• undrar

ÖGONINFLAMMATION, snälla hjälp, blir snart galen!!!!

Nu har det gått en vecka sedan jag vaknade av att mitt öga var geggigt och jag inte kunde öppna ögat. Min son hade fått det dagen innan så han smittade mig.
    I tis eller onsdags fick vi ögondroppar som vi tagit var 3:e timme vaken tid!!! Min son är helt bra, det blev han för ca 3 dagar sedan.

Men mina ögon blir ju ALDRIG bra, hur lång tid ska det ta??? Det är ingen gegga på dagarna (bara röda ögon, dock inte lika rött som det var i början), men jag kan inte öppna ögonen på mornarna pga all gegga å klet i ögat.
    Nu känns ögonen torra och det gör lite ont, har nyss tagit dropparna.

Om man tagig mascara, och sen torkat av borsten, kan man ändå smitta sig själv igen medan man redan har ögoninflammationen?? Då borde man inte få ha samma handduk eller nånting? De på bvc sa att sonen skall ha en egen handduk, och jag en, så borde vara samma med mascara att det itne smittar?

• Svar på tråden ÖGONINFLAMMATION, snälla hjälp, blir snart galen!!!!
  • Chewie

Ja allt smink måste bytas ut och linser och allt som är i kontakt med ögonen, det smittar jättelätt..

Pärlan 050304 & Pajas 070105
  • undrar

chewie: ja, jag vet att det skall bytas ut sen när man blivit frisk, men måste jag sluta med det nu när jag har inflammationen också? känns inte jättekul att ha röda ögon, och vara helt blek och inte ens kunna använda NÅT smink ju =(

• Chewie

Jag ska nog sluta upp och svara i såna här trådar för nu har jag åkt på ögoninfammation Hahaha, komiskt, eller inte.. Jag sminkar mig inte och använder inte linser. Tycker inte om att vara utan det men jag tror det går över snabbare då eftersom annars petar man ju in bakterierna igen från mascaraborsetn och så.. Jag kör med lite puder och annat som inte är direkt in i ögonen sen glasögon på så ser jag inte alls för hemsk ut

Pärlan 050304 & Pajas 070105
  • AnnaGBG

Du smittar ju dig själv om och om igen om du använder samma marcaraborste varje dag!

Du skall skölja ögonen, torka från ögonvrån och inåt. Inte använda samma handduk mer än en gång och byta örngott varje natt.

• AnnaGBG
    AnnaGBG skrev 2008-04-15 22:50:45 följande:
    Du smittar ju dig själv om och om igen om du använder samma marcaraborste varje dag! Du skall skölja ögonen, torka från ögonvrån och inåt. Inte använda samma handduk mer än en gång och byta örngott varje natt.
    Dessutom smittar du från öga till öga så använd inte samma papper/bomull till båda ögonen. Och låt bli att pilla!
  • Temugg

Vilken bra tråd! Jag vaknade inatt och kunde inte öppna ena ögat, kände att det var lite blött under ögat. I morse undrade jag över örngottet om jag behövde byta det eller inte men här har jag fått svar! Usch, jag som bara ville lägga mig nu - fast jag slipper ju ta ur linserna i alla fall!

Kanske ska passa på och slänga min gamla mascara också, den har hängt med väl länge nu...

• AnnaGBG

Det är ju värsta epidimin som går nu ju? Min ena son har haft det, den lille har det nu och många vi känner har det också.

Jag och min man har än så länge klarat oss men jag spritar ALLT här hemma. Det är ju knappast enkelt att säga till en 2-åring att inte pilla sig i ögonen...

• Kajsan

Här har storbarnet och pappan det, men jag och bäbis har inte fått det än.
    Pappa och storbarnet delar ju kudde på nätterna

• mamma jenny

Jag har super tips till ögoninflammation! Tvätta ögonen med kokt te. Lägg gärna te påsen på ögonen. Jag använder bara det. Mina barn har aldrig det i två dagar ens. Men på barn kan man inte lägga påsen på ögat. Men tvätta går bra. Detta gör dom i Holland. Super bra. Många har provat och blivit supernöjda.

Stolt Mamma till snart 4 barn *L*
  • AnnaGBG
    mamma jenny skrev 2008-04-15 23:11:32 följande:
    Jag har super tips till ögoninflammation! Tvätta ögonen med kokt te. Lägg gärna te påsen på ögonen. Jag använder bara det. Mina barn har aldrig det i två dagar ens. Men på barn kan man inte lägga påsen på ögat. Men tvätta går bra. Detta gör dom i Holland. Super bra. Många har provat och blivit supernöjda.
    Svider inte det? Får testa på mig själv innan jag plågar barnen!
Svar på tråden ÖGONINFLAMMATION, snälla hjälp, blir snart galen!!!!