... Hos min veterinär så "samlades" avlivade djur på mottagningen, och 1 gång i veckan så hämtades de för gemensam kremering.

• ludenben

Jag avlivade en kroppligt frisk katt. Den var inte det minsta sjuk och jag rådfrågade flera vetrinärer och alla sa samma sak. Det var en katt som mådde dåligt psykiskt. Hon hade haft flera hem och var skygg och otrygg. Hon kissade överallt och vi kämpade med att försöka få henne bra. Hon hade vart hos en innan länge och kissat där med. Vet. sa att denna katt mådde så dåligt psykiskt av alla flyttar, denna lägenhet är 7 hemmet att det var skonsammast att avliva. Att omplacera är att ge ytterligare en otrygghet och risken är stor att nästa ägare omplacerar igen för att hon kissar.

CTMT skrev 2008-04-11 11:17:26 följande:
    Har din katt blivit sjuk? Avliva inte en frisk katt bara :( Finns omplaceringshjälp...Det kostar ca.500 kr för avlivning (överdos med sömnmedel så katten somnar in lugnt och stilla). Men sen kostar det extra ifall man vill kremera separat och få med sig askan hem, vet inte riktigt hur mycket. Och jag tror nog att alla veterinärer är kapabla till en avlivning så det går rätt till.Om du inte vill ha med katten hem så har jag för mig att de kremeras ändå, fast ihop med många andra djur. De slängs ju inte bara i sopsäckar liksom... Hos min veterinär så "samlades" avlivade djur på mottagningen, och 1 gång i veckan så hämtades de för gemensam kremering.
  • CTMT
    ludenben skrev 2008-04-11 11:27:38 följande:
    Jag avlivade en kroppligt frisk katt. Den var inte det minsta sjuk och jag rådfrågade flera vetrinärer och alla sa samma sak. Det var en katt som mådde dåligt psykiskt. Hon hade haft flera hem och var skygg och otrygg. Hon kissade överallt och vi kämpade med att försöka få henne bra. Hon hade vart hos en innan länge och kissat där med. Vet. sa att denna katt mådde så dåligt psykiskt av alla flyttar, denna lägenhet är 7 hemmet att det var skonsammast att avliva. Att omplacera är att ge ytterligare en otrygghet och risken är stor att nästa ägare omplacerar igen för att hon kissar.
    Ja självklart kan djur också lida psykiskt, och hjälper inget så är en avlivning sista utvägen och kanske det mest humana.
    MEN i vissa fall så avlivas friska katter pga att de har kissat ett par gånger någonstans och det börjar bli jobbigt... och det är lättare att avliva än att leta nytt hem.
    Eller avlivas dem för att de inte går ihop med familjen längre...

ja, finns många "dumma" anledningar till att avliva en frisk katt...
    nu säger jag inte att så är fallet här, det var därför jag undrade, för är katten frisk så hade jag isåfall velat hjälpa till med en omplacering istället för en avlivning.
  • ludenben

Ja det var jättehemskt för jag ville inte. Men hon kissade varje dag i sonens säng,våra sängar,blomkrukor, mattor, diskbänken på viktiga papper,skänken, i skor, på jackor, sonens overall, påsar you name it... överallt och höll på att förstöra hela hemmet. Det var världens keligaste katt annars när det vara var familjen hemma. Så fort det kom nån gömde hon sig.
    Men när folk avlivar för att de fått ett nytt barn osv och att katten inte är lika viktig eller svartsjuk det gör mig rasande.... det gör man inte bara. Om ens barn är allergisk och det är en gammal katt som kanske inte har mer än ett par år kvar kan jag tycka att det är bättre för katten att avliva än omplacera när den är så till åren. Men inte en yngre katt. Vår vi har nu är en omplaceringskatt och jag valde det mycket därför att det finns så många sånna katter som behöver nytt hem och kan man rädda en från avlivning så är det åtminstonne ett djur. Vi har haft den 1,5 år nu och jag ångrar inte en sekund att jag inte tog en kattunge i stället.

CTMT skrev 2008-04-11 11:33:15 följande:
    Ja självklart kan djur också lida psykiskt, och hjälper inget så är en avlivning sista utvägen och kanske det mest humana.MEN i vissa fall så avlivas friska katter pga att de har kissat ett par gånger någonstans och det börjar bli jobbigt... och det är lättare att avliva än att leta nytt hem.Eller avlivas dem för att de inte går ihop med familjen längre...ja, finns många "dumma" anledningar till att avliva en frisk katt...nu säger jag inte att så är fallet här, det var därför jag undrade, för är katten frisk så hade jag isåfall velat hjälpa till med en omplacering istället för en avlivning.
Svar på tråden att avliva en katt?