• Anonym (Hjärtat)

Ni med dubbelslag på hjärtat eller hjärtklappning

När brukar ni få problemen..kvällar, dagtid eller när som helst???
    Jag brukar mest känna av detta när jag ska sova eller när jag slappnar av!
    vad menas igentligen med hjärtklappning..är det när hjärtat slår fort eller?
    Ni som har problem med hjärtana...vad har ni för fel??

Tack!!!

• Svar på tråden Ni med dubbelslag på hjärtat eller hjärtklappning
  • Anonym (Hjärtat)

"puff"

• Anonym (glad)

Har också ibland att hjärtat rusar liksom. Vet inte vad det beror på.

• Anonym

Det är i de flesta fallen totalt ofarligt! Alla har extraslag då och då, bara att vissa känner av dem medan andra inte gör det.

Stress, koffein, alkohol kan öka antalet "dubbelslag".

Du kan kolla upp detta på din VC om du är orolig. Det räcker med ett vanligt EKG för att läkaren ska se om du behöver vidare utredning.

• Anonym (!!!)

Nu när jag har haft det stressigt några veckor så kommer hjärtklappningen när jag slappnar av och vilar...kan komma vilken tid som helst på dygnt.

Nu tar jag detta som en varnings signal eftersom sist jag hade det så här en längre tid.. slutade med en panikångest attack...pga långvarig stress enligt läkaren.

• elinmama

det kan ofta vara ångest
    ångets kallas ju just "hjärtnevros"
    så i många fall är det INTE hjärtat utan just ångest ,stress o dyl

men självklart ska man kolla upp det så man kan utesluta hjärtfel

jag har panikångest o gjorde EKG , mitt hjärta visade inget fel!
    så det var good old ångest...skönt!

• Anonym

Bara det att du känner av dem mest i vila talar för att det är helt ofarligt! Men som föregående skrev, be att få taget ett EKG på VC så slipper du oroa dig.

Jag har också en del extraslag i perioder. Mycket mer för kanske 10 år sen. De kan komma även om jag inte vilar men nu har jag haft det så länge så jag utgår från att det inte e dödligt

"Hjärtklappning" är väl ett ord som används lite olika av olika människor. En del menar kanske snabb puls, andra som jag tror du menar - att det slår extraslag (vilket snarare innebär att hjärtat hoppar över ett slag och därmed blir nästa slag lite kraftigare vilket gör att man känner det).

• elinmama
    Anonym skrev 2008-04-13 21:46:06 följande:
    Bara det att du känner av dem mest i vila talar för att det är helt ofarligt! Men som föregående skrev, be att få taget ett EKG på VC så slipper du oroa dig.Jag har också en del extraslag i perioder. Mycket mer för kanske 10 år sen. De kan komma även om jag inte vilar men nu har jag haft det så länge så jag utgår från att det inte e dödligt "Hjärtklappning" är väl ett ord som används lite olika av olika människor. En del menar kanske snabb puls, andra som jag tror du menar - att det slår extraslag (vilket snarare innebär att hjärtat hoppar över ett slag och därmed blir nästa slag lite kraftigare vilket gör att man känner det).
    precis
    kolla på vc så slipper du oroa dej , för oro gör ju allt bara värre
    det räcker med ett snabbt ekg för att se!

det ÄR säkert inget att oroa sej för!
  • Anonym

Jag har haft dubbleklappningar! Tyckte det var läskigt då jag fick svårt att andas..men när jag kände att det onda var på väg upp till käkarna visste jag att snart är det över, sen knäppte det till och allt var som vanligt igen. Gick till läkaren som inte såg nått på hjärtat men sa att det var stressrelaterat. TYckte själv inte jag var det men detta kunde komma bra långt efter ett stressigt jobb, och jag har levt med ett sånt jobb i 6 års tid. Detta kom ca 6 månader efter att jag sa upp mig därifrån. Fick en medicin för att minska på klappningarna och det hjälpte mig jättebra! Idag mår jag bra igen!

Svar på tråden Ni med dubbelslag på hjärtat eller hjärtklappning