• monella

Kommer inte att orka länge!!!

Jag orkar inte!! Jag har extremt mkt pollenallergi och redan igår slog det till...mår piss orkar ingenting. Alltid samma visa. Men iår vet jag inte hur jag ska orka. Jag helammar och enligt läkare finns det inget jag kan ta mot min pollen!! Hur i hel**te ska det gå?? Jag kommer inte orka ta hand om min son (8v) ens. Är det ngn som vet hur man kan göra? Jag har aldrig ens vågat prova ta mig igenom en vår utan massa mediciner ju!

• Svar på tråden Kommer inte att orka länge!!!
  • Mamma S

Hej!

Är också allergiker och vet hur jobbigt det kan vara. Tycker det låter konstigt att det inte finns någon allergimedicin du kan ta fast du ammar! Vad är det för läkare du pratat med? Kanske du skulle fråga en annan läkare om dennes åsikt?

• Ionea

Håller med ovanstående, annan läkare kanske?
    Har du testat lite mer okonventionella läkemedel? exempelvis naturläkemdel osv?

• monella

Jag frågade min husläkare...naturläkemedel har ja ej provat men ni har nog rätt en annan läkare kanske vore bra att konsultera. ska göra det på mån. Om ja överlever helgen hehehe

• Mollan

Prata med en annan läkare! Det är klart att det finns medicin som du kan ta även om du ammar.

• Malou36

Mitt tips är att själv läsa på fass.se och där se vilka läkemedel du kan ta. Har lite samma problem, fast med migrän. Helammar också och medicinerna du kan ta, är väldigt lätträknade. Både under grav och amning. Lycka till!

• Dott

Tavegyl kan man ju ta när man är gravid... Borde väl kunna ta det när man ammar oxå?? Eller...
    Såhär står det i FASS:

Amning
    Tavegyl passerar över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Tavegyl under amning.

• fridolutten

Hej!
    Du har nog redan tänkt på det men vanlig koksalt, renässans, nässpray kanske hjälper lite i alla fall? I alla fall en kort stund.

• Ms Kanga

Du kan testa Nasaleze från hälsokosten, det är cellulosafiber som blockerar pollen i näsan så att man inte får någon allergisk reaktion

• Bubbilub

Tänk på att naturläkemedel kan påverka barnet precis lika mycket som vanlig medicin, men är oftast inte lika vältestat. Så kolla noga innan du tar något naturläkemedel att det säkert är ok.

Prata med någon på ditt Apotek, farmaceuterna är oftast duktiga på vad man kan använda vid olika tillfällen.

• mandolina

kanske ett konstigt tips, men man kan skölja näsan med koksaltlösning med en nässköljare (Nasaline tror jag sköljaren heter och finns på apoteket), används vid nästäppa men även vid allergi, tar bort pollenpartiklar vad jag förstår, helt ofarligt och billigare än koksaltbaserade näsdroppar på apoteket.
    Tavegyl kanske?
    Be om second opinion från annan läkare! Kanske det finns hjälp att få, att ta hand om en bebis är väldigt krävande utan att ha men av allergier. Stå på dig!

• suramin

Jag använde lomudal nasal och lomudal ögondroppar under min graviditet och jag har precis kollat fass och de går att använda även under amning. Även om de inte är lika bra, så är det ju bätte än ingenting. tavegyl ska man också kunna ta, men då somnar du väl stående (man brukar bli rätt trött). Sedan kanske du har tur och inte blir lika dålig som du brukar bli. Jga hade mycket mindre besvär under graviditeten och nu när jag ammar har jag inte behövt medicinera ngt alls (jag har tagit medicin _varje_ dag tidigare). Om det håller i sig måste jag nog långtidsamma . Hoppas att det ordnar sig för dig!

• Svimpe

Hör med personalem på apoteket, det finns ju massor olika receptfria allergimedel och på apoteket vet dom om du kan ta dom eller inte

• LaFontaine

Jag skulle snarast rekommendera en riktig allergiläkare (har du varit hos en kan du gå till en annan). Dels för att de i allmänhet kan mycket mer än apotekspersonal och dels också för att de kan skriva ut starkare och bättre preparat som kanske kan kombineras med amning. Apotekets pollenmediciner är värdelösa om man inte har en rätt lätt allergi.

• Anarcha

Du kan väl ge ersättning istället för att amma? Så får ditt barn en frisk och glad mamma, och fullvärdig näring.

• Bubbilub

monella, Hur har det gått? Har du hittat någon allergimedicin som du kan ta? I så fall vad?

Svar på tråden Kommer inte att orka länge!!!