• maica75

Ont i fingerlederna. Varför??? Hjälp!!!

Jag är i veckan 30 nu.

För ca 1 vecka sedan har jag haft ganska ont i fingerlederna, speciellt på morgonen då jag har vacknat, eller även efter en tupplur mitt på dan. Då är de väldigt hårda och det är tröggt att knyta händerna. Jag vet inte om de är svullna men fingrarna ser lite tjockare ut.

Är någon här som har samma problem? Varför? Är det farligt? Det känns som det ömmar lite i fötterna med.

• Svar på tråden Ont i fingerlederna. Varför??? Hjälp!!!
  • Spaniér

Hejsan!
    Jag har samma problem nu såhär på slutet då allt svullnat upp! Men det är för att det samlas så pass mkt vatten i kroppen som det blir ömt och ont. Så det är ingen fara Kram!

• SaraHeleneBirgitta

samma här både fingrar och fotleder..

• carro74

Jag har samma problem min BM säger att det är karpaltunnelsyndrom (stavning) och att det beror på hormonerna.

Har haft det ganska länge och är nu i v 36.
    Det är rätt jobbigt och ibland somnar händerna när man sover och det gör ont att knyta händerna mm.
    Men det är nog ganska vanligt =)

• Juice

SHET! Jag har haft så i några dar nu och började tro att jag hade reumatism eller nåt, sjukt att du skrev ett inlägg om detta, jag hade tänkt göra det själv, men nu slapp jag ! hahaha... Har precis som du svårt att knyta fingarna, gör skitont i lederna!!

• Fru Indosaurie

låter som karpaltunnelsyndrom, det finns nattskenor att låna hos arbetsterapeuten i din kommun.

• Bjutt

jag har också haft så i några dagar nu, trodde jag hade råkat stuka dom lr något, men då har det med att man svullnar upp.

• danna77

Jag fick så under min förra graviditet och det har liksom aldrig gått över. Nu, i v. 29, så värker det fortfarande och det är inte för att jag är svullen. När jag pratade med BM så rekommenderade hon skenor.
    Jag hoppas att det släpper efter denna grav. för annars måste jag nog ta tag i det så småningom... *suckar*

• Juice
    danna77 skrev 2008-04-16 15:06:42 följande:
    Jag fick så under min förra graviditet och det har liksom aldrig gått över. Nu, i v. 29, så värker det fortfarande och det är inte för att jag är svullen. När jag pratade med BM så rekommenderade hon skenor. Jag hoppas att det släpper efter denna grav. för annars måste jag nog ta tag i det så småningom... *suckar*
    Men varför försvinner det inte när man fött om det har med grav att göra?.. Jobbigt, har fått höra från några att det kan bli bestående, min kusins kompis fick tillochmed operera sina händer för det.. usha
  • danna77

Jag vet inte, när jag fick ont i förra graviditeten så sökte jag läkare. (Jobbade då och använde händerna mycket så det blev tillslut ohållbart). De kollade så det inte var reumatism sen hände inte så mycket mer. Efter det har jag bara gått med det. Vissa dagar känns fingrarna helt låsta och måste "mjukas" upp på morgonen. Har gått med det i fyra år snart och nu under denna graviditet har det varken blivit bättre eller sämre. Det är inget jag dör av förmodligen =) men jag kommer nog söka hjälp om det inte släpper efter denna amningen...

Svar på tråden Ont i fingerlederna. Varför??? Hjälp!!!