• isacochrasmusmamma

Någon som vet om barnet behöver vård på lasarettet om det föds i vecka 33-34?

Jag har fått prematurbarn förut, då kom de i vecka 29+6. Då fick barnen vara kvar i ca 6 veckor innan vi fick ta med oss dem hem.

Nu är jag gravid och är i vecka 33+3. Har regelbundna sd som känns mer än vad de brukar göra. Undrar om det är någon som fått barn ungefär i den här tiden och hur blev det Är barnet såpass moget att det klarar andning själv nu? Får man ha barnet hos sig efter förlossningen eller tar läkaren det och lägger det i kuvös?
    Är lite orolig så jag är jättetacksam för svar.

kram åsa

• Svar på tråden Någon som vet om barnet behöver vård på lasarettet om det föds i vecka 33-34?
  • Familytime

Hej! Jag har inte varit med om samma sak, men jag vet ändå lite om hur det funkar. Ja, ditt barn kommer nog få ligga i kuvös om det föds så tidigt. Det är inte alls säkert att det är jättenödvändigt, men för säkerhets skull gör de det så att de undanröjer alla risker. Det beror ju alldeles på hur barnet mår, mår det bra, så kanske du kan få upp det på magen en stund? Jag förstår att du är orolig, men det är lite för tidigt för förlossning ännu. Försök att lägga dig ner och ta det väldigt lugnt nån timma. Förhoppningsvis slutar värkarna, annars ska du nog ringa in till förlossningen för att få värk-stoppande medicin.

Men stressa inte upp dig nu, utan försök att ta det lite lugnt. I sverige har vi den bästa förlossningsvård och barnvård man kan tänka sig!

Lycka till!

• isacochrasmusmamma

Tack snälla för ditt svar!!!

• pulmones

DE ÄR PÅ GRÄNSEN ATT DE KLARAR SIG SJÄLVA HÄR.... MEN DET BLIR INTE SÅ LÅNG VISTELSE KAN JAG TRO. MATEN ÄR VÄL DE SOM KAN TA LÄNGST TID? SÅ INVIDUELLT

FÖR 6 VECKOR SEN FÖDDE JAG MIN DOTRA I VECKA 34+5 OCH HON KLARADE ALLT GALANT, SEG PÅ MATEN MEN ANNARS VAR VI PÅ NEO I 5 DAGAR BARA. FICK CPAP I EN DAG.

ANDRA DOTTERN FÖDDES I VECKA 35+0, HON BEHÖVDE SOLA LITE MEN BODDE MED MIG PÅ BB.

SONEN FÖDDES I VECKA 35+2, HAN HADE NÅGRA APNEER SOM GJORDE ATT HAN FICK BO PPÅ NEO I 2 DAGAR....DET ÄR JU GRYMT LITE

MEN DE SA ATT BEBISAR FÖDDA I VECKA 35+ KAN MN CHANSA MED, DE KAN BO PÅ BB MEN OBSERVATION TYP. MEN YNGRE SKA KOLLAS PÅ NEO DE FÖRSTA DAGARNA OAVSEYTT HUR DE MÅR NÄR DE KOMMER UT.

• pulmones

vilken jättetext! sorry...inte meningen

• Fiviva

min son föddes i v 33. han låg i kuvös en vecka. värme säng en vecka och sen hemvård i en vecka. sen kunde vi mysa hela familjen i lugn och ro hemma.

• isacochrasmusmamma

åh tack snälla ni för era svar

• Fiviva

har min förlossning lite bättre berättad på min sida om du vill läsa.//emma

• Fiviva

eller nej den hade jag tydligen tagit bort..

• santanas

Sonen föddes i v 36+1 och vi fick stanna 9 dygn på neo med sond då han var trött och dålig på att suga. Hade sammandragningar från v 28 som stoppades med Bricanyl och jag fick också Cortisoninjektion ifall han hade velat ut ändå tidigare för hans lungors skull

• Heahog

Min son mådde jättebra, behövde bara sond & värmebädd i 2 veckor. Tror det är ytterst sällan som en prematur klarar sig utan nån hjälp alls.

Svar på tråden Någon som vet om barnet behöver vård på lasarettet om det föds i vecka 33-34?