• undrar

ÖGONINFLAMMATION, snälla hjälp, blir snart galen!!!!

Nu har det gått en vecka sedan jag vaknade av att mitt öga var geggigt och jag inte kunde öppna ögat. Min son hade fått det dagen innan så han smittade mig.
    I tis eller onsdags fick vi ögondroppar som vi tagit var 3:e timme vaken tid!!! Min son är helt bra, det blev han för ca 3 dagar sedan.

Men mina ögon blir ju ALDRIG bra, hur lång tid ska det ta??? Det är ingen gegga på dagarna (bara röda ögon, dock inte lika rött som det var i början), men jag kan inte öppna ögonen på mornarna pga all gegga å klet i ögat.
    Nu känns ögonen torra och det gör lite ont, har nyss tagit dropparna.

Om man tagig mascara, och sen torkat av borsten, kan man ändå smitta sig själv igen medan man redan har ögoninflammationen?? Då borde man inte få ha samma handduk eller nånting? De på bvc sa att sonen skall ha en egen handduk, och jag en, så borde vara samma med mascara att det itne smittar?

• Svar på tråden ÖGONINFLAMMATION, snälla hjälp, blir snart galen!!!!
  • mamma jenny

Nej det svider inte tvätta många ggr under dagen så är det borta dagen efter. Men tvätta ändå en gång dagen efter.

Stolt Mamma till snart 4 barn *L*
  • Väntarochlängtar

Ögoninflammation är som att "ha snuva i ögonen" kan man säga... Alla blir vi ju förkylda på olika sätt och det är obehagligt OCH smittsamt med ögoninflammation. Men ibland tycker jag att det blir lite väl "hysteriskt" när det gäller hygienen.. Visst ska man tvätta händer osv- men det ska man väl alltid?!

Tvätta med ljummet vatten och köp ev receptfri salva/ögondroppar på Apoteket.

Att tvätta med te kanske också funkar- har ej provat.

TS-hoppas att du snart kryar på dig!

• AnnaGBG
    mamma jenny skrev 2008-04-15 23:14:06 följande:
    Nej det svider inte tvätta många ggr under dagen så är det borta dagen efter. Men tvätta ändå en gång dagen efter.
    Jag skall absolut testa! Har redan satt på vattenkokaren för stackarn vaknar ungefär 1 gång i timmen och vill att jag skall göra så han kan se...
  • mamma jenny
  • AnnaGBG
    Väntarochlängtar skrev 2008-04-15 23:15:22 följande:
    Ögoninflammation är som att "ha snuva i ögonen" kan man säga... Alla blir vi ju förkylda på olika sätt och det är obehagligt OCH smittsamt med ögoninflammation. Men ibland tycker jag att det blir lite väl "hysteriskt" när det gäller hygienen.. Visst ska man tvätta händer osv- men det ska man väl alltid?!Tvätta med ljummet vatten och köp ev receptfri salva/ögondroppar på Apoteket.Att tvätta med te kanske också funkar- har ej provat.TS-hoppas att du snart kryar på dig!
    "Hysteriskt" Tja, kanske men både jag själv och ungarna är hellre förkylda i näsan än i ögonen.
  • lilla snuttan

Det verkar vara något som går ja.. min dotter (och halva dagis) hade det för ett par veckor sedan. Det tar cirka 6-7 dagar att bli fri från en konjunktivit. Det är bara att tvätta ögonen som nämnts tidigare och byta handdukar, örngott. Vara noga med hygienen helt enkelt. Hoppas det ger sig snart!

• mamma jenny

vi tvättar med mjukt papper som vi doppar och svalnar av det.

• Väntarochlängtar
    AnnaGBG skrev 2008-04-15 23:17:53 följande:
    "Hysteriskt" Tja, kanske men både jag själv och ungarna är hellre förkylda i näsan än i ögonen.
    Håller med dig.. Det är aldrig roligt med ögoninflammation.. Men när det gäller tex smittrisk på dagis osv så smittar det mest INNAN det bryter ut och barn på dagis kan vara smockfulla med snor men om de bara är liiiiite röda i ögonen så får dagispersonalen panik.. Det är min erfarenhet i alla fall Därav "hysterisk"..
    SJÄLVKLART ska man hålla barn hemma om de är väldigt infekterade i ögonen- men det ska man också ha om barnet är jättesnoriga tycker jag!

www.vardguiden.se/Article.asp
    www.vardguiden.se/Article.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
  • ludenben

jag vaknade natten mellan lördag och söndag av att jag hade det. Det var riktigt illa men nu är det på väg tillbaka.
    Jag använder handsprit och tvättar händerna ofta. Tvättar med ljummet vatten ofta.

• Pernilla3

Använd inte smink och linser när du har ögoninflammation. Inte bara att bakterier kommer på dem utan för att de irriterar det känsliga ögat.

• undrar

Oj, jag har inte kollat här på länge märker jag :)
    Jag är fortfarande INTE bra Igår morse var det ok, inte så mkt gegga alls, jag kunde t om öppna ögat utan att behöva bända upp det med fingrarna. MEN imorse var det mer igen
    Men jag är inte något röd i ögat och det kommer inget gegg alls på dagarna, bara på morgonen när jag är nyvaken.

Nu svider det i ögonen, känns som jag har gammal tvål i dem ungefär. Gör jätteont när jag ska skölja med ljummet vatten (så gör inte det så jätteofta bara för det, men hjälper det verklgien om man gör det då?)

I helgen ringde jag sjukvårdsupplysningen, och idag ringde jag vårdcentralen som sa att jag har virus i ögonen (samma som inflammation typ?!)
    Så jag har idag köpt Novaform på apoteket och hoppas att den skall hjälpa. Blir verkligen galen på riktigt snart!!!! HATAR att inte få ha linserna och smink och jobbigt när det svider så också, ibland kommer det tårar för att det svider så, ser ut som att jag gråter, kul kul..

Även min son har lite gegga i ögonen på morgonen nu igen, SUCK. Men INGET på dagen, inte efter han sovit middag heller. Så skumt. Och hans ögonvitor är helt vita och som vanligt. Men igår gick jag till vårdcentralen med honom för att hans ena öga var mycket mindre än det andra, + att han var väldigt svullen på ögonlocken och verkade väldigt öm där. Men imorse var han som vanligt igen, förutom geggat då.

Hoppas att ni andra som har ögoninflammation eller nåt annat blivit bättre iaf!!

• ludenben

mitt börjar gå tillbaka. jag hoppas jag är bra i morgon. Rejält förkyld så det kommer därifrån. jag hoppas jag inte smittar sonen. Annars brukar ju barn få det först men nu var det jag tänk på handsprit. Jag har dax alcogel. Tar den ofta, den är återfettande så det torkar inte ut huden lika lätt. Jag var så rädd först att det var allergi mot katten men det kommer inte bara så utan det är från förkylingen.

• undrar

Ska hålla tummarna att du är bra imorn, å att jag med är det :) (känns som att jag aldrig kommer bli bra) Jag brukar aldrig vara sjuk, inte förkyld eller någonting. Men nu har jag varit förkyld jättelänge, snuvig osv. Och har haft väldigt ont i halsen som börjar gå över nu, men har världens rethosta på nätterna, så det ligger fisherman friend bredvid sängen som jag fick ta varannan timme inatt ungefär. Jag hade knappt hört talas om ögoninflammation ens innan jag själv fick det, eller sonen fick det ju dagen innan mig..

• ludenben

ja hoppas ditt e borta imorgon med håller tummarna....

• undrar

tack man kan ju hoppas att Novaformen gör underverk =)

• undrar

Men ska det svida så här mycket eller?? Fick en svidattack precis, sved så mycket så tårarna fyllde hela ögonen så jag inte kunde se något

Svar på tråden ÖGONINFLAMMATION, snälla hjälp, blir snart galen!!!!