Zionezze skrev 2008-04-13 14:43:21 följande:
JosephineS - Nej det är oftast inte farligt, förr gav man pencillin vid minsta missstanke om uvi, men idag har man insett att de oftast läker ut av sig själva. Man dricker lite extra o tar det lugnt några dagar, så brukar det gå över! Det man ska se upp med är om man får hög feber, kissar blod o får väääldigt ont i njurarna, då har infektionen troligtvis gått upp i njurarna o då behöver man kollas upp. Fast de är väldigt försiktiga m att ge pencillin t gravida. Fick ju själv åka in akut i fredags för blödningar, o förmodligen är det en liten infektion men det är bara att vila o vänta ut den...
Jag tror att det är lite olika det där med hur fort och ofta de ger pencillin.
När jag väntade mitt fjärde barn(han är nu 5 år) så hade jag uvi utan några symtom. Åt pencillin men slarvade med de sista tabletterna eftersom jag inte hade några symtom. Min bm blev "hysterisk" (nästan iaf.....) och sa att jag INTE fick slarva med tabletterna. "Varför? fråga jag. "Vad kan hända?"
Hon sa att bakterierna kan gå upp i livmodern och att det inte är bra för barnet."-Barnet kan DÖ!!!!!!"
Jag blev skräckslagen!!! Klantigt av henne att säga så!!
Under min förlossning så hann dom inte ge mej pencillin intravenöst(hade uvi igen!) så min pojk fick ligga kvar i tre dar så att han fick pencillin.Dom ville ha honom under uppsikt, inte BARA pga detta utan lite andra saker oxå.
Misstänker man uvi under graviditet så tycker jag absolut att man ska kolla upp det.