• Skumboll

Yoghurt till 8-månaders?

Kan man ge yoghurt till en 8-månaders?
    Flera har sagt att man ska vara försiktig med mjölkprodukter till så små. Men varför? Laktosen?

Nu äter inte min son varken gröt eller välling så jag måste hitta något bra alternativ till frukost.

• Svar på tråden Yoghurt till 8-månaders?
  • Lindisen81

han kanske vant sig vid söta saker... kan va svårt att vänja av. testa en gröt med vaniljsmak, är ju sött och kanske faller din son i smak. annars så testa att göra egna smoothies av bär och frukt

• Skumboll
    Lindisen81 skrev 2008-04-11 15:24:29 följande:
    han kanske vant sig vid söta saker... kan va svårt att vänja av. testa en gröt med vaniljsmak, är ju sött och kanske faller din son i smak. annars så testa att göra egna smoothies av bär och frukt
    Njae, han äter vanlig burkmat bara det är samma sort hela tiden. Fruktpuré får han inga mängder av, bara lite till mellis.
    Gröt kräks han upp fortare än han får ner så det är inte att tänka på.
  • Lindisen81
    Skumboll skrev 2008-04-11 15:54:17 följande:
    Njae, han äter vanlig burkmat bara det är samma sort hela tiden. Fruktpuré får han inga mängder av, bara lite till mellis. Gröt kräks han upp fortare än han får ner så det är inte att tänka på.
    börja vänja han vid hemlagat då kanske ? det är väl det han kommer äta i framtiden... kanske är så att det funkar bättre med bitar i mat och mellanmål...?
  • Skumboll
    Lindisen81 skrev 2008-04-11 16:35:24 följande:
    börja vänja han vid hemlagat då kanske ? det är väl det han kommer äta i framtiden... kanske är så att det funkar bättre med bitar i mat och mellanmål...?
    Jadu, häromveckan lagade jag två olika grytor till honom. Men han totalratar. Dessutom hulkar han för minsta lilla ärtbit. Så nu står 45 burkar(!) i frysen till ingen nytta.
  • D S

Min tjej är en matvägrare sedan början men hon älskar grekisk yoghurt med fruktpure i. Kan äta hur mycket somhelst...verkar inte mätta bättre än något annat. Men den är fet och det är bra för matvägrare, hjärnan behöver fett.

• Lindisen81
    Skumboll skrev 2008-04-11 20:43:49 följande:
    Då kör vi turkisk yoghurt! Är det ok att ge ett par ggr om dagen?
    jag ger till mellan mål, med en friktpuré i.
  • D S

Vi ger också som mellanmål två ggr per dag oftast ibland mer beror på vad hon äter i övrigt

• Skumboll

Kors i taket - han gillade det! Nu får det bli yoghurt både till frukost och kvällsmål.

• Lindisen81
    Skumboll skrev 2008-04-12 10:19:22 följande:
    Kors i taket - han gillade det! Nu får det bli yoghurt både till frukost och kvällsmål.
    vad roligt!!!
    testa efterhand att blanda i lite frukt i yoghurten, eller kanske lite mat till o med =) du får lura sonen, han försöker nog trilskas bara ska du se!
  • Skumboll
    Lindisen81 skrev 2008-04-12 10:28:17 följande:
    vad roligt!!!testa efterhand att blanda i lite frukt i yoghurten, eller kanske lite mat till o med =) du får lura sonen, han försöker nog trilskas bara ska du se!
    Han fick en tesked blåbärspuré i imorse. Ikväll tänkte jag mosa ner jordgubbar.
  • D S

Min kompis brukar blanda greksik yoghurt i barnmaten, det har funkat bra. Vi har inte testat det men skall nog göra det.

Svar på tråden Yoghurt till 8-månaders?