Inlägg från: Tussan05 |Visa alla inlägg
  • Tussan05

Ikea Kök

ElinAlenteg skrev 2008-04-12 17:35:43 följande:
    Vi har IKEA kök o vi är kanon nöjda spana in bilderna så ser du hur det ser ut (renoverings mappen) Vårt kök kostade ca 45 000 kr med alla vitvaror inkluderade, så vi tycker att vi fick ett fint kök för ett bra pris.Lycka till!!
    Skrev till din GB men frågar här också, finns säkert fler som är nyfikna. Var köpte ni erat kakel?? Är som sagt i full gång med ett tillbygge och nu börjar det dra sig åt att det snart är dags för kösuppsättning. Har ett Lidingö med ljus marmor men inget kakel till, tycker det varit svårast i köket hittills.
  • Tussan05
    Sadie skrev 2008-04-13 09:07:27 följande:
    Man kommer till startsidan..var ska man leta? Nu har jag gjort ett kök i IKEA Home Planner. Som jag trodde så blir det lite konstigt. Vårt kök är riktigt litet, och inte med standardmått. I högra hörnet går väggen in, det är där det där fläkthålet sitter. Men vad ska vi göra med de tomrummen nu mellan spisen och väggen resp. väggen och bänkskåpet!? Programmet verkar inte vilja att man sätter nåt där alls men det kanske finns någon lösning ändå? Har ni något förslag? Ska se om jag kan få in bilden här...www.familjeliv.se/hem/sadie/gallery/phpjdotco...www.familjeliv.se/hem/sadie/gallery/phpyc4pxw...
    Men kan du inte bara vända på steken så högskåpen hamnar bredvid den där väggen? Sen kan du ha passbitar där, eller så är det bara programmet som diffar och det borde ju gå att ställa spisen så pass nära att det inte stör.
  • Tussan05
    Sadie skrev 2008-04-13 09:17:55 följande:
    Vadå, högskåp på samma vägg som fönstret? Det går inte, fläkthålet sitter på den väggen som i så fall blir på högskåpets vänstra sida. Spisen har 10 cm tomrum på varje sida om sig, det blir så i verkligheten också. Tycker det känns konstigt/trångt att inte ha den i mitten. Men ja, vad ska man ha som är 10 cm brett..?
    Nej det var jag som tänkte kansigt... Såg inte fönstret. Men det är ju lätt att fixa med passbitar som sagt.
  • Tussan05
    Neaneon skrev 2008-04-14 17:11:37 följande:
    Aspartam: Var det svårt att hitta en elkille? Har förstått att det kan vara svårt att få tag på elektriker för små privata jobb, vet inte rikigt hur vi ska lösa det, hur hitta ni er elkille?
    Min man är elektriker så vi har löst det, men ett tips är att ringa i god tid! Många inom bygg har fullt upp långt fram i planeringen. Den missen gör nämligen många privatpersoner. Annars är det väl inget särskilt att tänka på, annat än att ha tänkt igenom noga vad man ska ha så det inte blir onödia beställningar eller efterarbeten.
  • Tussan05

Yrslan: så gött att ni har bestämt er! Har ni beställ köket också eller är ni i rita-stadiet ännu?

Här börjar det arta sig i tillbygget minsann. I dag kommer ett par kompisar och ska hjälpa maken sätta tak i köket och matrummet, jag har spacklat för fullt och om någon vecka blir det golvet som ska flytspacklas (golvvärme). Känns gött att ha kommit så längt.

• Tussan05
    Piggley Wink skrev 2008-04-17 12:12:03 följande:
    Tussan: låter som vi kommit lika långt ungefär... Vi har dock alla innertak färdiga, har spacklat allt och flytspacklat köket. Sovrummet är tapetserat och målat men de jäkla fönsterinfodringarna tar ju evighetstidMåste snoka in hos dej..
    Snoka på, tyvärr har jag inte mycket bilder ute, får kanske lägga ut lite så ni får se allt slit vi ställt till med Så gött att ni kommit så långt ändå. Men vad är det med fodren som tar sån tid??
    Vi gör ju en tillbyggnad som är som ett helt nytt hus nästan, 3 sovrum, 1 stor garderob, arbetsrum, hall/tvättstuga, matrum, kök och tv-rum, så vi har en del att göra. Har helgipsat 2 rum på väggarna, resten är kvar. Tur man känner folk innom branchen så man kan få bra tips och råd.
    Längtar tills köket ska upp! Det står i ett hörn på bygget och bara väntar på oss.
  • Tussan05
    Dundermamman skrev 2008-04-17 13:22:55 följande:
    Härligt att det börja dra ihop sig hemma hos dig...du har varit läänge i planeringsstadiet menar jag !Hojta till när du har nya bilder, jag är ju också nyfiken!!!
    Ja det har tagit lite tid pga sjukdom och annat krafs. Klart jag hojtar! har ju lovat dig en kopp i det nya köket också ju
  • Tussan05
    Piggley Wink skrev 2008-04-18 08:04:09 följande:
    Är ensam med entt barn och diskbråck mesta tiden. Om lilla H sover så kan jag ju ändå bara göra nåt ½-1 tim/dag för sen ballar ryggen ur . Tur man har föräldrar som kan hjälpa till lite så det händER
    Åh, fy. DÅ förstår jag verkligen att det tar tid. Att ha barn sinkar ju rejält men ryggont är ju verkligen otrevligt. Tur släkten hjälper till. Tänkte höra om mina kunde komma imorgon och greja lite. Nu har vi ialla fall tak i matrummet. Vi ska ha ett kök utan atmöbler , utan har en "bardisk" som man kan sitta vid om man vill ta en snabb frukost och så äter vi i matsalen. Får se om jag kan lägga upp planlösningen så ni får se hur jag menar.

Ni som satt köket pratar om att det kan vara lite krångligt, men hur krångligt är det egentligen??
  • Tussan05

LiNdA med SaBiNa o JoPPe: lät krångligt, menar du att det ligger PÅ skåpen eller går det framför och över? Du får ta en bild så kan vi *brainstorma* problemet

• Tussan05

Aspartam: jag vill se! Alltid kul att få insyn i andras kök

LiNdA: Ja men så kan ju bli väldigt snyggt! Har ett par vänner som har så (inte pga rör men pga snetak) och det är väldigt snyggt! Annar, om det är snygga rör kan man ju måla dom i sanna färg som väggen och ha dom synliga. Hoppas ni blir nöjda.

• Tussan05

Så tråkigt zorro81 att ni inte blev nöjda med köket.

I veckan sattes taket i köket så nu ska jag spackla, måla lägga golvvärmen och sedan golvet, så är det klart för köket sen! Man ser äntligen ett slut på det. Hade ingen planlösningsritning på datorn men ska lägga in lite foton så ska ni få se.

Håller alla tummar vi har för att vårat kök inte är något fel på som någon av er hade fått. Vi köpte ju vårat i höstas så de 3 mån öppet köp är slut för länge sedan. Tanken var att det skulle gått fortare att sätta men maken fick en bröstmuskelinflammation som har hindrat lite. Men vi kollade orderlistan flera ggr så ingen vara fattas ialla fall. Håll tummarna för oss!

• Tussan05

zandrisen: åh, nu är det ju inte långt kvar!! Bra morot för oss andra som inte kommit fullt så långt ännu. Er kök verkar bli väldigt fint, bra planerat, vilket är viktigt.

En fråga; sätter ni kakel/glas innan ni sätter själva köket eller gör man bara tapet/målning före och det sedan?

Om någon av er känner er väldigt sysslolösa såhär mitt i renoveringen så kan ni få hjälpa oss med kakel om ni vill. Vi ska ha Lidingöluckor och ljus fuskmarmor bänkskiva. Börjar ångra bänkskivan lite och funderar på om man skulle haft en träfargad istället men det är ju för sent att byta.

• Tussan05

Yrslan; natursten var ju en idé! Men är inte det väldigt krångligt att hålla rent? Hur är priser på glas jämfört med kakel? Har kikat lite på bega plattor men inte hittat några som känns 100 ännu.
    Att sälja skivorna på Blocket har vi också funderat på. Vi får se hur vi gör med dom. Kan ju öppna ett paket och se färgen mot luckorna bara så man inte förstör alla.

• Tussan05

Gullgris: så kul att ni beställt köket nu! Då ligger ni precis steget före oss. Håller tummarna att det blir klart i tid så ni kan släppa köket när bebisen kommit.

Cluedo; Vilken bra idé att göra så! Blev ju jättesnyggt och det ser väldigt äkta ut på bilderna ialla fall. Förstår att det känns lite tråkigt om ni måste sätta nytt.

• Tussan05
    Piggley Wink skrev 2008-05-01 10:13:22 följande:
    Vi ska också till IKEA idag och köpa kök, det blir Lidingö för vår del... Ekgolvet är beställt, likaså tapeten. Kaklet ligger och väntar på att bli uppsatt. LÄNGTAR tills det är klart!
    Åh, då får jag fråga er som också ska ha Lidingö vad ni beställt för kakel? Har själv lite svårt att bestämma mig...
  • Tussan05
    MinaHjältar skrev 2008-05-03 12:57:57 följande:
    Vi har ett Duvbo kök från ikea och vi är jättenöjda. Finns bilder i mitt galleri på köket.
    Ser att ni har stenkakel (eller vad det heter?) på väggen över bänkskivan. Så funderar jag också på att vi ska ha det men har ett par frågor till dig som har det innan, om det är ok?
    Är det svårt att hålla rent eller fastnar det skit som sedan sitter?
    Vad kostade det att sätta in?

Ang besök hos Ikea köksplanerare så har vi aldrig fått boka tid. Man kommer dit och om det är kö så får man skriva upp sig på en lista så ringer dom in en i ordning, så man kan gå och göra annat under tiden.
  • Tussan05
    MinaHjältar skrev 2008-05-03 14:53:56 följande:
    Det funkar jättebra, men det går inte att bara torka av med blöt trasa som vanligt kakel, vi har en liten nagelborste som vi häller lite diskmedel på och skrubbar lätt med på kaklet och sen torkar vi av med trasa, då försvinner allt smuts. Det var inte det lättaste att sätta stenkakel med resultatet blir ju kanon. Vet ej vad det kostade.
    Åh, bra tips där med nagelborsten! Funderar på att ha en ljusare färg såg att ni har mörkare grå, tror du det är ett problem med missfärgning, har ni märkt av det på erat?
Svar på tråden Ikea Kök