• In the summertime

Vad ska man inte äta med gallbesvär

Vad är det som man inte ska äta om man har gallbesvär???

• Svar på tråden Vad ska man inte äta med gallbesvär
  • gulllis

det är så olika
    men jag kan inte äta stek fet mat
    lök
    äpplen
    ägg
    paprika
    skalet på gurkan

vet inte vad jag ska skriva här nere????
  • Snooze

Har inga problem själv men mamma kan inte äta:

*stekt mat
    *fet mat
    *lax
    *pannkakor
    *rökt mat
    *skaldjur
    *äpplen
    *vindruvor
    *ägg
    *alkohol

• In the summertime

okej tack för svaren. Jag hade mitt första gallstensanfall igår och det vill jag inte återuppleva.

• SatuSv

Kan vara från person till person men utfall löses ofta av,
    fet mat
    ägg
    äpplen
    gurka
    starka kryddor
    skaldjur
    nötter

• BubbelGuppie

samma som ovan men ett tillägg som kan vara ganska viktigt
    ta inte tabletter med morfin eller kodin ej heller hostmedecin med det. säg alltid till läkaren att du har det.

• In the summertime

Men vad ska man äta för pålägg tex??

Det vi brujkar ha är ju fel alltihop. Vi har typ ost för fett, leverpastej för fett, skinka rökt. Och jag fullkomligt älskar ägg.

Vardags mat som går snabbt i vår familj är ofta olika korvrätter men korv är ju fett det med.

• powerbrud

hej har haft riktiga gall besvär och har tagit bort gallan för 3 mån sen. jag kunde i pricip inte äta något med fett i höll mig till mycket kokt mat och så. men det första du ska helt ta bort är ju allt som innehåller rikligt med fett sen märker du ganska snart vad du kan äta och så. rekomenderar att försöka få en op tid så fort som möjligt. för mig tog det 7 mån innan jag fick bli opererad och sista mån hade jag ett anfall minst om dagen.
    lycka till

♥♥♥♥11/4 föddes William ♥♥♥♥
  • BubbelGuppie

men sen är det ju lite olika beronde på person jag kan äta ost och rökt skinka utan att få ont i magen (gallan) däremot så ägg och grädde kan jag äta ytterst lite av, man får ju prova sig fram vad som funkar för en själv.

• Lilla Nyckelpiga

Hej!

Jag väntar mitt andra barn o har åkt in akut till sjukhuset nu vid fyra tillfällen, pga av gallan.

Och vid alla tillfällen utom ett så har jag ätit precis som läkarna sa till mig.

ingen fett mat
    äpple
    ägg
    stekt/grillat
    paprika
    lök

Som dom sista vändorna jag var inne på så drack jag mjölk ena gången o päronsaft andra gången. och det tålde inte jag. som jag fick veta då av en bm som också hade råkat ut för gallbesvär under sin graviditet. att det är så individuelt på vad man tål o inte. så man får helt enkelt prova sig fram. men var försiktig.

Svar på tråden Vad ska man inte äta med gallbesvär