• ÄlskadeUnge

Gällivaremammornas recepttråd! :)

Här har vi då Gällivaremammornas recepttråd! Glad

Skriv in ditt/dina recept och dela med dig till oss andra med dålig fantasi! Skrattande

• Svar på tråden Gällivaremammornas recepttråd! :)
  • ÄlskadeUnge

Nå, jag börjar väl då.. Det här är bland det godaste jag vet, hade kunnat äta det 5 dagar i veckan Skrattande

Festlig italiensk köttfärslimpa

1 ägg
    1¼ dl passerad tomat
    2 dl ströbröd
    2 tsk salt
    1 tsk svartpeppar
    2 msk hackad persilja (Jag brukar använda dom frysta örtkryddorna jag har hemma, t.ex Provencale)
    1 tsk oregano
    2 pressade vitlöksklyftor

Blanda ihop och låt dra i ca 10 minuter.

Tillsätt 1 kg köttfärs och blanda väl.
    Tryck ut köttfärsblandningen på bakplåtspapper.
    Lägg på Parma-skinka ( eller annan skinka) och riv Mossarella ( 2 kulor) över.
    Rulla, med bakplåtspappret som hjälp, från långsidan och lägg i en form. Strö lagerblad över.

In i ugnen, 180 grader i 30 minuter. Ta sedan ut och häll 5-6 dl grädde + ca ¾ dl soya över. In i ugnen igen i 45 minuter.

Servera med potatis eller pasta, bröd och grönsallad.

• Igloogirl

Denna är en favorit hos oss. Är ett viktväktar recept.

Oreganokyckling
    4 port 4 points/port.

4 kycklingfiléer
    2 vitlöksklyftor
    salt och peppar
    2½ dl matlagningsgrädde (låg %)
    1 hönsbuljongtärning
    2-3 tsk oregano
    1½ msk balsamicovinäger

Dela varje filé i 3 bitar på längden. Hacka vitlök. Bryn kyckling, salta och peppra. Blanda grädde, buljongtärning, oregano och balsamicovinäger i en gryta. Lägg i kyckling och vitlök. Koka under lock i ca. 5 min.

Passar bra med ris eller någon form av potatis i ugn (points tillkommer för detta).

• LillaÄrtan
    Hallonpajen får hänga med hit också, den var bara för god!

Hallonpaj

Pajskal:
    150g Smör
    1dl Socker
    3dl Vetemjöl
    1tsk Bakpulver

Fyllning: 1ägg
    2dl Créme fraiche
    ½dl Socker
    1tsk Vaniljsocker
    200g Hallon

1. Blanda alla ingredienser till pajskalet i matberedare och tryck ut i rund form med löstagbar kant. (springform)
    2. Rör samman créme fraiche med ägg, socker & vaniljsocker.
    3. Fördela hallonen i pajskalet och häll sedan fyllningen över bären.
    4. Grädda i ugnens mitt i 20 till 25 minuter i ca 200grader
    5. Servera ljummen med vaniljsås!
    -Mina underbaringar, Julie 051215 & Klara 071022-
  • Igloogirl

Hittade denna kaka i en annan tråd, lät ju underbart god. Ska göra den till helgen tror jag!

Dajmkaka

2 ägg
    2 dl vetemjöl
    2 msk kakao
    100 g smält margarin
    2 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    1 msk vaniljsocker
    1 dl mjölk

Gör som en vanlig sockerkaka, grädda ca 40 minuter i 175 grader.

Medan kakan gräddas görs en sås:
    50 g margarin
    1 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    1 dl mjölk
    1 dl strösocker

Småkoka till en tjock sås (kan göra 1,5 sats till 1 kaka)

Vänd upp kakan på ett serveringsfat när den är klar, pricka med en gaffel och ös över såsen, lite i taget så att kakan hinner suga i sig.
    Hacka sönder 2 dajmbitar och strö på kakan.

• ALisaE

Jättegod chokladkaka som är lätt att göra.

Italiensk chokladkaka

125 g smör eller margarin
    2,5 dl socker
    3 ägg
    1 dl kakao
    1,5 dl vetemjöl
    1 tsk vanilinsocker
    1 tsk bakpulver

Garnering
    1 msk florsocker

Värm ugnen till 175 grader. Smält fettet i en gryta, blanda i sockret och rör tills det löser sig. Vispa ner äggen, ett i taget. Blanda kakao, mjöl, vanilinsocker och bakpulver. Sikta ner det i äggsmeten. Blanda väl. Häll smeten i en smord och bröad kakform, gärna kransform (ca 1,5 l). Grädda i nedre delen av ugnen 30-35 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite krämig i mitten när den tas ut. Stjälp upp kakan när den svalnat något. Pudra över lite florsocker.

• ALisaE

Min favoritkaka (som jag själv aldrig gjort, men enligt min kusin är lätt att göra)

Maries marängruta

200 g margarin
    2 dl socker
    3 äggulor
    4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Marängsmet
    3 äggvitor
    1 dl socker
    3 dl kokos
    100 g grovt hackad mörk choklad

Rör socker och matfett poröst. Blanda ner gulorna en i sänder. Blanda i resten och tryck ut degen på en stor pappersklädd långpanna.

Marängsmet
    Vispa vitorna med sockret. Blanda ner resten och bred smeten över degen.

Grädda i 175 grader i 20 minuter.
    Skär i rotur/snitt medan kakan är ljummen.

• majbebis

Var lite tömd på idéer för middagsmat igår och hittade denna tråd av en slump. Jag var ju bara tvungen att testa detta recept på "Festlig italiensk köttfärslimpa"... Överraskade min sambo som blev helt imponerad! Den var ju alldeles FANTASTISKT god!! Trodde inte att köttfärslimpa kunde vara så god! Den kommer jag att göra fler gånger!! Tackar "ÄlskadeUnge" för receptet!!

Ha det!!

ÄlskadeUnge skrev 2008-04-13 12:01:55 följande:
    Nå, jag börjar väl då.. Det här är bland det godaste jag vet, hade kunnat äta det 5 dagar i veckan Festlig italiensk köttfärslimpa
    1 ägg1¼ dl passerad tomat2 dl ströbröd2 tsk salt1 tsk svartpeppar2 msk hackad persilja (Jag brukar använda dom frysta örtkryddorna jag har hemma, t.ex Provencale)1 tsk oregano2 pressade vitlöksklyftor
    Blanda ihop och låt dra i ca 10 minuter.
    Tillsätt 1 kg köttfärs och blanda väl.Tryck ut köttfärsblandningen på bakplåtspapper.Lägg på Parma-skinka ( eller annan skinka) och riv Mossarella ( 2 kulor) över.Rulla, med bakplåtspappret som hjälp, från långsidan och lägg i en form. Strö lagerblad över.
    In i ugnen, 180 grader i 30 minuter. Ta sedan ut och häll 5-6 dl grädde + ca ¾ dl soya över. In i ugnen igen i 45 minuter.Servera med potatis eller pasta, bröd och grönsallad.
  • Igloogirl

Fetaostbiffar (4 port)

400 g köttfärs
    ½ gul lök
    2 äggulor
    2 msk fraiche
    3 msk fetaost (smulad)
    2 vitlöksklyftor
    2 msk fransk senap
    salt & peppar

Skala och finhacka löken. Blanda samman ingredienserna. I receptet står det att man ska göra 4 biffar, men jag gör då små biffar istället. Stek biffarna!

Fetaostcremen
    Vi gör bara så att vi smular fetaost, blandar med antingen fraiche eller matlagningsyoghurt till den konsistens man vill ha. Vi gillar den lite fastare. Peppra, salta och en dutt med olja. Låt stå en stund

• Igloogirl

Pasta a la Barbro

(Heter bara Barbro för att vi åt det hos en Barbro. Var gott och framförallt enkelt!)

Koka bandspagetti. Fräs bacon och purjolök, häll över fraiche och krydda med svartpeppar. Blanda i bandspagettin i röran. Häll i form. Skriva tomater och lägg på och överst ost. In i ugnen, 200 grader, tills osten smält.

Jag vet inte riktigt mått. Idag tog jag ett paket bacon, en halv purjo och en burk fraiche. Räckte bra till mig och ungarna. Skulle jag göra till 2 vuxna och 2 barn hade jag nog åtminstone dubblat fraiche och kanske ½-1 pkt bacon till.

• Igloogirl

Laxfile i fetaosttäcke 4 port.

4 laxfileer
    100 g fetaost
    2 dl fraiche
    basilika
    20 körsbärstomater
    salt o peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg laxen i en smord form. Krydda med salt och pepper. Blanda fetaost och fraiche till en jämn blandning. Krydda med basilika, salt och peppar. Bred blandningen över fileerna och lägg halverade körsbärstomater på. In i mitten av ugnen ca 20 min.

Servera med potatis eller bulgursallad.

Svar på tråden Gällivaremammornas recepttråd! :)