• essetjossan

Ni som lever med turkiska män se hit är ni snälla.

Hej jag har en fråga till er. Jag är sambo men en från turkiet och vi har lite olika syn på saker och ting. Min sambo jobbar hela dagarna typ tio på morgonen till nio på kvällen så han ser sin dotter max en timme dessa dagar han jobbar, och mig kanske två timmar. Sen när han är ledig så måste han träffa sina kompisar och är inte hemma då heller, fast han anser att han är det för att han är borta kanske tre timmar dessa dagar, jag vill säga att det är fler. Han tycker jag är dum och tjatig som tycker att han är borta mycket. När han jobbar så är det ju självklart att han måste vara borta men när han är ledig så tycker jag att han borde känna att han vill vara med sin familj, men kompisarna kommer först. Självklart måste han ha kontakt med sina kompisar med men jag tycker måste han ha det varje dag han är ledig, en dag skulle han kunna ägna åt familjen. Han håller ju inte med mig utan han anser att han alltid är med oss och gör allt för oss. Min fråga till er som också lever med en turkisk man hur är han, vad kommer först för honom. Och ni som har barn hur mycket hjälper er man till? Min sambo har aldrig ens erbjudit sig att gå upp med dottern en morgon för att jag ska få sovmorgon. Det är inte hans uppgift enligt honom för det är jag som är mamman. Så jag skulle vilja veta lite om hur andra turkar är om det är en kultur fråga eller om det ligger hos min sambo.

• Svar på tråden Ni som lever med turkiska män se hit är ni snälla.
  • marina81

Har inte en turkisk man men känner igen mönstret från andra män från denna del av europa, din man är inte unik. 

Nedräkning 6 Maj - EDERLEZI!!
  • Teschty

Min man e från kosovo men jag kan säga att här e det jag o barnen som går först, vi kommer alltid på både första, andra o tredje plats. Han kommer skyndar alltid hem från jobbet och jag får nästan tjata på honom att han ska träffa sina kompisar nån gång, så med mycket tjat o gnat kanske han går iväg med vänner 1 gång i månaden.

Alvin mammas hjärta
  • marina81
    Teschty skrev 2008-04-13 03:49:55 följande:
    Min man e från kosovo men jag kan säga att här e det jag o barnen som går först, vi kommer alltid på både första, andra o tredje plats. Han kommer skyndar alltid hem från jobbet och jag får nästan tjata på honom att han ska träffa sina kompisar nån gång, så med mycket tjat o gnat kanske han går iväg med vänner 1 gång i månaden.
    hehe..du har turen o hittat en "hemmaman"!

Nä, men seriöst..alla är ju olika men nog finns det på Balkan o i sydeuropa en annan syn på hur mycket man umgås med folk utanför själva kärnfamiljen. Men TS, din man måste också förstå att du inte är van vid detta och anpassa sig lite han med. O har inte hans kompisar fruar o ev barn så du kan följa han då han ska träffa dem? O de kan väl komma till er också?
  • essetjossan

Jo då det är klart att han har anpassat sig lite efter mig, säger han i alla fall. Det är ju det som är det värsta att hans kompisar har inte fruar eller så har de det men de kan inte språket och så vidare. Vi skulle behöva ha en familj som vi kan umgås med tillsammans där någon av oss inte behöver översätta. Min sambo kan inte så mycket svenska än så han vill inte umgås med dem familjer som jag känner heller. Men det löser sig väl. Jag har ju min familj och vänner som jag kan umgås med när han inte är hemma så jag går ju inte under helt och hållet. Sen kan jag tycka det är tråkigt att han träffas sin dotter så lite. Jag klarar mig men för hennes skull.

• marina81

du får lära dig turkiska också!

• Natli
    Teschty skrev 2008-04-13 03:49:55 följande:
    Min är från brasilien och här är det samma sak. Får nästan putta ut honom genom dörren för att han ska gå och träffa sina vänner.
    Vet inte hur jag skulle göra/känna mig om jag inte hade en kille som hjälpte till här hemma. Här är det jämnställt och om sonen är gnällig och vaknar på natten och vill vara i famnen så går sambon upp (ja jag gör också det, typ varannan gång) och vaggar honom i famnen tills han somnar igen, även fast han måste upp och jobba 5.15.

Känns tråkigt att inte alla har sådan tur att dom känner jämställdhet, vi lever ju på 2000 talet och inte 1800 talet där kvinnan stannade hemma.
    Att vakna upp varje dag och se ditt leende, du är mitt mirakel
  • marina81
    Natli skrev 2008-04-13 21:06:27 följande:
    Min är från brasilien och här är det samma sak. Får nästan putta ut honom genom dörren för att han ska gå och träffa sina vänner. Vet inte hur jag skulle göra/känna mig om jag inte hade en kille som hjälpte till här hemma. Här är det jämnställt och om sonen är gnällig och vaknar på natten och vill vara i famnen så går sambon upp (ja jag gör också det, typ varannan gång) och vaggar honom i famnen tills han somnar igen, även fast han måste upp och jobba 5.15.Känns tråkigt att inte alla har sådan tur att dom känner jämställdhet, vi lever ju på 2000 talet och inte 1800 talet där kvinnan stannade hemma.
    jo, men 2000-talet i sverige o 2000-talet i många andra länder är inte detsamma.
  • Natli
    marina81 skrev 2008-04-13 22:15:47 följande:
    jo, men 2000-talet i sverige o 2000-talet i många andra länder är inte detsamma.
    mm jo men detta är ju sverige så....
    Att vakna upp varje dag och se ditt leende, du är mitt mirakel
  • marina81
    Natli skrev 2008-04-14 16:29:49 följande:
    mm jo men detta är ju sverige så....
    japp, men man är hemskt optimistisk om man tror att män från andra länder ska bli som svenska män helt o fullt
Svar på tråden Ni som lever med turkiska män se hit är ni snälla.