• bubbelmaja

smitta ner med vattkoppor medvetet eller ej?

Våra barn är 2.5 år och snart 10 månader och har ej haft vattkoppor. Nu har kusinen fått vattkoppor. Funderar på om vi ska låta dem träffas så barnen får vattkoppor. Det är ju bättre ju yngre de är. Att det blir lindrigare osv. Dessutom är jag föräldraledig nu så rent praktiskt kanske det är lättare för oss vuxna och våra arbeten om det är gjort nu. Men samtidigt-ge dem en tuff smitta medvetet?? Lilltjejen är numera frisk, men har haft många förkylningar och är inte så stor än, bara ca 7.5-8 kg.

Ni i samma situation, hur har ni gjort? Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden smitta ner med vattkoppor medvetet eller ej?
  • sundborn

Det är inte tillrådigt att låta den lilla smittas av vattkoppor. Så små barn kan bli rejält sjuka, eller lindrigt sjuka. Blir de lindrigt sjuka är det inte säkert att de blir immuna och då har man ju ,helt i onödan, utsatt dem för risken att bli allvarligt sjuka.

Detta hört av en barnsjuksköterska så sent som för ett par dagar sedan, då min kompis hade samma fundering som du.

• bubbelmaja

OK, fast jag ringde sjukvårdsupplysningen igår som sa att barn under 6 månader inte ska smittas. Hon kunde varken råda eller avråda i övrigt.

• TheMother

Min lilla fick vid ett år och var mycket sämre än den stora på snart fem. Hade koppor överallt, i slidan, munnen, håret. Har för mig att de små även kan få lite följdsjukdomar. Jag hade INTE smittat en bebis med koppor.

• J W

Vi smittade medvetet Dottern var 2 år och sonen 6 månader (han helammade och bvc trodde inte han skulle bli smittad)
    De fick några prickar här å där och hade klåda en natt, annars var de i princip besvärsfria

Ångrar mig inte en enda sekund.

• bubbelmaja

Usch, nej, vi avvaktar!! Tack för era svar. Då är det alltså inte så att det är bäst ju yngre det är, utan bättre ju yngre de är om den nått en viss ålder? vI VÄNTAR TILLS DE SMITTAS PÅ DAGIS, DÅ DET INTE GÅR ATT UNDVIKA SMITTAN. (hoppsan, caps lock!)

• trebarnsförälder

Jag kan bara säga hur jag har gjort och jag smittade mina barn medvetet när dom var 10 mån,3,6 år gamla.

Visst var dom sjuka och det blir ett par nätter som är jobbiga men jag var mammaledig och det var på våren så jag tänkte att det det är lika bra att få det gjort.

Inget jag ångrar en sekund idag .
    Vet våra grannar som hade 5 veckor semester och den första fick det 1:a veckan sedan var hela semstern förstörd då dom också har 3 barn.
    Ngt som är bra är att nu på våren är det ej så varm och dom kan ha pyjamas på sig när dom sover och dom slipper klia sig så.

Kan ej säga hur du skall göra men så gjorde jag tänk då bara på at dom smittar som mest 1:a dgrna när det bryter ut.
    r

• bubbelmaja

Trebarnsförälder: också en 10-månaders, alltså. Hur klarade han/hon av klådan?

• J W
    bubbelmaja skrev 2008-04-13 09:37:04 följande:
    JW: skrev samtidigt. Det gick alltså bra för er. Blev lillen immun efter det?
    vad jag vet så är han det
    Tyckte det var bättre att ta det när de var små än när de är äldre. Man blir ju hemma länge, och barnen hade inte riktigt vett att klia sig ordentligt
  • Yrslan

Skulle inte utsätta mina barn för smittan.

Svar på tråden smitta ner med vattkoppor medvetet eller ej?