• olympia71

öppet visa e-post adresser

Någon som känner till vad man får göra och inte göra...
    Ett företag skickar ut reklam via e-post till personer som anmält intresse och lämnat sin e-post adress. Är det ok att helt öppet visa samtliga mottagare alla mottagaradresser? Dvs att öppet sätta alla adresser i "Till:" raden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-14 08:31
    det är alltså inte så att jag är orolig över min e-postadress. utan undrar mer generellt om företag FÅR göra som så att dom gör massutskick med alla adresser synliga.

• Svar på tråden öppet visa e-post adresser
  • lia76

Tycker de kan vara lite diskreta och skicka dold kopia till övriga...
    Men eftersom de skickar massutskick så är dte lite bökigt att göra så...
    Då ska de göra så för varje enkild person isaåfall och då är det likabra att skicka ett i taget.
    Det har e nog inte tid m,ed om det är typ 50 peorsoner som ska ha epostmeddelandet.
    Så med tanke på det så är det helt OK.
    Om jag hade nyhetsbrev som skall ut till 20 personer så sitter jag inte ich skickar ett och ett.
    Utan jag lägger in anna personer i "till:"

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Pumpkin

Fast man kan ju lägga alla adresser på "Dold kopia" och skicka...

lia76 skrev 2008-04-13 12:52:14 följande:
    Tycker de kan vara lite diskreta och skicka dold kopia till övriga...Men eftersom de skickar massutskick så är dte lite bökigt att göra så...Då ska de göra så för varje enkild person isaåfall och då är det likabra att skicka ett i taget.Det har e nog inte tid m,ed om det är typ 50 peorsoner som ska ha epostmeddelandet.Så med tanke på det så är det helt OK.Om jag hade nyhetsbrev som skall ut till 20 personer så sitter jag inte ich skickar ett och ett.Utan jag lägger in anna personer i "till:"
  • olympia71
    lia76 skrev 2008-04-13 12:52:14 följande:
    Tycker de kan vara lite diskreta och skicka dold kopia till övriga...Men eftersom de skickar massutskick så är dte lite bökigt att göra så...Då ska de göra så för varje enkild person isaåfall och då är det likabra att skicka ett i taget.Det har e nog inte tid m,ed om det är typ 50 peorsoner som ska ha epostmeddelandet.Så med tanke på det så är det helt OK.Om jag hade nyhetsbrev som skall ut till 20 personer så sitter jag inte ich skickar ett och ett.Utan jag lägger in anna personer i "till:"
    ja jag förstår att det inte är helt omeckigt... men är det öht tillåtet att lämna ut en persons e-postadress på det sättet?
  • W W

man får väl tänka på vilken mailadress man lämnar ut.. o att låta bli att skriva in sitt namn om man inte vill lämna ut det *enkel lösning*

I smile because you?ve all finally driven me insane
  • olympia71
    IsDimma skrev 2008-04-13 15:22:16 följande:
    man får väl tänka på vilken mailadress man lämnar ut.. o att låta bli att skriva in sitt namn om man inte vill lämna ut det *enkel lösning*
    jag har nog forulerat frågan otydligt... ändrar lite i ts...
  • Runguska

Jag vet inte om det finns några regler mer än moraliska. Exempelvis kan jag bli irriterad på släkt och vänner som massickar spam-mail eller annat där min mail syns för andra och jag ser deras mail. Inte för att den på något sätt är hemlig utan för att man lätt hamnar i någons adressbok. När denne sedan kanske tävlar på nätet eller skriver upp sig för ett nyhetsbrev får den en förfrågan om att låta sina vänenr ta del av något nyhetsbrev och så har man vips fått ett stort antal extra mail i lådan.

På grund av detta (bland annat) får jag i runda slängar 100 spammail om dagen till min företagsmail som jag gärna håller så ren som möjligt. (Spamfiltret tar det mesta, men det är jobbigt att ha sådant aktiverat eftersom jag riskerar att missa viktiga meddelanden.)

Har du provat att maila företaget det gäller? Vore det jag skulle jag be dem se över sina rutiner kring massutskick. Kanske är de inte ens medvetna om problemet?

Min hemsida - www.kulturellt.se
Svar på tråden öppet visa e-post adresser