Inlägg från: zandrisen |Visa alla inlägg
  • zandrisen

Ikea Kök

Vi är mitt i vår köksrenovring, där vi köpt allt utom vitvaror på Ikea. Är väl nöjda so far med kvaliteten, men desto mindre nöjda med servicen! Vi ritade och gjorde inköpslista med hjälpa av Ikeas köksverktygsprpgram hemma, men ville sedan åka till Ikea och ta hjälp med att dubbelkolla så att alla vora lösningar verkligen var genomförbara (skulle bla bygga egen köksö av bänkskåp). Vi hade tyvärr superotur och hamnade hos en säljare som inte hade nån bra dag, då hon missade helt att ta med bla själva skåpet till diskhon i beställningen (vi ska ha porslinsho, och skulle alltså ha ett speciellt skåp), samt la till ett 60 cm skåp på ett ställe där vi skulle haft ett 40 cm skåp. Vi har dubbelkollat vår egen ritning, och det är hon som beställt fel. Misstagen upptäcktes inte samtidigt, så nu har vi fått åka tur och retur vårt närmaste Ikea, som ligger 15 mil bort TVÅ ggr. Vi är ju inte klara med renoveringen ännu, så det är bara att hoppas att det inte fattas mer saker... Har inte fått någon form av kompensation från Ikea, detta då vi ju faktiskt godkänt och betalat beställningen

Så vårt tips är att verkligen dubbelkolla ALLT innan ni betalar, annars står ni där om säljaren missat nåt eller beställt fel.

Vi har fö valt Lidingö-luckor med porslinsho, samt laminatskivor, och bilder på ritningen samt (halvfärdiga) köket finns i galleriet i mappen "kråkslott under renovering". Slutnotan från Ikea hamnade på ca 35 000.

• zandrisen
    Sadie skrev 2008-04-12 20:12:40 följande:
    Tråkigt att höra att det blev så. IKEA är ju så ibland. Men ni har ALLTID rätt att få ersättning för att ni fått köra till och från varuhuset! Så begär att få det. Ska kolla i ditt galleri nu!
    NEJ, så är det inte. Har begärt, men inte fått någon som helst ersättning. Ikea har som policy att det är VÅRT ansvar som köpare att dubbelkolla beställningen så att det är korrekt, och vår betalning är lika med vårt godkännande. Om man får något helt annat än det som står i den betalda beställningen så kan man tillochmed få det hemskickat gratis, men inte om det som i vårt fall varit en sak som helt fattats i beställningen, eller som det är fel mått på. Att vi sedan påvisat att det skiljer sig i beställningen (som säljaren på Ikea satte ihop åt oss) från den ritning vi själva gjort i homeplannern, spelar ingen roll. 

Synd som sagt, men det är ju bara att hoppas att säljaren skärper till sig. Alla kan ju ha en dålig dag på jobbet, och är inget vi klandrar Ikea som koncept för.
  • zandrisen
    Lindisen81 skrev 2008-04-13 19:40:34 följande:
    jag tror zandrisen har porslinsho... eller minns jag fel nu...?
    Jo det har vi, men den är inte i bruk ännu, så jag kan inte uttala mig om dess funktioner ännu... Men den är snygg
  • zandrisen
    fru kreativ skrev 2008-04-14 09:00:31 följande:
    Vi har precis byggt ett helt nytt kök med IKEAs stommar, luckor (Lidingö), bänkskiva, blandare och även köksfläkt . Vi är jättenöjda! Nu håller vi på med övrigt i köket; tapeter, kakel etc, men kom gärna med frågor ! Allt från IKEA gick på 23000:-, fantastiskt med tanke på att vi ändå har några vitrindörrar, krönlister, bromsar till skåp och lådor m.m.
    Har du några bilder på köket? Är ju såklart snornyfiken då vi ju också håller på att bygga lidingö
  • zandrisen
    S0lstråle skrev 2008-04-14 09:27:43 följande:
    Någon mer med erfarenhet av ikeas diskmaskiner?!
    Har kompisar som har deras integrerade, den låter en hel del faktiskt. Men det blir ju rent å fint Vi valde bort den och köpte en från siemens ist som hade lägre decibel.
  • zandrisen
    fru kreativ skrev 2008-04-14 10:49:02 följande:
    Zandrisen: Nu har jag lagt upp lite i galleriet. Man ser lite hur (illa) det var innan , och hur det börjar bli ett nytt kök. Som sagt saknas kakel och lite lister etc. Golvet innan var en B-js-brun linoleummatta som vi ersatte med IKEAs TUNDRA antik.Kyl och frys är Bosch 2 meter höga. Superbra när man har många barn och mycket mat!

Fint! Har också ikeas Tundragolv, fast på övervåningen. Gillar ni det? Jag måste säga att jag är lite missnöjd... Har redan blivit repor på vissa ställen, och det blir ganska snabbt synliga fotspår etc, så man får lov att svabba golvet flera ggr i veckan.

Lindisen81 skrev 2008-04-14 10:52:53 följande:
    fru kreativ skrev 2008-04-14 10:49:02 följande: kommer att bli sååå åfint när kaklet är på plats!! vad ska ni ha för kakel...?hur kopierar man ritningen från ikea för att kunna visa upp....?
    Jag tog en skärmkopia av sidan när jag var inne  i köksplaneraren, och sen klippte jag bort allt annat runt.
  • zandrisen
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2008-04-14 12:31:25 följande:
    Undrar över laminatbänkskivorna från ikea.Fick höra av dom att det tar 5 veckor innan leverans....men är dom då utskurna för diskho, häll osv?Om dessa inte är det...är det svårt att få till "hålen" där dom ska vara?
    Om du ska ha måttbeställda skivor kan leveranstiden bli lång ja, men om du klarar dig med deras standardmått är det för det mesta i lager. Att få utskuret för diskho och spishäll är också beställningsjobb, så då blir leveranstiden därefter. Inte svårt att fixa hålen själv om man har rätt verktyg
  • zandrisen
    Lindisen81 skrev 2008-04-14 11:40:04 följande:
    gillar oxå vitt! vi väljer ju mellan Ståt, Liding o Ädel... men kakel?!!! vi ska måla vitt i matdelen, komemr va en bar mellan matdel/köksdel, och sedan blir det vit panel... kan en ljust grått kakel passa...? sånna avlånga plattor...?
    Vi skiter i kakel och kör på rostfria skivor (ikeas) istället! Vi blev helt enkelt jävligt lata, och då vi har rostfria vitvaror så var det en lösning som kommer att passa bra med resten.
  • zandrisen
    S0lstråle skrev 2008-04-14 12:55:40 följande:
    Svar på #119Jag tänker snarare att det är smidigare att få laminatskivorna utan utsågningar för häll och ho. Då kan man verkligen mäta ut exakt var man vill ha dem!
    Ja precis så diskuterade vi, och det gick hur smidigt som helst, mallade av hällen och sen sågade vi med vanlig sticksåg och sen var det klart!
  • zandrisen
    Lindisen81 skrev 2008-04-14 13:01:03 följande:
    men kommer inte det bli fläckar typ hela tiden, så får man stå där och skura och ha sig.... för mig måste det vara enkelt att städa och hålla rent ( jaja, vitt är kanske inte det bästa då..) är ju latheten själv...
    Finns speciell spray man kan ha för att undvika de värsta fläckarna, sen blir det nog inte mer gnoande än om man skulle ha kakel. Jag är halvpedant, så det är viktigt att det ska vara lätta att rengöra för min del med
  • zandrisen

Nu har vi kommit riktigt långt i vårt kök! Bilder finns både i min blogg och i galleriet. Ska bli superspännande att följa alla er som ska börja snrt!

Lindisen, nej vad tråkigt! Låna är ju inte heller skoj, men jag vet hur jag skulle resonera, som har typ väääärldens kostraste tålamod Håller tummarna för att det löser sig!

zorro81, kan säga att jag hört fler med abstraktluckor som sagt detsamma Funderade ju länge på de luckorna, men valde bort dom av andra anledningar (gick och köpte en sekelskiftesvilla där det sett konstigt ut med hypermodernt kök), efteråt fick jag alltså höra om detta problem... Men Ikea har ju garantier på allt, så ni borde ju få de trasika utbytta? Eller procent på de nya ni planerar att köpa?

Vindvissla, Visst bordeman kunna modifiera ett hörnskåp, tex bygga ut med med täckskivor på sidorna så att hela konstruktionen blir större. Men å andra sidan så finns det ju hörnfläktar från andra ställen än ikea, kanske vore nåt att kika på innan? Om ni inte är helt insnöade på att köra ikea rakt igenom vill säga.

• zandrisen

Rejält ryck gjordes i köket i helgen! Nu har vi flyttat från vår lilla vrå i tvättstugan, och imorse satt jag och njöt av allt space i vårt nya kök, fast jag ska erkänna att jag faktiskt gick fel först, haha Räcka ut tungan bilder finns i bloggen!

• zandrisen
    zandrisen skrev 2008-04-28 07:57:05 följande:
    Rejält ryck gjordes i köket i helgen! Nu har vi flyttat från vår lilla vrå i tvättstugan, och imorse satt jag och njöt av allt space i vårt nya kök, fast jag ska erkänna att jag faktiskt gick fel först, haha bilder finns i bloggen!
    Vi funderade på det först, men blev lata och tog rostfria skivorna istället... Har vänner som har glasskiva, dom måttbeställde från glasmästeri och fogade med silikon nedertill och lät överskåpen gå ner en bit ovanför innan de fogade där med. Kan bli grymt snyggt!
  • zandrisen
    olpansfamilj skrev 2008-04-30 10:07:00 följande:
    Mitt ikea kök är äntligen snart klar!!! Bilder finns i galleriet!!!
    Toksnyggt kakel! Verkligen fint!
    johandra skrev 2008-04-30 14:57:28 följande:
    Vi har ett Ädel-kök med svarta bänkar och glas+tapet till..e såååå nöjda med glaset!(bilder i galleriet)Nu har vi dock fått reklamera bänkarna efter bara 1½år för vi tog ingen alu-list fram och nu e dom helt sönderslitna..Får nya bänkar om ett par veckor så då ska vi byta tapet igen oxå...Och så har jag beställt en riktig gammal hederlig diskbänk för att ha en underlimmad ho var det sämsta jag varit med om! Men där e ju smaken som baken..I övrigt e vi fantastiskt nöjda o kan inte fatta varför man vill kasta ut minst dubbelt så mycket pengar på ett kök från nån annan leverantör
    Ni måttbeställde glaset va? Fint!

Vi ska till Ikea idag, för trettiosjutusende gången eller vad det nu blir... Får verkligen hoppas att dom har allt hemma idag, orkar inte kuska fram och tillbaka hela tiden!
  • zandrisen

Idag när vi var klara på Ikea och skulle lasta in våra grejer så såg vi ett ungt par som lastade kök i sin pickup. Vi skojade om att dom nog inte skulle få plats med allt, och säkert skulle tappa nåt på vägen. Vi åt lite mellis innan vi satte oss i bilen och åkte hemåt, och mycket riktigt låg det ett tappat ikeapaket mitt på motorvägen efter ca två km! Kan inte låta bli att undra om det var paret med pickupen...

Jaja, nu är vi hemma igen med en ny bänkskiva och lite annat smått och gott. Fast jag är mest sur just nu, för att jag blandat ihop fönstermåtten i huvudet och köpt fel mått på jalusierna, alltid blir nåt fel! Skrikandes

• zandrisen
    Ang boka tid; ring ett par veckor innan ni planerar besöket, speciellt om ni vill åka dit en helg. Vissa varuhus kan ha fullbokat veckor i framtiden! Man kan också åka dit på vinst och förlust, vi gjorde det och var där vid öppning på en lördag (Gävle) och fick en återbudstid.

Nu sitter alla luckor på plats och vi har flyttat in! Vissa justeringar fortfarande, men jösses vad nöjda vi är än så länge!
  • zandrisen
    MinaHjältar skrev 2008-05-03 12:57:57 följande:
    Vi har ett Duvbo kök från ikea och vi är jättenöjda. Finns bilder i mitt galleri på köket.
    Jättefint! Har bott i Kalmar och vet ungefär vart ert hus finns (om det är det område med funkisvillor som jag tror vill säga) och drömde alltid om att flytta dit... Men nu blev det dalarna och sekelskofteshus istället, det går det med
  • zandrisen
    TRUEHannapanna skrev 2008-05-03 13:53:56 följande:
    men jösses!! ett par veckor innan?? vi som tänkte åka på måndag! måste ringa på stört och höra.. några veckor har vi inte tid med!
    Beror helt och hållet på hur stort erat lokala ikea är. När jag ringde vårt (gävle) med en veckas varsel så hade dom fullt, det var därför vi åkte dit på vid öppning och hoppades på det bästa, och som tur var så löste det ju sig.
  • zandrisen
    Fam Vollmer skrev 2008-05-25 09:35:46 följande:
    Någon här inne som hört att duvbo ska utgå?!?!?! Läste det i en annan ikea tråd nämligen. En tråd där dom sammanställde en lista över saker/varor som ska utgå........jag som vill ha det men kan inte beställa förrens tidigast v 29-30 någonting.
    Beställ det och ta det på ikea-räkning då? Ska vara räntefritt 6 månader nu har jag för mig.
Svar på tråden Ikea Kök