• gulis79

Ont i njurarna/ryggen?

Vaknade kl. 5 och hade ont i vänstredelen av ryggen, känns som njurarna.Sen drack jag vatten oc hdå försvann det. hade nu jätteont igen kl 8 när jag vaknade, molande värk. Är i vecka 11 och blir ju rädd att det ska vara ett missfall på gång, har druckit vatten och nyponsoppa och det har avtagit. Någon som haft liknande besvär eller vet vad jag ska göra?

• Svar på tråden Ont i njurarna/ryggen?
  • Lizen1982

Jag är i .v.11 i morgon och har så som du. Hade det förra gången också. Vet inte vad det är men jag ska ta upp det med min BM.

• MoSv74

Håller det i sej tycker jag absolut att du ska ta kontakt med akuten/jourcentralen.

(Har själv problem med en njure.)

• yaz

När jag var i vecka 20 så tryckte livmodern ihop min högra urinledare vilket medförde stas i njure, Det gjorde skitont!!!
    Gjorde ultraljud på akuten...

• luttelin

Hade jättemkt problem med ena njuren när jag väntade första barnet. Åkte in akut ett par ggr då jag hade så sjukt ont.  Visade sig att ena njuren var lite förstorad. Fick rådet att stå på alla fyra med rumpan högt upp i vädret och vicka på höfterna...  bebis trillade då framåt och minskade trycket på njuren. Fick även en massa starka suppar men blev så himla dåsig av de så de slutade jag med snabbt. De värsta symtomen avtog efter ngn månad.

Kan trösta med att smärtorna var bra mkt värre än förlossningssmärtorna.

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ 29/5-08, Mille blir storebror ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Jela79

Hej!

Har oxå jätte ont på höger sida upp mot njuren.
    Har inte fått någon hjälp ännu men det är inte urinvägsinfektion iaf då vi har tagit prover på det. Blir galen snart, har gått med detta nu sen förra tisdagen och det hjälper bara med att äta Alvedon. Fick en tid hos läkaren på Tisdag.
    Är i vecka 27

• yaz

Stas=Stockning. Eftersom livmodern trycker ihop urinledaren så kan inte urinet utsändras, njuren förstoras och irriteras.

Jag fick Supp voltaren och blev bra på en gång

• kegan

Kan ju vara en vanlig urinvägsinfektion också, jag har haft många såna och en gång fick jag bara sån otrolig värk bak i njurarna, inga andra symptom alls, och det var urinvägsinfektion.

• Zionezze

Urinvägsinfektioner är jätte-vanligt som gravid, o märker man inte av dem så kan infektionen vandra upp i njurarna o då gör det ont i dem. Lämna in morgonuringen till mvc på måndag så kan de göra en odling! Själv har jag åkt på två infektioner sen jag blev gravid, o inte märkt av dem mer än att jag fått blödningar... Så det är inte alltid så lätt att märka av de små otäckingarna!

• JosephineS

Förlåt om jag snor tråden lite
    Men är det farligt att ha urinvägsinfektion när man är gravid? Har svidit när jag har kissat de senaste dagarna.. kan det var en infektion?

• gulis79

Tack för alla svar. Ska till bm i morgon får kanske ta ett u-prov då. Det har hjälpt när jag dricker mer.

• Lantani

Jag har under två perioder, dock inte efter v 10 (är i vecka 12 nu), haft vänligt ont i ryggen, kändes som njurarna och det gjorde verkligen skitont. Mitt gick över efter att jag bara legat stilla en stund med en varm vetekudde under ryggen. Sökte dock inte akuten mot detta, så jag vet inte vad det kan ha varit, men tänkt fråga bm på inskrvningen på tisdag.

• Zionezze

JosephineS - Nej det är oftast inte farligt, förr gav man pencillin vid minsta missstanke om uvi, men idag har man insett att de oftast läker ut av sig själva. Man dricker lite extra o tar det lugnt några dagar, så brukar det gå över! Det man ska se upp med är om man får hög feber, kissar blod o får väääldigt ont i njurarna, då har infektionen troligtvis gått upp i njurarna o då behöver man kollas upp. Fast de är väldigt försiktiga m att ge pencillin t gravida. Fick ju själv åka in akut i fredags för blödningar, o förmodligen är det en liten infektion men det är bara att vila o vänta ut den...

• MoSv74
    Zionezze skrev 2008-04-13 14:43:21 följande:
    JosephineS - Nej det är oftast inte farligt, förr gav man pencillin vid minsta missstanke om uvi, men idag har man insett att de oftast läker ut av sig själva. Man dricker lite extra o tar det lugnt några dagar, så brukar det gå över! Det man ska se upp med är om man får hög feber, kissar blod o får väääldigt ont i njurarna, då har infektionen troligtvis gått upp i njurarna o då behöver man kollas upp. Fast de är väldigt försiktiga m att ge pencillin t gravida. Fick ju själv åka in akut i fredags för blödningar, o förmodligen är det en liten infektion men det är bara att vila o vänta ut den...
    Jag tror att det är lite olika det där med hur fort och ofta de ger pencillin.
    När jag väntade mitt fjärde barn(han är nu 5 år) så hade jag uvi utan några symtom. Åt pencillin men slarvade med de sista tabletterna eftersom jag inte hade några symtom. Min bm blev "hysterisk" (nästan iaf.....) och sa att jag INTE fick slarva med tabletterna. "Varför? fråga jag. "Vad kan hända?"
    Hon sa att bakterierna kan gå upp i livmodern och att det inte är bra för barnet."-Barnet kan DÖ!!!!!!"
    Jag blev skräckslagen!!! Klantigt av henne att säga så!!

Under min förlossning så hann dom inte ge mej pencillin intravenöst(hade uvi igen!) så min pojk fick ligga kvar i tre dar så att han fick pencillin.Dom ville ha honom under uppsikt, inte BARA pga detta utan lite andra saker oxå.

Misstänker man uvi under graviditet så tycker jag absolut att man ska kolla upp det.
  • MoSv74
    luttelin skrev 2008-04-12 09:24:10 följande:
    Hade jättemkt problem med ena njuren när jag väntade första barnet. Åkte in akut ett par ggr då jag hade så sjukt ont.  Visade sig att ena njuren var lite förstorad. Fick rådet att stå på alla fyra med rumpan högt upp i vädret och vicka på höfterna...  bebis trillade då framåt och minskade trycket på njuren. Fick även en massa starka suppar men blev så himla dåsig av de så de slutade jag med snabbt. De värsta symtomen avtog efter ngn månad.Kan trösta med att smärtorna var bra mkt värre än förlossningssmärtorna.
    Jag hade oxå lite problem under min sista graviditet men dom trodde att det var tarmarna.
    Däremot EFTER graviditeten så hade jag j*vligt ont!!
    Hade oxå som du att njuren inte tömde sej. Fick avlasta den med en kateter rätt in i njuren men det hjälpte inte.
    Min njure var ju "lös". Jag vet,låter ju helt sjukt!
    Har blivit op två ggr för detta under -05. Är fortfarande inte bra. (men läkarna är sååååååå nöjda med op!!!!)
    Njuren har tagit skada pga detta. Fungerar "bara" 36%.

Läkarna sa att njuren kan ha "lossnat" under graviditeten.

Jag håller med dej om att smärtorna var bra mycket värre än förlossningen. Föder hellre barn varje dag än ha såna smärtor!!!
  • mludvigs

Eftersom ens njurar får jobba för två när man är gravid så är det ju klart allvarligare om man får uvi som gravid än utan att vara gravid. Sen är det ju dessutom så att många uvi:er som gravid är 'tysta' så att man inte märker dem förräns det gått ganska lång tid och det är ju verkligen inte bra!

• Zionezze

MS74 - jag har haft jätte-mkt problem m uvi + ett flertal njurbäckeninflammationer under mitt liv o har märkt en attiydförändring de sista 5 år om pencillin, som sagt skrev de ut det hela tiden förr, vilket oftast bara resulterade i att man åkte på en ny omgång när man väl slutat med tabletterna. Men nu verkar det vara mer att man resonerar som så att de flesta infektioner läker ut av sig självt, men givetvis ska man hålla dem under uppsikt! Som jag sa var jag själv på akuten i fredags just pga uvi...

• nattfrost

Det låter ju precis som de problem jag haft, har gjort ul av njurarna men hittade ingetr just då eftersom jag inte hade ont just då. Men var "problemet" då alltså att bebisen tryckte på njurarna eller blåsan..
    läkaren som gjorde ul kunde nämligen se att blåsan låg rejält i kläm..

• MoSv74

Zionezze- Du har säkert rätt i att det har förändrats sen jag var gravid sist.
    Har inte ,tack och lov, haft ont av uvi sen dess.

Har faktiskt oxå märkt en förändring på mitt jobb när jag tänker efter. Jobbar på ett demensboende och det är inte alltid som dom sätter in pencillin vid uvi. OM dom inte har väldiga besvär såklart!

Så du har nog alldeles rätt. =0)

Svar på tråden Ont i njurarna/ryggen?